تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۴:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 61633

نشست رسانه ای جشن کتاب سال سینمایینخستین نشست رسانه‌ای هفتمین دوره مراسم اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران با حضور خسرو دهقان (دبیر جشن) و همراهی منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) در تالار اجتماعات زنده یاد سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.به گزارش سینماسینما٬ خسرو دهقان در ابتدای این نشست اظهار داشت: جشن کتاب سال سینما در مجموعه کارهای عادی سینما به عنوان یک پکیج معنا می دهد. یکی از کارهای خانه سینما پیگیری دغدغه های صنفی باید باشد و کار دیگر آن کار فرهنگی مثل برگزاری کارگاه ها و همایش ها و چاپ کتاب و غیره است.

دهقان با اشاره به حساسیت جشن کتاب سال و انتخاب آثار برگزیده در مورد داوری این دوره گفت: ما سعی کردیم در انتخاب داوران دقت کافی را داشته باشیم. آقایان بیژن اشتری ، شهریار توکلی، حبیب رضایی، اصغر یوسفی نژاد، حسن حسینی، علی لقمانی و امیررضا نوری پرتو داوران هفتمین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران خواهند بود.

دهقان در ادامه صحبت هایش به معرفی داوران و طرح گزیده ای از شناسنامه حرفه ای آنان کرد و ادامه داد: از اول مهرماه ما کتابهای سینمایی را برای داوران ارسال خواهیم کرد، نامزدها ۵ بهمن ماه اعلام و آیین پایانی جشن کتاب چهارم اسفند ماه در خانه سینما برگزار می شود. ما قرار است که کتابهایی را بپذیریم که از اول سال ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۳۹۶ چاپ شده اند. در سال گذشته ۱۳۰ عنوان کتاب سینمایی چاپ شده اند که این رقم حیرت انگیز است. از اولین روزی که سینما به وجود آمد تا مقطع انقلاب تمام کتابهای چاپ شده حدود۳۰۰ کتاب است. متاسفانه فرهنگ و هنر و کتاب در آخرین درجه اهمیت در کشورمان است در حالی که در کشورهای دیگر مردم از پول واکس کفششان برای خرید و خواندن کتاب می زنند.

وی بیان کرد: جشن کتاب سال سینمای ایران گونه ای از حمایت است برای نویسندگان و ناشرانی که کتاب سینمایی منتشر می کنند. من در این مکان اعلام می کنم که خانه سینما آمادگی برگزاری جشن امضا برای تمام کتاب های سینمایی دارد.

دهقان اظهار کرد: ما تمام امیدمان این است که از بین رفتن کتابخوانی به جای ۱۰ سال آینده در ۱۰۰ سال آینده اتفاق بیفتد!. برخی به من می گویند چرا در این جشن تغییرات زیادی انجام نداده ام، در پاسخ به این مساله می گویم که من مانند آن وزیری نیستم که وقتی به وزارت می رسد تا دربان را هم عوض می کند.

وی درباره جوایز جشن کتاب سال سینمای ایران گفت: جایزه بهترین تالیف که ۵ سکه بهار آزادی است به همراه هدهد طلایی به مولف کتاب می دهیم. نکوداشت امسال را به فردی خواهیم داد که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می کند اما ناشناخته است و کسی که تا به حال از او قدردانی نکرده ایم.

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما که در سالن حضور داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خانه سینما بنا به ضرورت‌هایی که وجود دارد سفارش تألیف کتابی را می دهد،‌گفت:‌ بعضی موضوعات که به طور ویژه به منافع خانه سینما مربوط باشد در دست آماده شدن هستند. در واقع در حوزه‌هایی همچون بازاریابی، تبلیغات و مالکیت معنوی با مشارکت بخش پژوهشی سازمان سینمایی اقداماتی در حال انجام است و نتیجه آن در دسترس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب موضوعات خاص که مورد نیاز ارتقای خانه سینما باشد بررسی و پژوهش می‌شود.

در این نشست همچنین عنوان شد که برای حمایت از کتاب‌های برگزیده همیشه ۲۰۰ نسخه از آنها توسط خانه سینما خریداری شده است و خانه سینما این آمادگی را دارد تا با همکاری ناشر و صاحب کتاب مراسم رونمایی و معرفی برگزار شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها