تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۰۳ - ۱۶:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 36638

سردر سینمادر پاییز سال ۹۵ بیش از ۲۱ فیلم بلند سینمایی (به‌ جز فیلم‌های هنر و تجربه) در سینماهای تهران به نمایش درآمدند و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۷۷ میلیون تومان از طریق گیشه‌ی سینماهای تهران برای بدنه‌ی سینمای کشور درآمد داشتند.

به گزارش سینماسینما، در این گزارش از خلال آمار و ارقام منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، نگاهی می‌کنیم به کم‌وکیف اوضاع سینما در فصل پاییز و مهمترین و پردرآمدترین آثار اکران شده در این بازه‌ی زمانی.

نکته اینکه فارابی تنها آمار فروش سینماهای تهران منتشر کرده است؛ بنابراین این گزارش نشانگر همه‌ی درآمد گیشه‌ی پاییز نیست اما نشانگر اوضاع کلی دخل‌وخرج سینما در این فصل است. همچنین تنها فروش فیلم‌ها از اولین روز فصل پاییز تا ۱۲ آذرماه مورد توجه بوده  و فروش فیلم‌ها در فصل تابستان از فروش کلی آنها کسر شده تا رقم دقیق فروش آنها در این فصل به دست بیاید.

فیلم‌هایی که تنور گیشه‌ی پاییز را گرم کردند

«فروشنده»‌ی اصغر فرهادی بی‌شک یکی از مهمترین فیلم‌های نیمه‌ی اول سال ۹۵ بود که توانست با بیش از ۹ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان درآمد از گیشه‌ی سینماهای تهران در طول ۸۷ روز نمایش، پرفروش‌ترین و بادوام‌ترین فیلم این فهرست شود. فروش کلی «فروشنده» در سراسر کشور نیز آن را مبدل به پرفروش‌ترین فیلم سال‌های اخیر سینمای ایران کرده است؛ این فیلم که اکرانش از تابستان آغاز شده بود با فروش کلیِ بیش از ۱۵ میلیارد و  ۵۷۲ میلیون تومان، به تنهایی در آمدی بیش از مجموع فروش پاییزی سینما داشته است!

«لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان نیز با موضوع جنجالی‌اش که مربوط به اسیدپاشی بود و همچنین شناخت مخاطبان از او بواسطه‌ی فیلم به نمایش درنیامده (عصبانی نیستم)، توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند و با فروش چهار میلیارد و ۱۶۴ میلیون در ۷۶ روز، دومین فیلم پرفروش این فصل باشد. فروش کلی این فیلم در سراسر کشور نیز که نزدیک به هفت میلیارد تومان بود آن را در رده‌ی هفتم پرفروش‌ترین‌های سال قرارداده است.

«ناردون» نیز که فیلمی کمدی به کارگردانی فریدون حسن‌پور بود که با فروشی بالغ بر دو میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان در طول ۶۲ روز اکران در تهران، در رده‌ی سوم  فهرست پاییزی قرار گرفته است.

«خشکسالی و دروغ» نیز به عنوان فیلمی که با بازی محمدرضا گلزار به عنوان سوپراستار بعد از مدت‌ها اکران شد،توانست،فروش متوسطی داشته باشد و بیش از یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون تومان بفروشد.

فیلم‌هایی که کم‌ترین مدت اکران را داشتند

باتوجه به ارتباط مستقیم استقبال مخاطبان از یک فیلم و مدت اکران آن، فیلم‌هایی در این فهرست دیده می‌شوند که اکرانشان در پاییز آغاز شده و کوتاه‌ترین دوره‌ی اکران را داشته‌اند و تابع همین فروش اندکی نیز داشتند.

فیلم «این زن حقش را می‌خواهد» در طول ۲۵ روز اکران در سینماهای تهران کمتر از ۲۱۰ میلیون تومان عایدی داشت.«ربوده شده» در ۲۴ روز اکرانش کمتر از ۱۰۰ میلیون و «هیهات» نیز در همین مدت کمتر از ۵۵ میلیون تومان درآمد داشت؛ این درحالی است که برخی از این فیلم‌ها تبلیغات گسترده‌ای همه داشته‌اند.

«سیانور»و «اروند» نیز هریک از جهتی قابل توجه بودند؛ «اروند» به عنوان نخستین فیلم با موضوع شهدای غواص مطرح بود که باوجود ساخت قابل قبولش، شاید به دلیل تصور کلیشه‌ای مخاطبان از «فیلم دفاع مقدسی» در اکران ناکام ماند و در تهران تنها اندکی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروخت.

اما «سیانور» که به موضوع حساس و جذاب فعالیت‌های قبل از انقلاب «سازمان مجاهدین خلق» می‌پرداخت، توانست با تبلیغات گسترده و جلب اعتماد مخاطب، فروش قابل قبولی داشته باشد و تا ۱۲ آذر در تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فروش داشت.

فصل سرد کمدی‌ها در گیشه

در میان فیلم‌های اکران شده در پاییز نام چند فیلم کمدی نیز به چشم می‌خورد: «ناردون»، «آس‌وپاس»، و «سلام بمبئی». علاوه بر اکران کم تعداد این گونه‌ از فیلم‌های سینمایی در این فصل، بجز «سلام ‌بمبئی» که به دلیل حضور ستاره‌های بالیوود در کنار بازیگران ایرانی‌اش شرایط خاص خود را دارد، دو فیلم دیگر نتوانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند و کمدی‌ها برخلاف بیشتر مواقع، این بار دو فیلم اجتماعی و حتی تلخ رونق‌بخش گیشه بودند و نه کمدی‌ها.

فیلم‌هایی که اخیرا اکران شده‌اند

در این میان فیلم‌هایی هم هستند کمی قبل از ۱۲ آذر اکران شده‌اند و فقط آمار فروش چند روزشان در جدول دیده می‌شود؛ «مشکل گیتی» هشت روز و سه فیلم «لاک قرمز»، «جنجال در عروسی» و «سلام بمبئی» هرکدام آمار دو روز از فروششان در این جدول وجود دارد. با این حال فیلم پرسروصدای «سلام بمبئی» توانست در همین مدت کم تنها در تهران بیش از ۵۵۵ میلیون تومان فروش کند و گیشه‌ی موفقی داشته باشد.

پنج فیلم غایب دیگر در این جدول هست که که پس از دوازدهم آذر روی پرده رفته‌اند و طبیعتاً میزان فروش آنها در آمار فارابی نبوده و در این گزارش نیز منعکس نشده‌ است. هریک از این فیلم‌ها پتانسیل‌های متفاوتی برای جذب مخاطب دارند و برای ارزیابی استقبال مخاطب از آنها باید منتظر پایان دوره‌ی اکرانشان ماند؛ با این حال «وارونگی» و «گیتا» بعد از گذشت یک روز، «حریر» بعد از یک هفته، «فرار از اردو» بعد از ۱۲ روز و «شرفناز» بعد از روی ۲۰ روز از اکرانشان تا اول دی‌ماه روی هم رفته کمتر از ۱۰۵ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

انیمیشن سینمایی «ناسور» هم که در آمار منتشر شده از سوی فارابی نامی از آن نبود از اوایل آبان اکران شده و تا اول دی‌ماه کمتر از ۱۳۲ میلیون تومان فروش داشت.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها