«دلم می خواد» در راستای دغدغه های همیشگی و مضامین تکرارشونده فیلم های بهمن فرمان آرا، راهکاری فانتزی و دراماتیک برای مواجهه و غلبه بر سرخوردگی ها و تلخی های زندگی است: آن هم در شرایطی که دیگر نمی توان با سلاح عینی به جنگ جهان رئال رفت. فرمان آرا حضور در سینما را از سال ١٣۵٠ با ساخت آثار کوتاه و مستند آغاز کرد و آثاری چون «خانه قمرخانم»، «شازده احتجاب» و «سایه های بلند باد» را تا سال ١٣۵٧ ساخت. در سینمای بعد از انقلاب هم ۶ فیلم «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه ای روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «خاک آشنا»، «دلم می خواد» و «حکایت دریا» را در کارنامه خود ثبت کرده که فیلم آخر در دوره اخیر جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد.
علاوه بر اینکه در همه آثارش فیلمنامه را به تنهایی یا با همکاری یک نویسنده به نگارش درآورده، تهیه کننده آثاری مهم و ماندگار در سینمای قبل از انقلاب بوده که از آن جمله می توان به «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی، «گزارش» عباس کیارستمی، «کلاغ» بهرام بیضایی و «دایره مینا» داریوش مهرجویی اشاره کرد.
«دلم می خواد» به عنوان پنجمین فیلم به اکران درآمده این نویسنده- فیلمساز- تهیه کننده پیشکسوت که بر اساس فیلمنامه ای از امید سهرابی ساخته شده، بیش از هر چیز وامدار دغدغه مندی و افسوس های همیشگی فرمان آرا که در پیوند با طبع شوخ سهرابی تلطیف و پرانرژی شده است.
داستان نویسنده ای که از دوران اوج خود فاصله گرفته و دیگر دستش به قلم نمی رود و حالا به واسطه یک تصادف و شنیدن صدای نوع خاصی از موسیقی در ذهنش، دوباره شوق نوشتن پیدا می کند.
تضاد موسیقی رقصی با موقعیت فروپاشیده بهرام فرزانه و شهر و مردمانش و درامی که از این تضاد تراوش می کند: در کنار مرگ اندیشی که مولفه مشترک فیلم های فرمان آرا است، این فیلم را تبدیل به یک کمدی سیاه به سبک و سیاق خاص فرمان آرا کرده که از این وجه در کارنامه او منحصر به فرد و قابل تحلیل است.
فیلمی که با پیوند روحیه طناز نویسنده و تلخکامی عمیق سازنده اش که از دو نسل مختلف هستند، بر مرز باریک این دو حیطه حرکت کرده و به نسبتی متعادل از هر یک برای پیشبرد دیگری بهره می برد. شاید به همین دلیل باشد که موقعیت تلخ و ملال آور محوری که با خوانش های مختلف در فیلم های دیگر فرمان آرا (حتی در جدیدترین فیلمش) بسط یافته، این بار قابل قبول تر جلوه می کند و طبعا رسوب و تاثیر آن هم به جهت تعدیل این لحن و بیان، عمیق تر و طولانی تر می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در «مستندات یکشنبه» مطرح شد: شیوهی نوین اعتراض؛ یک دادخواهی مادرانه
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- به بهانه سالروز تولد بهمن فرمان آرا/ با پول سینما، قبر هم نمیتوانم بخرم
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- گزارش آئین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ هنرمندی که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد
- «شطرنج باد» در سینماهای هنروتجربه پاریس اکران شد/ یک فیلم نخبهگرا
- واکنش فرمان آرا به افرادی که برای اصغر فرهادی دستورالعمل صادر می کنند
- معرفی هیات داوران بخش فیلم جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبههای گردشگری ایران
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- رضا کیانیان: حاتمیکیا برای «آژانس شیشهای» در ابتدا من را نپذیرفت میگفت فیلسوف هستم
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول