تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۸:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 77239

فیلم سینمایی «ائو/خانه» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد از زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر تا اکنون که در سینماهای گروه هنروتجربه در حال اکران است، توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.

به گزارش سینماسینما ،در همین زمینه سعید مروتی نیز نقدی در روزنامه همشهری بر روی این فیلم نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

«خانه/ائو بیش از هرچیز حاصل احاطه و تسلط است؛ احاطه و تسلط فیلم‌ساز بر فضا و حال‌وهوا و قصه‌ای که روایتش می‌کند؛ فیلمی که به درستی به زبان ترکی ساخته شده و دلیل پرهیز فیلم‎ساز از زبان رسمی، نه بومی‌گرایی متصنع مرسوم که رسیدن به فضایی همگون و جهانی منسجم است؛ انسجامی که از شناخت اصغر یوسفی‌نژاد از آدم‌ها و فضا می‌آید.

تماشاگری که به زبان ترکی مسلط نیست و ناچار از خواندن زیرنویس است بخشی از ظرافت‌های فیلم را از دست می‌دهد ولی در عوض با اثری مواجه می‌شود که اصالت و خودبسندگی دارد و به شکل منحصربه‌فردی قصه‌ای جنایی را در بستری بومی روایت می‌کند.

قربانی، پیرمردی است که نزدیکانش به سوگ نشسته‌اند و از دل این بغض‌ها و گریه‌ها، فیلم‌ساز با مهارت، قصه‌ای جنایی را روایت می‌کند که مسببانش خودی هستند.

محدودیت زمانی و مکانی به‌جای اینکه دست فیلم‌ساز را ببندد، باعث شد که در چالشی دشوار و پرحاصل، با اثری منسجم مواجه شویم؛ اثری که سازنده‌اش خوب می‌داند کجا باید در دل تنش و دلهره، سراغ طنز برود و در دادن اطلاعات به تماشاگر چگونه عمل کند که آگاهی، تعلیق را به همراه بیاورد.

فیلم آن‌قدر جزئیات دارد که در دیدارهای بعدی (که دیگر خبری از غافلگیری نیست) بتوان به ظرایف و نکاتی تازه پی برد. اصغر یوسفی‌نژاد طراوتی را به تماشاگر هدیه می‌دهد که مشابهش را در هیچ فیلم دیگری از سینمای ایران نمی‌توان یافت.»

منبع : سایت هنرو تجربه

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها