تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۱۵:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 19628

جواد افشار حسین یاریجواد افشار، کارگردان مجموعه رمضانی «برادر» پایان خوشی را برای قصه این مجموعه در نظر گرفته است و ادامه داد:‌ تلاش شده است که از کلیشه‌ دوری کنیم و نتیجه‌گیری مطلقی هم نداشته باشیم.

به گزارش سینماسینما، جواد افشار، درباره‌ی پایان‌بندی قصه «برادر» گفت: به شخصیت‌هایی که لازم بود در قصه «برادر» به فرجام کار برسند پرداخته‌ایم و پیام‌های آموزنده قصه به خوبی به مخاطب ارائه شده است، به همین منظور به طور کلی سرگذشت و سرنوشت دو سه شخصیت را در این مجموعه دنبال کرده‌ایم.

او در ادامه گفتگوی خود با اعلام ساخت بخش‌های پایانی مجموعه «برادر» خبر داد که در حال حاضر مشغول ضبط سکانسی واقع در لوکیشنی در غرب تهران هستند.

برخی منتقدان موضوعی که در سریال «برادر» جواد افشار دست‌مایه‌ قرار گرفته است را قابل دفاع دانسته اما در عین حال استفاده‌ دربست بازیگران «کیمیا» در این مجموعه و حضور پررنگ اسپانسر را به عنوان ضعف «برادر» دانسته‌اند؛ این کارگردان درباره‌ی حاشیه‌های پیش آمده در ارتباط با اسپانسر مجموعه «برادر» توضیح داد:‌ موضوع اصلی قصه‌ی ما حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق است. زمانی که مبارزه با قاچاق مطرح می‌شود، بنابراین حمایت از واردات قانونی هم مطرح می‌شود. به هر حال ۶۰ در صد از نیاز بازار برنج ایران از خارج ایران تامین می‌شود و اگر این واردات را نداشته باشیم قحطی می‌شود. منتها ما در قصه «برادر» این اتفاق را به چالش کشیده‌ایم که چرا در کنار چنین وارداتی قاچاق صورت می‌گیرد و یک عده به دنبال سودجویی هستند.

او سپس تاکید کرد که حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق کالا یکی از اصول قصه‌ی «برادر» بوده است.

افشار همچنین در پاسخ به این پرسش که همواره انتقادهایی مبنی بر حضور بازیگران تکراری در مجموعه «برادر» مطرح می‌شود که به قصه آسیب رسانده است؟ با رد این انتقادات توضیح داد: من این اعتقاد را ندارم که حضور بازیگران تکراری در این مجموعه منجر به کلیشه‌ای شدن این مجموعه شده است. این اتفاق دو موضوع را برای من تبیین می‌کند؛ یکی اینکه نشان دهنده این است که مجموعه «کیمیا» به روح و روان مخاطب ورود کرده است و بیانگر موفقیت این مجموعه بوده است. نکته دیگر اینکه ما با یکسری بازیگران حرفه‌ای سرو کار داریم که سعی کردیم چینش خوبی از آنها در مجموعه «برادر» ارائه دهیم و احساس کردیم این بازیگران در قالب این کارکترها در کنار یکدیگر می‌توانند رنگ آمیزی خوبی داشته باشند. آیا رفتارهای “حاج کاظم” با رفتارهای “فرخ کیمیا “متفاوت نیست؟! یا شخصیت “نازی” با شخصیت “فرزانه” در “کیمیا” تفاوتی ندارد؟ شکل این آدمها را نمی‌توان عوض کرد که ما تا حد امکان این کار را هم کرده‌ایم اما نوع رفتارهای آنها به شدت تغییر کرده‌اند. هرچند ابتدا انتقادهایی به کاراکتر گلاره عباسی «نازی » شد که کارکتر بی‌حس و حالی است اما وقتی کار جلو تر رفت مخاطب پی به شخصیت اصلی این کاراکتر برد.

داستانی در «برادر» روایت می‌شود که خلاف بسیاری از قصه‌هایی که این روزها باب شده، قهرمان دارد و قهرمان او، آنقدر قهرمان است که حتی فامیلی‌اش هم «پهلوان» است؛ او در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید مخاطب توانست با این مجموعه ارتباط برقرار کند؟ اظهار کرد: مطمئنم این مجموعه دیده شده و تاثیرات خودش را گذاشته است. وقتی موضوع اصلی و مهمی همچون برنج به چالش کشیده می‌شود و دیگر مردم حواس‌شان هست که چه غذایی سر سفره شان می‌آید، وقتی احترام به سنت حسنه ازدواج مطرح می‌شود،وقتی کرامات اخلاقی و راه درست و غلط به نمایش گذاشته می‌شود چرا نباید این کار دیده بشود؟! «برادر» حرفهای زیادی برای گفتن داشت.

جواد افشار با انتقاد از اینکه عنوان می‌شود مجموعه «برادر» قصه کلیشه‌ایی دارد؟ اظهار کرد: نمی‌دانم این موضوع کلیشه چرا عنوان می‌شود؟! وقتی که قصه‌ای با شخصیت بازاری در بازار سنتی ساخته می‌شود، کار کلیشه‌ای می‌شود؟ مگر ما اکنون آدم بازاری و سنتی نداریم؟! پس باید همه اینها و قصه‌ای که ما در «برادر» دنبال کرده‌ایم را فاکتور بگیریم و بگوییم چنین‌شخصیت‌هایی کلیشه‌ای هستن و دیگر رهایشان کنیم.

این کارگردان در پایان تیتراژ مجموعه‌ی «برادر» را که محمد علیزاده خوانده است، تیتراژی گرم و پراحساسی دانست و معتقد است: تیتراز «برادر» جزو بخش‌های جذاب این مجموعه است.

سریال «برادر» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی نعمت‌الله چگینی برای پخش در ماه مبارک رمضان امسال شبکه دوم همزمان با پخش مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند.

حسین یاری، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی و حسن پورشیرازی، کاظم بلوچی، سهیلا رضوی، ، رضاتوکلی ، سوگل طهماسبی و … از بازیگران این مجموعه رمضانی هستند.

در خلاصه داستان این مجموعه رمضانی آمده است: حاج کاظم پهلوان، مردی خیر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تاکید بر حمایت از تولید ملی فقط در زمینه برنج ایرانی فعالیت می کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه نگار پرجنب و جوش است، برضد واردات قاچاق برنجهای تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می کند. این امر باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی شده است. آنها با اغفال ناصر پسر دیگر او وارد تجارت سالم حاج کاظم شده و همین امر باعث ایجاد اتفاقات تازه‌ای می‌شود که درونمایه قصه این سریال است.

جواد افشار کارگردانی است که سریال رمضانی «مادرانه» را سال ۹۲ برای تلویزیون ساخت و از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

او چندی پیش سریال «کیمیا» را که از آن به عنوان اولین سریال طولانی تلویزیون یاد می‌شود، ساخت. سریالی که اغلب بازیگران آن این روزها هم در سریال رمضانی «برادر» حضور دارند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها