توکلی: آن‌هایی که از انقلاب آسیب دیده‌اند با سریال «معمای شاه» مشکل دارند

معمای شاهبازیگر نقش شهیدمطهری در سریال «معمای شاه» معتقد است این سریال کامل‌ترین سریال در مورد تاریخ معاصر ایران است که تاکنون در رسانه ملی تولید و از این رسانه پخش شده است.

به گزارش سینماسینما، رسول توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و بازیگر نقش شهید مرتضی مطهری در سریال « معمای شاه» طی گفتگویی با روابط عمومی این سریال اشاره به این سریال گفت: در شرایطی که متاسفانه آمار سرانه مطالعه ما بویژه در نزد نسل جوان چندان مساعد نیست تولید آثار تصویری در خصوص تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب ، بهترین رویکرد برای توجه مخاطبین به این دوران از تاریخ است.

بازیگر فیلم سینمایی « تاراج» با بیان اینکه نباید مدیران فرهنگی ما از قدرت مدیوم تلویزیون غافل شوند و با شناخت از این مقوله می توانند استفاده های بهتری را از این مدیوم داشته باشند افزود: معتقدم آثار تاریخی باید بعد از گذشت حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ سال پس از وقایع تاریخی تولید شوند اما به شرطی که روایت گران ، آدم های صادق ، منصف و عادل باشند.

این کارشناس مسائل هنری ، سریال «معمای شاه» را نسبت به مجموعه هایی قبلی تلویزیون همچون کلاه پهلوی ، کیف انگلیسی و … کامل ترین سریال در مورد تاریخ معاصر ذکر کرد.

بازیگر نقش مرتضی مطهری ، توقف چندین باره پروژه به دلیل کمبود بودجه را یکی از آفت های رسانه ملی در امر تولید یاد کرد و اظهار داشت : با وجود تلاش رسانه ملی برای تولید این سریال اما این سریال بارها با کمبود بودجه مواجهه شد که بر روی کیفیت کار بی تاثیر نبوده است.

رسول توکلی ادامه داد : حضور گسترده بازیگران حرفه ای ، لوکیشن های متفاوت ، حرکتهای دوربین ، هنروران بسیار و سختی کار از شاخصه هایی است که معمای شاه را از دیگر آثار تلویزیون متمایز کرده و به جرئت می توان گفت چنین اتفاقی ؛ برای اولین بار است که در تلویزیون ایران رخ داده است.
وی که از پاییز سال ۹۲ تاکنون درگیر این پروژه بوده است و برای هر بار حضور در جلوی دوربین ، چندین ساعت زیر گریم بوده است گفت: من شاهد بودم که آقای ورزی پیش از حد توان یک فیلمساز در این کار فعالیت می کرد و به یاد دارم زمانی که این پروژه شروع شد ایشان فقط چند موی سفید در محاسنش داشت اما اکنون محاسنش سفید شده است.

مدیرعامل «مؤسسه فرهنگی و هنری نقش جهان» با اشاره به کسانی که بدون تماشا کردن حتی یک قسمت کامل از سریال ، دست به نقد این سریال می زنند یادآور شد: من به همه منتقدین توصیه می کنم ابتدا تمام سریال را ببینید و آنگاه قضاوت کنند و در نقد های خود از جاده انصاف و عدل منحرف نشوند. ضمن اینکه یادمان نرود سریال توانسته است مخاطب خودش را پیدا کند و مردم را پای تلویزیون بنشاند.

او با بیان اینکه من شاهد بودم کارگردان با وجود اینکه شرایط سختی را سریال به لحاظ کمبود بودجه و حتی تعطیلی موقت طی می کرد اما او از خواسته های خودش برای بهتر شدن سریال ، دست نمی کشید تصریح کرد: به راستی کدامیک از فیلم ها و سریال هایی که در مورد انقلاب تولید شده است اینقدر بازیگران با کاراکترها شباهت دارند؟ آقای خلج به همراه مجریان گریم ، ساعت ها روی چهره بازیگران کار می کردند تا گریم ها باور پذیرتر باشند. ضمن اینکه معتقدم اگر هر فردی به غیر از آقای ورزی ، کارگردانی این سریال را برعهده داشت حتما اواسط کار می بُرید لذا باید به ایشان و عوامل سریال دستمریزاد گفت.

بازیگر فیلم سینمایی« پنجمین سوار سرنوشت» یکی دیگر از ویژگی های معمای شاه را تاباندن نور به بخشی از تاریخ همچون تعارض بین مصدق و کاشانی ذکر کرد که معمولا در کمتر کتب تاریخی به آن اشاره شده است.

وی ساخت دکور خانه وزیری ، میدان ژاله و میدان بهارستان مطابق با اصول استاندارد که می تواند سالیان سال برای دیگر فیلم ها و سریالها باقی بماند را از دیگر ویژگی های سریال معمای شاه یاد کرد اما در عین حال گفت: توجه بیشتر نویسنده به داستانک های سریال می توانست در جذب مخاطب موثرتر باشد.

بازیگر سریال « آینه عبرت» با اشاره به پخش هر شب سریال معمای شاه ؛ این روش پخش را سبب افزایش مخاطب دانست و ادامه داد : هر چه سریال به سال ۵۷ نزدیک تر می شود جذاب تر و دیدنی تر خواهد شد.

رسول توکلی که علاوه بر بازیگری ، دستی هم بر فیلمنامه نویسی و کارگردانی دارد و در حوزه سازه های دریایی متخصص است در مورد واکنش های منفی برخی از شبه روشنفکران داخلی و خارج از کشور نسبت به سریال معمای شاه گفت: آن کسانی که خودشان را آسیب خورده انقلاب می بینند طبیعی است که باید با این سریال و یا هر فیلمی که به ظلم رژیم پهلوی می پردازد مشکل و زاویه داشته باشند. این درحالی است که آنان هم بیکار نمی نشینند و اقدام به سنگ اندازی نسبت به این سریال خواهند کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38422 و در روز چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۲۹:۲۳
2024 copyright.