تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۶:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 93461

رقیه توکلی گفت جامعه کنونی ما واقعا به مباحث مرتبط با سلامت و همچنین دوره درمان خوب نیاز دارد.

به گزارش سینماسینما، رقیه توکلی یکی از کارگردانانی است که با فیلم «مادری» در دومین دوره از جشنواره فیلم سلامت حضور داشت.

او در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: به نظرم این جشنواره از لحاظ اطلاع رسانی و تبلیغات بسیار خوب عمل کرده است. با فیلمسازان تماس گرفته می‌شود و آنها را از فراخوان مطلع می‌کنند که بسیار خوب است. متاسفانه در برگزاری جشنواره در دوره قبل حضور نداشتم ولی تا جایی که خبرها را پیگیری می‌کردم می‌دانم که بسیار خوب و حرفه‌ای برگزار شده است.

این کارگردان افزود: به نظر من هر جشنواره باید برای خود تولیداتی داشته باشد. اصولا هدف برگزاری یک جشنواره باید این باشد که یک سری تولیدات را هم در دل خود داشته باشد. اگر بخواهیم جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فجر داشته باشیم و همان فیلم‌هایی که در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود را در سایر جشنواره‌ها نمایش بدهیم، تکرار مکررات است. فکر می‌کنم رسالت هر جشنواره این است که خود تولید داشته باشد و متولی اتفاقات جدید باشد، به این شکل که فیلمنامه دریافت کند و فیلمنامه‌هایی را که برتر هستند تشویق و حمایت کند تا تبدیل به فیلم شوند. البته برگزاری جشنواره از این منظر که یک کار فرهنگی است بسیار خوب است، کسانی که این گونه جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند متوجه ضعف‌ها و قوت‌های آن جشنواره هستند و قطعا اتاق فکرهایی دارند و می‌دانند چه کارهایی برای بهتر شدن باید انجام داد. به طور کلی تولید، مهم‌ترین رکن هر جشنواره می‌تواند باشد. ولی بخش فیلم کوتاه این جشنواره نیاز به کار و توجه بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه مباحث سلامت جسمی و روحی در جشنواره فیلم سلامت مورد توجه است، ادامه داد: این موضوع بسیار مهم است. در حال حاضر جامعه کنونی ما واقعا به این مباحث و همچنین دوره درمان خوب نیاز دارد. به نظرم همه فیلم‌های سینمای ایران در بحث سلامت اجتماعی موثر بوده و اکثر آنها از سلامت اجتماعی حرف می‌زنند. هر کدام از این فیلم‌ها یکی از دردهای جامعه را بازگو کرده و یک سری مشکلات و معضلات را بررسی می‌کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «تو فقط مادر من باش» در مورد تاثیر سینما و رسانه در بحث سلامت اجتماعی عنوان کرد: سینما و رسانه صد درصد در بحث سلامت اجتماعی نقش دارند. کافیست به این فکر کنید که مردم روزانه چقدر به سینماها می‌روند و فیلم می‌بینند و چقدر فیلم دیدن مهم است، چقدر از فیلم‌هایی که به صورت DVD در شبکه نمایش خانگی فروش می‌روند. این یعنی مردم استقبال می‌کنند. لذا می‌توان از این طریق فرهنگسازی کرده، مردم را آگاه‌تر کرد و شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم. نقش سینما در فرهنگسازی غیرقابل انکار است.

توکلی در خصوص سفارشی بودن و یا خودجوش بودن آثار در موضوع سلامت تاکید کرد: به نظر من در حوزه سلامت هر فیلمی می‌تواند ساخته شود. موضوعاتی مثل سلامت را می‌توان سفارش داد، البته سفارشی که از فیلمساز نخواهند مستقیم گویی کند، بلکه باید بخواهند غیرمستقیم حرف‌های خود را بزند. همه ارگان‌ها این کار را می‌کنند.

وی یادآور شد: در شرایط امروز مهم‌ترین مولفه‌هایی که سلامت اجتماعی را تهدید می‌کند بحث اقتصادی است که همه می‌دانیم و همه در این ماجرا هستیم. همه مواردی را که در اینستاگرام و فضای مجازی می‌بینیم واقعا وجود دارد و همه ما این مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنیم. این‌ها مواردی است که سلامت جامعه ما را به خطر انداخته و تک تک ما مسئولیم. ما می‌توانیم فیلم بسازیم و این حال کنونی جامعه را درمان کنیم. باید همه با هم بلند شویم، اگر بتوانیم و اجازه‌اش را بدهند.

سومین جشنواره فیلم سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت و از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  ۱ تا ۵ شهریور ۹۷ به دبیری دکتر محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.

 

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها