تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۱۱ - ۱۱:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 19324

مهدویانکارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در افطاری جوانان با ریاست جمهوری نسبت به وضعیت روایت‌گری خشک از تاریخ ابراز نگرانی کرد و گفت: نهادهای رسمی چیزی را به صورت کتاب، فیلم و سریال بیرون می‌دهند که بعضا با حقایق تاریخی سازگاری ندارند.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین مهدویان که در دیدار با دکتر حسن روحانی به عنوان نماینده جوانان در حوزه فرهنگی و هنری پشت تریبون رفته بود، گفت: بعد از انقلاب اسلامی فضایی ایجاد شد که به نظر می‌رسید می‌توان تأملات تازه‌ای در حوزه تاریخ داشت.

وی ادامه داد: آن زمان، در سخنرانی‌ها، نشست‌ها، جزوه‌ها و گفت‌وگوهای روبروی دانشگاه همه می‌خواستند افشاگری کنند و حرف‌های تازه‌ای بزنند. آن‌ها در واقع می‌خواستند پارادایم رسمی، خشک و ابلاغی که نظام سابق از تاریخ ارائه داده بود را عوض کرده، قهرمان‌های تازه‌ای یافته و تاریخ را یک بار دیگر بازخوانی کنند.

این کارگردان سینما سپس با اشاره به وضعیت فعلی روایت‌گری تاریخ تصریح کرد: آن فضا، فضای خیلی باارزشی بود چون تاریخ نیاز به این گفت‌وگو و کنش دارد اما الان که ۳۷ سال از انقلاب می‌گذرد، سوال این است که آیا همان جریان ادامه دارد؟ آیا ما دوباره در بند یک روایت کلاسه شده و خشک از تاریخ نیستیم؟ آیا در رسانه‌های رسمی، تلویزیون، سینما، کتاب‌های درسی و… گاهی با یک روایت اشتباه مواجه نیستیم؟ همه ما می‌دانیم که همیشه تاریخ‌نگاران نسبت به روایت‌های رسمی از تاریخ، ایرادهای زیادی دارند.

مهدویان با انتقاد از نهادهای رسمی در حوزه تاریخ‌پژوهشی بیان کرد: به نظر می‌رسد نهادهایی که در حوزه تاریخ پژوهش می‌کنند، یکسری متون مقدس دارند! آن‌ها چیزی را به صورت کتاب، فیلم و سریال بیرون می‌دهند که بعضا با حقایق تاریخی سازگاری ندارد و معمولا فضا برای اینکه روایت‌های مستقل از تاریخ به وجود بیاید، نیست. این موضوع، خیلی مساله خطرناکی است چون تاریخ نبض هویت یک ملت است و جوان‌های یک جامعه از طریق بازخوانی تاریخ و پیدا کردن قهرمان‌های خود، به میهن‌شان دلبستگی پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر باور جوان‌ها نسبت به رسانه رسمی کم شده و نسبت به روایت‌های تاریخی که حاکمیت ارائه می‌دهد تردید کنند، گسست جبران‌نشدنی‌ای ایجاد می‌شود. در واقع فکر می‌کنم بخشی از علت تمایل جوان‌ها به رسانه خارجی و یا ماهواره‌ای به دلیل همین روایت‌هاست.

کارگردان «ایستاده در غبار» در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از تغییر نگاه موجود به موضوع تاریخ گفت: امیدوارم که مسئولان، با تدبیر بیشتر با مساله تاریخ که فرهنگ‌ساز است مواجه شوند.

بر اساس این گزارش، «ایستاده در غبار» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فجر را دریافت کرده است، روایتی از زندگی حاج احمد متوسلیان است که سال‌ها قبل در لبنان ربوده شد اما در روزهای گذشته، خبرهای مختلفی از سلامت ایشان به گوش می‌رسد.

ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها