دو هفته مرور بر هنر معاصر ایران «پنجرهای رو به هنر معاصر ایران»، نمایش فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی را با نکوداشت «زاون قوکاسیان» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان آغاز کرد.
به گزارش سینماسینما، عصر روز پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) نمایش فیلمهای کوتاه و مستند با نمایش فیلم مستند «زاون» ساخته محمدرضا مُهیمن و سخنرانی حبیب باویساجد مستند ساز و مدیر بخش سینمایی مرور بر هنر معاصر ایران شروع شد.
باوی ساجد در مقدمهای به تأثیر ارامنه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ارامنه با تاریخ سینمای ایران پیوند خوردهاند. راوانس اگانیاس با اولین فیلم صامت ایرانی «آبی و رابی» از آغازگران جدی تاریخ سینمای ایران است. بعدها ساموئل خاچیکیان بود که تا چند دهه مهمترین فیلمساز ایران و معروف به هیچکاک ایرانی بود که علاوه بر تربیت چند نسل از فیلمسازان ایرانی، بیشترین مخاطب درتاریخ سینمای ایران، را با آثارش داشته است، به طوری که هنگام اکران فیلمی از او، خیابانها از کثرت تماشاگر بسته میشدند.
او ادامه داد: بعدها آربی آوانسیان گونهای از سینمای پیشرو و دگراندیش را با فیلم «چشمه» آغاز کرد. در زمینه موسیقی فیلم و ترانه، واروژان به شدت اثرگذار بود. بازیگران ارمنی هم علاوه بر تیپ و لحن خاصشان، جنسی از بازیگری را به نمایش گذاشتند که بکلی متفاوت بود با جنس دیگر بازیگران ایران.
کارگردان مستند «لالایی جنگ» افزود: زاون قوکاسیان، مکمل تأثیر ارامنه بر سینمای ایران بود. او در کنار نقد فیلم، به کتاب سینمایی اعتبار داد. بیش از بیست کتاب درباره سینماگران ایران، کار سترگی بود. در کنار تألیف و پژوهش سینمایی، مدرس سینما و دبیر چند جشنواره سینمایی بود و گاهی فیلم هم میساخت. خود زاون میگفت بعد از مادرم، سینما و انسان مهمترین چیزهای زندگیام هستند. این جمله را زاون در طول زندگیاش عملی کرد. برای او سینما مهمتر از جغرافیا و مذهب و قومیت بود؛ به همین دلیل وقتی فیلم خوب میدید، خودش را ملزم به حمایت از آن فیلم و فیلمساز میدانست.
وی خاظرنشان کرد که او کاشف بسیاری از فیلمسازان مهم جوان در سرتاسر ایران بود و حتی شخصا فیلمهای فیلمسازان جوان را به جشنوارههای داخلی و خارجی میبرد.
بر اساس این گزارش، فیلمهای (شب شیدایی) ناصرصفاریان، (سینما آزادی) مهدی طُرفی، (درس) مهدی بوستانی شهربابکی، (کارت قرمز) حمزه حاتی، (ملایه) ماجدنیسی، (سقوط) ابراهیم سعیدینژاد، (جزر) سعیدآلبوعبادی، (من وکارون) سیدحمید موسوی، (او) علی حیاتی، (سرزمین من کجاست؟) مجید عیدان، (بازبان خاموش) منوچهر مشیری، (نقاش باد) عزتالله پروازه، (قلمرنج) حبیب باویساجد، (شش وپنج دقیقه) شهره رعایتی، (بیست) عسل قریب، (صراخیه) علی شهابی، (روزی شبیه دیروز) زینب لویمی، (شیرخفته) جمال اسکویی، (موازی) پریچهر ریالی، (رنگ آب) عماد سلمانیان فیلمهای کوتاه و مستندی هستند که از (۲۵ شهریور تا ۸ مهر) در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته میشوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- ویدئویی از مصاحبه با ناصر ممدوح به مناسبت زادروزش
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- اختصاصی/ تاریخچه سینمای آماتور و «سینمای آزاد اصفهان»
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد