تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۲۲:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 53277

شجاع نوری، شهاب عادل، مازیار میریسینماسینما، علی پاکزاد – علیرضا شجاع نوری مدیر نشست‌های علمی سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر معتقد است جشنواره جهانی عملکرد مناسبی داشته و در سال‌های آینده تغییرات زیادی خواهد کرد.

به گزارش سینماسینما ، علیرضا شجاع نوری در جشنواره سی و پنجم  مسئول نشست های علمی بود. شجاع نوری تاثیر بسزایی در شکل گیری کارگاههای آموزشی در جشنواره جهانی داشت.

علیرضا شجاع‌نوری درباره عملکرد جشنواره جهانی گفت: «جشنواره جهانی سی و پنجم را در مجموع قابل قبول ارزیابی می‌کنم. یک سال فکر کردیم که در این هفته چه اتفاقاتی صورت بگیرد. سعی کردیم بهترین عملکردمان را ارائه دهیم. امسال در انتخاب فیلم‌ها و دعوت از مهمانان جشنواره و برنامه‌ریزی بازتر عمل کردیم. البته به قول آقای میرکریمی برای برگزاری یک جشنواره  حرفه‌ای یک سال و نیم زمان لازم است که این کار را ما در یک سال انجام دادیم.»

او دامه داد: «افق و آرمان‌های ما برای برگزاری یک جشنواره ایده‌آل بسیار دور است. ما خیلی دور را نگاه می کنیم به همین دلیل در بحث زمان کمبود داریم. اما اگر بخواهیم با جشنواره سال قبل مقایسه‌ای داشته باشیم. باید بگویم امسال خیلی بهتر بود. پارسال اولین تجربه ما در برگزاری این جشنواره بود٬ ولی امسال التهاب نداشتیم زیرا دومین تجربه ما در برگزاری این جشنواره بود. به نوعی امسال زانوی شتر را بسته بودیم. اما آن گونه که دیگران تعریف می‌کنند به چشم خود ما نمی‌آید. چون خود ما بیش از هرکسی از کاستی‌ها و کمبودها اطلاع داریم و راه درازی را در پیش داریم.»

شجاع نوری درباره حضور مهمانان خارجی در جشنواره و برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده٬ گفت: «طبق برنامه‌ای که داشتیم پیش رفتیم. یعنی تا جایی که مهمانان ما شرایط را دارا بودند از تجریبات آنها استفاده کردیم، و ظرفیت به وجود آوردیم. یکی از مشکلات ما کمبود فضا بود. یعنی ما واقعا یک کاخ جشنواره احتیاج داریم. اگر ما برای مثال شانزده سالن در یک کاخ داشتیم آن زمان می‌توانستم بگویم چه اتفاقاتی صورت می‌گرفت؛ در حد بضاعت چارسو، سینما فلسطین  و سینما فرهنگ پیش رفتیم. بسیاری از کارگاه‌های آموزشی ما در سینما فلسطین برگزار شد. اگر همه این برنامه‌ها در یک مجتمع برگزار می شد قطعا ایده آل تر بود. حجم ترافیک و مسائل دیگر باعث می‌شد که خیلی مهمانانمان را اذیت نکنیم.»

مدیر نشست‌های علمی جشنواره  درباره ایجاد یک کاخ جشنواره در سال‌های آینده گفت: «ما مکاتبات زیادی در این زمینه داشته‌ایم یعنی آقای میر کریمی پیگیر این موضوع هستند. میرکریمی نیز با وزیر محترم در این زمینه صحبت کرده‌اند و قول مساعد گرفتند. البته آن چیزی که ما می خواهیم از امکانات وزیر فرهنگ بیشتر است و ما درباه این موضوع خرده نمی‌گیریم. اگر عنایت بیشتری به بخش فرهنگ صورت می‌گرفت و اگر می‌دانستند سینما می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های دیگر را بر طرف کند٬ قطعا شرایط بهتری را به وجود می‌آوردند.»

بازیگر فیلم «محمد رسول الله» درباره جشنواره پیش رو گفت:«ما به زودی کارمان را شروع می کنیم.اگر عمری باشد و من هم زنده باشم با همین تیمی که تا به امروز کار کرده‌ام ادامه خواهم داد. برای سال آینده تغییرات زیادی خواهیم داد. زیرا جشنواره در سنین رشد است و سال به سال تغییر خواهد کرد.»

علیرضا شجاع‌نوری درباره جایگاه جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره‌های زیادی رفتم. به جشنواره‌هایی رفتم که در سینما حرف اول را می‌زدند و به جشنواره‌هایی رفتم که مصرف کننده بودند.همه گونه جشنواره‌ها را دیده‌ام. به نظر من اصلا مقایسه دو جشنواره با هم مناسب نیست. جشنواره ما تفاوت اساسی با جشنواره‌های دیگر دارد. مقایسه کردن این موضوع خود ما را دچار انحراف می‌کند. ما در نظر داریم جشنواره بومی شده خودمان را برگزار کنیم. جشنواره‌ای که برای سینما، مردم و فرهنگ ایران دستاورد داشته باشد و بتوانیم روی سینمای دنیا تاثیر بگذاریم. به همین خاطر رنگ و بوی جشنواره‌ای که به جلو می‌بریم مانند تابلوی نقاشی است که هنوز هیچ‌کس آن را نکشیده است. همه چیر را کنار هم می گذاریم تا این تابلو کامل شود.»

او درباره گسترش بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «قطعا تغییرات زیادی خواهیم داشت. این چیزی که امروز شما دیدید مانند یک جوانه است که باید رشد کند. این درخت بزرگی خواهد شد همه ما زیر آن خواهیم نشست. بخش دارالفنون گسترش خواهد یافت. کارگاه‌های آموزشی به شکل دیگری خواهد شد. جشنواره باید به گونه‌ای باشد که در آن یک هفته به همه شوک وارد کند. این المان‌هایی است که ما را متفاوت خواهد کرد. به نظر من رتبه جشنواره به معنای «الف» یا «ب» آن زیاد مهم نیست. اینکه می‌گویم اهمیت ندارد از این منظر است که ذهنمان را درگیر نکنیم. ما باید اول خودمان به خودمان رتبه دهیم. باید حال خودمان خوب باشد چون ما تلاشمان را می‌کنیم. نماینده فیاپف که به تهران آمده بود به ما گفت که شما از جشنواره جهانی و رتبه «الف» چیزی کم ندارید. خودمان می‌دانیم رتبه «الف» هستیم. خودمان می‌دانیم که چه عملکردی داشته‌ایم.»

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها