تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۳:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 99631

جشنواره‌ها فضای کافی را برای فیلم‌سازان ایجاد می‌کنند تا بتوانند وارد دنیای واقعی شده و با سایر فیلم‌سازان، عوامل فیلم و تامین‌کنندگان مالی ملاقات کنند.

 

به گزارش سینماسینما، جشنواره‌ها می‌توانند ارتباط کلیدی را با عوامل فیلم برقرار کنند. اگر فیلمی را مشاهده کرده و از طراحی لباسش خوش‌تان آمد، می‌توانید به جلسه پرسش‌وپاسخ رفته و به‌طور مستقیم با طراح لباس آن فیلم ملاقات کنید.
همچنین تامین‌کنندگان مالی در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند؛ چه آنهایی که هم‌اکنون سرمایه‌گذار هستند و چه آنهایی که عاشق سینما هستند و دوست دارند برای ساخت فیلم سرمایه‌گذاری کنند.
سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه جهان از جمعه فعالیت خود را در پردیس سینمایی ملت آغاز کرد. جشنواره‌ای که سکوی پرش بسیاری از فیلمسازان مستعد داخلی بود و توانسته است مرجع مهمی در شناخت آثار فیلمسازان جوان به شمار بیاید.
سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه در حوزه سینمای کوتاه است و انجمن سینمای جوانان ایران بانی و برگزارکننده این جشنواره است اما برداشت ما این نیست که جشنواره فقط ویترینی برای فعالیت‌های انجمن است. این جشنواره بهترین چشم‌انداز وضعیت فیلم کوتاه را به ما عرضه می‌کند.
موسوی در تبیین ویژگی فیلم‌های کوتاه خارجی راه یافته به جشنواره سی‌وپنجم گفت: بسیاری از این فیلم‌ها جایزه بسیار معتبری کسب کرده‌اند. ۱۲۰ کشور برای ما اثر فرستاده‌اند. سطح داوری‌های امسال قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست. نکته دیگر این است که برای نخستین‌بار بازار بین‌المللی فیلم کوتاه راه انداخته و تعدادی خریدار پیدا کردیم و امیدواریم بتوانیم یک فضای اقتصادی و فرهنگی در عرصه فیلم کوتاه پیدا کنیم.

 

توجه به سرمایه‌گذاری
وی افزود: امسال بحث پیچینگ را در جشنواره خواهیم داشت که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی، این مقوله پیگیری می‌شود. از همین رو ما هم از سرمایه‌گذاران خارجی و هم از سرمایه‌گذاران داخلی برای این امر دعوت می‌کنیم. با آقای شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم گفت‌وگوهایی داشته‌ایم که گفتند برخی تهیه‌کنندگان سینمای فیلم‌های بلند علاقه‌مند به حضور در جشنواره و سرمایه‌گذاری در امر فیلم کوتاه هستند و می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
صحبت‌های موسوی درباره جلسه‌های پیچینگ موید این مطلب است که عرصه فیلم کوتاه فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری به وجود می‌آورد. گفتنی است ۱۰ طرح برگزیده شرکت‌کننده در جلسه‌های پیچینگ سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور برخورداری از تولیدات مشترک و سرمایه‌گذاری خارجی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
جلسه پیچینگ پس از ۳ روز آموزش، هم‌زمان با سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد و در آن سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی برای انتخاب آثار برتر حضور خواهند داشت.
این برنامه برای نخستین‌بار با هدف ایجاد انگیزه در سازندگان فیلم کوتاه و توانمند ساختن آنها برای ارائه و عملیاتی کردن ایده‌ها و طرح‌ها در بازارهای داخلی و خارجی اجرا می‌شود و در آن فیلم‌نامه‌های گونه داستانی و مستند به زبان فارسی و انگلیسی موردارزیابی قرار می‌گیرند.

 

اهمیت آموزش
عرصه فیلم کوتاه فرصت مناسبی برای آموزش به شمار می‌آید. در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز شاهد برپایی نشست‌های آموزشی با حضور مدرسان سینمایی هستیم.
مجید برزگر مدرس نشست‌های «۳۵-۲۰» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران ابتدا تنها جشنواره فیلم کوتاه بود اما در سال‌های گذشته و با ظهور جشنواره‌های متعدد، همچنان برای علاقه‌مندان فیلم کوتاه جایگاه مهم خود را دارد.
وی افزود: حالا با استقبال مخاطبان و فیلمسازان از این رویداد و میزان درخواست برای شرکت در این جشنواره، می‌توان نتیجه گرفت که جشنواره جایگاه خود را برای علاقه‌مندان و سازندگان آثار پیدا کرده است.
کارگردان فیلم «پرویز» اظهار کرد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران، رویداد مهم و متنوع سینمای ما است و میزان استقبال و آمار آثار رسیده اهمیت جشنواره در ایران و جهان را نشان می‌دهد.
برزگر حضور فیلمسازان در جشنواره را پربار خواند و گفت: هر پاتوق و دورهمی می‌تواند به سینما و این نسل از فیلمسازان کمک کند و جشنواره این کار را هر سال انجام داده است. در هر دوره، فیلمسازان جمع می‌شوند و ضمن تعامل با هم آثار را نقد می‌کنند، می‌آموزند و درنهایت پر می‌شوند از انرژی برای سال بعد.
برزگر فیلم کوتاه را متاثر از عوامل مختلف خواند و گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران بر این عرصه موثر بوده است اما نباید تاثیرگذاری مواردی چون تجربه و شکل زیست، تجربه‌های اجتماعی و ظهور دیجیتال را نادیده گرفت. در سال‌های گذشته مسئله دیجیتال جا افتاده و دیگر نگاهی ذوق‌زده به آن وجود ندارد. درواقع همه این مسائل منجر به ساخت آثار درخشان سال‌های گذشته شده است.
وی بخش پیچینگ را یک گام موثر خواند و افزود: در این دوره از جشنواره، پیچینگ، سال نخست خود را می‌گذراند به همین خاطر نواقصی نیز در آن دیده می‌شود اما اجرای آن اتفاق مهم و قدم بزرگی است. در واقع اینکه ما فیلمسازان بدانیم که چطور از طرح خود دفاع کنیم و تهیه‌کنندگان را برای سرمایه‌گذاری قانع کنیم، مهم است. این مسئله در جهان به شکل جدی وجود دارد بنابراین امیدوارم که در سینمای جوان بخشی برای آموزش پیچینگ شکل بگیرد و این روند در طول سال نیز ادامه پیدا کند.

