مهدی صباغ‌زاده در گفت‌وگو با سینماسینما/ برخی اقدامات شورای صنفی غیرقانونی است

سینماسینما، علی پاکزاد – مهدی صباغ‌زاده کارگردان «خانه کاغذی» با انتقاد از برخی تصمیمات شورای صنفی، بعضی اقدامات این شورا را غیرقانونی ارزیابی کرد.

به گزارش سینماسینما،«خانه کاغذی» فیلمی به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی تینا پاکروان محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم به دلیل عدم پذیرش توسط هیات انتخاب در جشنواره فجر سی و پنجم نمایش داده نشد. اما جشنواره بین المللی فجر «خانه کاغذی» را نمایش داد و این فیلم به زودی در سینماهای کل کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.

مهدی صباغ زاده کارگردان فیلم«خانه کاغذی» درباره اکران آن گفت:«آقای خسرو نقیبی و علی مسعودی‌نیا فیلمنامه را بازنویسی کردند و کمک شایانی در به ثمر رساندن این فیلم انجام دادند؛ در این بازنویسی سعی شد حقایق مربوط به نویسندگان و روزنامه نگاران بیشتر نمایان شود. متاسفانه اکنون در کشور فساد مالی حرف اول را می زند. خود حکومت هم به این موضوع واقف است که اکنون فساد جایگاه ویژه ای در مملکت پیدا کرده است. با تلاش خانم پاکروان و دوستان دیگر این فیلم تهیه شد. متاسفانه در جشنواره سی و پنجم به دلیل ترس یا بی‌سلیقگی دوستان این فیلم نمایش داده نشد. به هر ترتیب این دوستان نتوانستند پای فیلم بمانند و شانه خالی کردند.»

او ادامه داد: «اما دوستان جشنواره این فیلم را دیدند و پیشنهاد دادند و آقای میرکریمی فیلم را مشاهده و انتخاب کردند. آقای میرکریمی عقیده داشتند «خانه کاغذی» فیلم بسیار خوبی است. ایشان گفتند شاید نمایش فیلم با مشکل روبرو شود. من هم پذیرفتم و در جواب گفتم اصلا ما قصد نداشتیم که این فیلم را نمایش دهیم. همین که شما مشاهده کردید و پسندیدید برای ما کافی است.»

صباغ زاده درباره نمایش «خانه کاغذی» در جشنواره جهانی فجر گفت: «زمان کمی گذشت و به ما اطلاع دادند که فیلم «خانه کاغذی» در جشنواره نمایش داده خواهد شد. من از شجاعت آقای میر کریمی تقدیر کردم. «خانه کاغذی» در جشنواره لندن به نمایش درآمد و فیلم منتخب مخاطبان شد. این فیلم در آمریکا هم نمایش داده شد. همیشه مایل بودم که این فیلم در تهران اکران عمومی داشته باشد و روزنامه نگاران در کنار مردم فیلم را نگاه کنند زیرا این فیلم از درد مردم و بخصوص روزنامه نگاران صحبت می کند. امیدوارم که توانسته باشم کار کوچکی را این میان انجام داده باشم.»

کارگردان فیلم «خانه کاغذی» درباره شرایط اکران عمومی این فیلم گفت:«ما به احتمال فراوان سرگروه کوروش خواهیم بود. از هفته آینده فیلم «خانه کاغذی» اکران خواهد شد. موضوع مهمی که باید درباره آن صحبت کنیم کار غیر قانونی است که شورای صنفی انجام داده است و من در مقابل این حرکت ایستاده ام.»

او درباره تخلفات شورای صنفی نمایش گفت:«امروز از شورای صنفی خواستم که به انجام کارهای غیر قانونی پایان دهد. بعد از گذشت شش ماه اول سال و شروع شش ماه دوم سال مشاهده کردیم که ۴۲ فیلم در صف اکران عمومی قرار گرفته اند. سرگروه ها ابراز داشتند که فضایی برای اکران ندارند اما می دیدم که بعضی فیلم ها از قوطی بیرون می آیند و اکران می شوند. سرگروه می رود قرار داد می بندد و ثبت می کند و ما هم کاری به آنها نداریم. اما در ارتباط با گروه آزاد دوستان اعلام کردند که می توانند ماهی یک فیلم یعنی در مجموع ۱۲ فیلم را تا آخر سال اکران کنند. کلیه دفاتر اعلام کردند که این ۱۲ فیلم در صورتی می توانند اکران شوند که با هفت سینمایی که دارای سه تا پنج سالن هستند قرارداد ببندند و در شورای صنفی ثبت کنند و در تاریخی که ما اعلام می کنیم اکران شوند. البته تا اینجا همه چیز طبیعی است و کارگردانان رفتند و فیلم ها را ثبت کردند. اما اکنون آقایان قصد دارند به صورت غیر قانونی برخی فیلم‌ها را اکران کنند. شورای صنفی فشار زیادی را به دفاتر سینمایی آورد تا آنها در نیمه دوم سال اکران ها را در بخش آزاد آغاز کنند. اما اکنون غیر قانونی عمل می کنند. همه ما خودمان را با قانون شما هماهنگ کردیم که فیلم ها در شرایط برابر اکران شوند، اما در مقابل شاهد رفتار غیرقانونی در اکران برخی فیلم‌ها هستیم.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 73979 و در روز سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰:۰۵
2024 copyright.