تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۱۵:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 1444

در زمان اکران فیلم ” بوی کافور عطر یاس ” ساخته بهمن فرمان آرا ،فاینشنال تایمز تحلیلی بر این فیلم منتشر کرد .

بهمن فرمان آرامتن این یادداشت به شرح زیر است :

فاینشنال تایمز

گوی دینمور

مترجم هلن اولیایی

بوی کافور عطر یاس

فیلم بوی کافور عطر یاس که جایزه بدان تعلق گرفت جسورانه به آن دسته از مقدسات حساس اجتماعی وسیاسی می پردازد که تا همین اواخر سانسور چیان به هیچ وجه اجازه مطرح کردن آنها را نمی دادند.بهمن فرمان آرا می گوید ساختن این فیلم خوفناک _کمیک که شرح زندگی خود کارگردان نیز است سه سال پیش ممکن نبود .او این فیلم را به محمد خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب ایران که در سال ۱۹۹۷برگزیده شد ،تقدیم کرده است .

در صحنه آغازین ،شخصیت اصلی که نقش آن توسط خود کارگردان ایفا می شود ،با اشاره به داستان ترسناک مرگ وتشییع جنازه شخص خود ،اینگونه اظهار می کند :هنگامی که فیلمسازی دیگر فیلمی نمی سازد یا نویسنده ای دیگر نمی نویسد ،مرگ او فرا رسیده است .

فرمان آرا که پس از انقلاب دست به تبعید خود خواسته زد و در کاندا ساکن شد ،از این که متن فیلمنامه سانسور نشده به دست او رسیده ،اظهار خشنودی می کند. آخرین فیلمی که درایران در اواخر دهه هفتاد ساخت ،هم توسط رژیم شاه و هم توسط روحانیونی که شاه را از سلطنت ساقط کرده اند ،مورد تحریم قرار گرفته اند.

در صحنه ای از فیلم بوی کا فور ،عطر یاس در تهران ،هنگامی که فیلم بخشی از سخنرانی خاتمی را خطاب به دانشجویان در دفاع از آزادی نشان داد تماشاگران بی اختیار شروع به کف زدن وابراز احساسات کردند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. اكبرسنگي
    ۱۲, اسفند, ۱۳۹۴ ۹:۴۲ ق٫ظ

    سلام ، به نظر من هر کسی برای کاری که انجام میدهد باید غیرتمندانه ازآن کاردفاع کرده وبرای اصالت واثبات حقانیت کارخود ازهیچ منظری کوتاهی نکند ! بدون شک این آخرین فیلم حاتمی کیا نخواهد بود ، اما، آنانی که بر مسند داوری نشسته اند با خود چه میگویند ، آیا باید حاتمی کیا فیلمی می ساخت با مضامین روشنفکرانه جشنواره خارجی پسند ؟ که در آن ، پس از گذشت ٣٧سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و تقدیم شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و ،،،،،،،، دخترهایمان را به افغانی ها بفروشیم و…مهم نیست جایزه به چه فیلمی داده می شود ، ولی چه کسی جایزه را میگیرد مهم است، هیچوقت فیلمی که بازگوکننده دلاورمردانیهای فرزندان این مرزوبوم باشد مورد توجه داوران عالم وبرگزیدگان سیاستمدار سینما قرار نخواهدگرفت . والسلام

نظر شما


آخرین ها