 

حضور پرتعداد جوانان
هر سال فیلمسازان جوان بسیاری در جشنواره فیلم کوتاه شرکت می‌کنند.
مهدی برجیان کارگردان فیلم کوتاه «سکون» که با فیلمش در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد، با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال پذیرای فیلم‌های بسیاری در بخش رقابتی است که به نظرم این موضوع کار هیات داوران را سخت می‌کند ضمن اینکه این حجم از فیلم‌های کوتاه فرصت تماشای آنها را برای مخاطب کمتر می‌کند.
وی در ادامه گفت: این اتفاق باعث می‌شود رقابت از سویی سخت و از سوی دیگر راحت شود به این صورت که شاید هیات داوران خیلی از موضوعات یک فیلم را نادیده بگیرند.

 

اتفاق خوب، دیده شدن فیلم کوتاه روی پرده است
امین چادگانی کارگردان عرصه فیلم کوتاه که «برف تابستان» را به این دوره از جشنواره فرستاده است با اشاره به اینکه این تجربه سومش در فیلمسازی کوتاه است، گفت: «برف تابستان» سومین تجربه من در عرصه فیلمسازی است اما با توجه به اینکه ۲ اثر قبلی را دوست نداشتم و نتوانسته بودم با آنها ارتباط برقرار کنم آن ۲ اثر را به جایی ارائه ندادم و شاید کمتر از ۱۰ نفر آن ۲ فیلم را دیده بودند. چادگانی با اشاره به حضور فیلمش در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: اتفاق خوب برای من این است که فیلمم در سالن سینما، روی پرده و ازسوی افراد زیادی دیده می‌شود. ضمن اینکه جشنواره اعتبار زیادی به یک فیلم می‌دهد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که امسال آثار راه یافته به این جشنواره افزایش پیدا کرده و به نوعی کیفیت فدای کمیت شده است. به همین دلیل آنطور که باید رقابت شکل نمی‌گیرد. من ترجیح می‌دادم ۳۰ اثر به جشنواره راه پیدا می‌کرد حتی به نرخ اینکه فیلم من در میان آنها حضور پیدا نمی‌کرد.

 

میانسالی یک جشنواره با تجربه
رقیه توکلی کارگردان فیلم مادری، جشنواره فیلم کوتاه تهران را مهم‌ترین رویداد این عرصه خواند و دراین‌باره گفت: برگزاری سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، حرف‌های بسیاری در دل خود دارد و نشان می‌دهد تا چه حد این جشنواره توانسته پایداری کرده و مسیر رشد و تعالی فیلم کوتاه را دنبال کند.
او افزود: به طور حتم نمایش اثر فیلم‌سازان در یک جشنواره ۳۵ ساله، بسیار خوشایند است زیرا نشان می‌دهد در پشت این جشنواره چقدر تجربیات متعدد و گسترده‌ای وجود دارد که بر کیفیت این عرصه تاثیرگذار است.
این هنرمند استقبال از جشنواره فیلم کوتاه تهران را گسترده خواند و اظهار کرد: ارگان و انجمنی جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار می‌کند که قطب اصلی فیلم کوتاه در ایران است بنابراین نمی‌توان از فیلم کوتاه در ایران صحبت کرد و نقش اصلی و مهم انجمن را در آن نادیده گرفت.
توکلی تاکید کرد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران نسبت به بسیاری از جشنواره‌های مشابه خارجی کیفیت بهتری دارد اما برای اینکه در صدر جشنواره‌های بین‌المللی قرار بگیریم، نیازمند بررسی و توجه بیشتری هستیم و با یک وضعیت آرمانی فاصله داریم.
این کارگردان فیلم کوتاه، نحوه تبلیغات و معرفی جشنواره فیلم کوتاه تهران را قابل قبول خواند و اظهار کرد: به نظر من همواره استقبال از جشنواره فیلم کوتاه تهران خوب بوده است به همین خاطر ما در بیشتر زمان‌ها و به ویژه درباره آثار خوب، شاهد استقبال گسترده مردمی هستیم.
این هنرمند درباره مکان برگزاری جشنواره گفت: به شخصه فکر می‌کنم لازم است برای جشنواره مکان مناسبی را به صورت ثابت انتخاب کنیم زیرا این نگاه می‌تواند یک فضای احساسی درباره جشنواره و برگزاری آن ایجاد کند، همان‌طور که سال‌ها برگزار کردن جشنواره در سینما فلسطین احساس خاصی را برای مخاطبان به وجود آورده بود. البته برای انتخاب فضا پیش‌بینی‌ها و نکته‌های بسیاری مد نظر قرار دارد که بر مبنای کارشناسی است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها