سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم مختاری کارگردان سینما گفت: «سنیمای تجربی رکنی از سینمای ایران است. توجه به این سینما و کوششهایی در مورد البته همیشه وجود داشته اما به اشکال دیگری و که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری کارگردان سینما این روزها فیلم «برگ جان» را در سینماهای هنر و تجربه اکران دارد. این فیلم درباره «زعفران» و کشت آن در روستاهای جنوبی استان خراسان دارد. در این مستند داستانی، سعیدپورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم ،سجاد تابش، سحر سلحشور، محمدرضا فرزاد، محمدحسین ناصری، علی گل صباحی، جواد گنجی، مجتبی سعادت، زینب زیرک به نقش آفرینی میپردازند.
ابراهیم مختاری درباره «برگ جان» گفت: «این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و علاوه بر بخش روایی که کاملاً داستانی و قصهگوست، یک فضای مستندگونه هم دارد. شاید این تنها روشی بود که میشد این قصه را روایت کرد و به تصویر کشید.»
او ادامه داد: «صحنههای آن در خراسان و در شهرستان بجستان فیلمبرداری شده است. اتفاقهایی که پشت صحنه مستند زعفران (که حدود ۲۰ سال پیش ساختم) رخ داد، بر اساس آن «برگ جان» ساخته شد.»
این کارگردان گفت: «من به شوخی و جدی میگویم این فیلم، تماشاگر را در صندلی میخکوب نمیکند چون در آن صحنههای اکشن و کشت و کشتکار وجود ندارد، اما میکوشد تامل تماشاگر را برانگیزد. اتفاقی که برای من افتاد و نتوانستم فراموش کنم من را دچار تأمل کرد و من هم تمام سعیام را کردم تا آن تأثیری که آن اتفاق بر من گذاشت در فیلم «برگ جان» متبلور کنم. آرزوی من این است که فیلم بتواند روی تماشاگر هم چنین تأثیری بگذارد که اگر این اتفاق نیفتد از ناتوانی من بوده است.»
کارگردان فیلم «برگ جان» درباره سینمای هنر و تجربه معتقد است: «سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است که به این صورت جایش همیشه خالی بوده است. این توجه و کوشش البته همیشه وجود داشته، اما به اشکال دیگری که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است. موضوع این است که چطور بدون اینکه بخواهیم بخشهایی از سینمای بدنه را اشغال کنیم یا به آن آسیب بزنیم، نقشی که هنر و تجربه ایفا میکند را پررنگتر کنیم؟ این اتفاق بر میگردد به سیاستهای فرهنگی دولت؛ باید به سیاستی رسید که بتواند جواب این نیاز سینما را در حد و اندازه مخاطبش بدهد که به نظرم با سالنهای کوچک در شهرستانهای مختلف میتوان آن را گسترش داد تا همیشه در کنار سینمای تجاری وجود داشته باشد.»
این کارگردان که معتقد است علت وجودی سینمای هنر و تجربه به مخاطب برمیگردد، گفت: «وقتی مخاطبی دارید که دنبال سینمای تجاری نیست یا اگر هست تمام نیازهایش را برآورده نمیکند و دنبال سینمای میگردد که آن را در سینمای هنروتجربه پیدامی کند، پس سینمای هنر و تجربه باید وجود داشته باشد. البته این نوع سینما در همه جای دنیا و این نوع توجه در تمام رشتهها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم تا این سینما بتواند پایدار باشد و پایداری آن هم در تداوم ارتباط با مخاطب و در سطح گسترده کشور امکانپذیر است. اگر نقدهایی هم به این سینما هست که هست به سیاستهای مدیریت آن است و به بهانه آن نباید اصل وجودی چنین نقشی را در سینما از میان برد.»
مختاری درباره نحوه اکران فیلمش در هنروتجربه گفت: «به نظرم کمی زمان میبرد که هنروتجربه جا بیفتد و نظم و نظامی پیدا کند که بتواند به صورت منطقی به توقعات پاسخ دهد. راجع به این موضوع باید جداگانه و در فرصت مناسب صحبت کرد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- یک فیلم کاملا تجربی/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- نمایش «برگ جان» در افتتاحیه جشنواره فیلمهای آسیایی وزول
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- الهه گودرزی داور جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
آخرین ها
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد