تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۰/۱۴ - ۱۸:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 102706

در چند روز آینده، از سوی دفتر جشنواره کن، رئیس هیئت داوران هفتادودمین دورجشنواره کن اعلام خواهد شد. برخی ازشنیده ها حاکی از آن است که فیلمسازان بزرک مکزیکی، آلفسوکوارون، وآلخاندروگونزالس ایناریتو جزو کاندیدا ها هستند.

سینماسینما، محمد حقیقت: از سوئی از سال گذشته تغییراتی در تقویم جشنواره به وجود آمد که امسال هم ادامه دارد. طبق سنت سالهای دور، روز شروع و افتتاحیه، چهارشنبه‌ها بود و روز پایان و اختتامیه را یکشنبه‌ها قرارداده بودند. اما از سال ۲۰۱۸ روز افتتاحیه سه شنبه و اختتامیه شنبه خواهد بود.

تاریخ برپائی کن ۲۰۱۹ ( از۱۴ تا ۲۵ ماه مه) است. کمیته انتخاب بخش رسمی کاردیدن فیلم ها را از نوامبر شروع کرده است . دربین فیلم هائی که پذیرفته نشده اند، تعدادی از آنها را درجشنواره برلین درماه فوریه ۲۰۱۹ خواهیم دید! از زمزمه هائی که دردفاتر پخش و تهیه فیلم درپاریس شنیده میشود، وباید منتظر اعلام این فیلمها از سوی دفتر جشنواره اعلام شود، صحبت از فیلمهای آماده شده یا درحال آماده شدن است که می‌توان به تعدادی از آنها اشاره کرد :

” درد وشکوه” ساخته پدرو آلمادواراز اسپانیا – “حقیقت” ساخته کوریدا از فرانسه وژاپن – ” نتردام نیل” اثرعتیق رحیمی که درکشور اوگاندا فیلمبرداری شده و درپاریس مرحله مونتاژ را میگذراند – ” باید بهشت باشد” ساخته سینماگر فلسطینی الیا سلیمان که در کانادا آنرا تمام کرده است . ” خبرفرانسوی” از وس آندرسون که درشهر آنگولم فرانسه درحال فیلمبردای آن است . “مرد ایرلندی” از مارتین اسکورسزی از امریکا که تهیه کننده آن کمپانی مشهور نتفلیکس میباشد، وجشنواره کن درحال چانه زدن با آنهاست ! – “اد استرا” ، آخرین اثر جمزگرای با بازی براد پیت وتامیلی جونز ساخته شده است. ” روزی روزگاری درهالیوود” ساخته کوانتین تارانتینو، همچنین “بومبو” آخرین ساخته تیم برتون، ” ملینا مرکوری” ساخته مرجان ستراپی و… دراین رده میباشند.

درباره فیلم آلمادوار” درد وشکوه” میتوان گفت که بیست ویکمین اثر این کارگردان ۶۹ ساله، فیلمبرداریش در ماه سپتامبر دراسپانیا با بازی پنه لوپ کروز و آنتونیو باندراس به پایان رسید و آخرین مراحل فنی آن بعد از مونتاژ دردست اتمام است. این کارگردان بارها درجشنواره کن درمسابقه فیلم داشته وجایزه های گوناگون نیزازکن برده است وحتی زمانی خود وی رئیس هیئت داوران بود، اما هنوز نخل طلا بدست نیاورده است، وی با ” درد وشکوه” میتواند شانش خودرا برای بردن نخل طلا بیازماید. کارگردان برای شخصیت پردازی زن اول فیلم، پنه لوپ کروز، بسیارازنحوه بازی سوفیا لورن درفیلم های ایتالیائی الهام گرفته که نقش مادر قهرمان فیلم را بازی میکند. داستان فیلم در سالهای ۱۹۶۰ دریک دهکده اسپانیائی میگذرد وسرگذشت یک خانواده مهاجربه آن منطقه را بازگو میکند.

درفیلم ” حقیقت” ساخته کوریدا، که ژولیت بینوش و کاترین دنوو در آن بازی دارند، به زندگی یک ستاره مشهورفرانسوی ( با بازی کاترین دونوو) پرداخته میشود که درحال نوشتن خاطرات گذشته خود است، همزمان دختر او( ژولیت بینوش) به همراه شوهر آمریکائی اش، به فرانسه بازمیگردند، ومشگلات ومسائل خانوادگی بین آنها درمیگیرد ووو. کوریدا در سال ۲۰۱۸ با فیلم “دزدان فروشگاه” نخل طلای کن را بدست آورد و فیلمش جزو۹ اثرکاندید برای دریافت جایزه اسکار خارجی زبان می باشد.
درفیلم ” باید بهشت باشد” ساخته الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی که مدت هاست فیلمی نساخته بود، فیلمبرداری آن بین ۱۵ اکتبر تا ۲ نوامبر درمونترال کانادا انجام شده است. دراین اثرماجرای یک فیلمساز فلسطینی روایت شده که کشور خودرا در۵۰ سالگی بدلیل مشگلات بی شمارترک کرده تا درجائی دیگر شاید به آرامش برسد. او حتی حاضر به از دست دادن هویت خود بوده تا درجامعه ای جدید، زندگی تازه ای آغاز کند.

درفیلم وس آندرسون “خبرفرانسوی”، ماجرای یک روزنامه نگار آمریکا ئی دردهه ۶۰ را که در شهری از فرانسه میگذراند، روایت میکند. درتازه ترین فیلم جمز گرای ” آد آسترا” که قراراست از ۲۲ ماه مه ۲۰۱۹ به پرده سینماها درفرانسه دربیاید، یک مهندس اوتیست برای یافتن پدرش که بیست سال پیش به فضا رفته بود وگم شده بود راهی سیاره نپتون میشود…
“مردایرلندی” تازه ترین اثر مارتین اسکوسزی، زندگی مردی بنام شیران را روایت میکند که متهم به سربه نیست کردن سردسته یک گروه شرور درسال ۱۹۷۵ در آمریکا بوده است. درجدیدترین فیلم تارانتینو،” روزی روزگاری درهالیوود” به همان وسوسه سینماگران امریکائی از دنیای هالیوود پرداخته میشود که با بازی براد پیت و دی کاپریو خیلی از مشتاقان این سینماگررا چشم انتظار خود خواهد کرد. دی کاپریو نقش یک ستاره مهم قدیمی فیلم های وسترن را بازی میکند و براد پیت، نقش دوبل وی را بعهده دارد. آنها در جوار خانه شارون تایت ( که زن سابق پولانسکی بوده وبه شکل فجیعی درسال ۱۹۶۹به قتل رسیده بود) زندگی میکنند… این فیلم قراراست درماه اوت به پرده سینما ها بیاید. درزیر عکس تارانتینو درسرصحنه فیلمش دیده میشود.

تاریخ آخرین مهلت برای ثبت نام فیلم ها برای جشنواره کن ۲۰۱۹ به این شرح اعلام شده است:
تا ۱۵ فوریه برای فیلم های دانشجوئی ( که باید از سوی دانشکده یا مدارس سینمایی معرفی شده باشند) – برای فیلم های کوتاه بخش مسابقه تا اول مارس فرصت ثبت نام دارند- وتا ۴ ماه مارس برای فیلم های بلند تاریخ معین شده است.( فیلم های بلند برای بخش های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینما کلاسیک) میباشد. بخش های ۱۵ روز کارگردانان برای فیلمهای تا ۱۵ مارس ووبرای فیلم های بلند اخرین فرصت ۲۹ مارس میباشد. برای بخش هفته منتقدین ۱۱ ماه مارس برای فیلمهای کوتاه و ۱۵ مارس اخرین مهلت برای ثبت نام فیلم های بلند میباشد . لازم به یاداوری است که بخش هفته منتقدین فقط فیلم های اول یا دوم کارگردانان را می پذیرد. همچنین بخش ” اسید” که چندسالی است به موازات این بخش ها میباشد نیز به روی سینماگران بین المللی هنر وتجربه در های خود را گشوده است که طی سالهای گذشته، در این بخش نیز فیلم های جالبی دیده شده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها