برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد منتشر شد.
من اگر زنده باشم همچون سال گذشته در یکی از سینماهای مرکز شهر فیلم های جشنواره را می بینم و در برج میلاد حاضر نخواهم بود، بنابراین حرفهایم قطعا مبتنی بر نفع شخصی نیست. چند نکته مهم به گمانم قابل توجه است
یک: نمی دانم چرا اشتباه محض سال گذشته در برنامهریزی زمانی مجددا تکرار شد. دو سئانس در زمان های طلایی را بیخود و بی جهت از دست می دهند که چه بشود؟ مستند و چشم انداز در سئانس های بهتر نمایش داده می شوند تا نمایش فیلم های بخش مسابقه، گاه از ساعت ۱۸ تازه شروع شود! آخرین سئانس ساعت ۲۳ شروع می شود و دستکم تا ساعت ۱ بامداد طول می کشد. بعدش هم جلسه نقد و بررسی. چرا؟
ساعت ۲.۵ بامداد خبرنگاران عازم خانه بشوند که چه بشود؟ که یک وعده نهار جلو بیفتید؟ خب اینکه ناهار ندهید بهتر است تا همکاران ما که خیلی هایشان اتومبیل شخصی ندارند، ساعت ۳ نیمه شب آژانس بگیرند و ساعت ۳.۵ یا ۴ صبح به خانه برسند!
دو: چه لزومی دارد که فیلم های مستند در سالن اصلی نمایش داده شوند و یک سئانس را حرام کنند. آن هم فیلم هایی که دوماه پیش در جشنواره حقیقت دیده شده اند. مگر سالن های کوچک برج میلاد چه اشکالی دارند؟ واقعا نمی شد برای مستندها سالن دیگری در برج با سئانس های بیشتر درنظر گرفت؟
سه: همین برنامه ریزی اشتباه باعث می شود جلسات نقد و بررسی که بعد از نمایش فیلم ها جایگذاری شده اند، مشکلات زیادی برای خبرنگاران ایجاد کند. در شرایط فعلی یا طول جلسات باید بسیار کم باشد یا کسی که می خواهد در جلسه پرسش و پاسخ حاضر باشد باید قید فیلم بعدی رابزند. مثلا: فیلم ایتالیاایتالیا ۱۱۰ دقیقه است. ساعت ۱۸.۳۰ شروع می شود و در بهترین حالت ساعت ۲۰.۲۰ تمام می شود. ساعت ۲۰.۳۰ نشستش آغاز می شود و ساعت ۲۱ در سالن اصلی فیلم “خانه” به نمایش در می آید!
چهار: تا حالا فکر می کردم بخش نگاه نو یا فیلم اول از جشنواره امسال حذف شده. در جدول، فیلم های اول با دایره سبز مشخص شده. دلیلش را نمی دانم. ولی اگر قرار است هر ۳۳ فیلم بخش مسابقه در یک شرایط ارزیابی شوند چه لزومی به این نشانه گذاری بود و اگر قرار است اتفاق دیگری بیفتد چرا کسی در جریان نیست؟
پنج: امسال برای بازتر شدن برنامه ها، جشنواره دوروز طولانی تر شد. اگر نمی شد، قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ این همه فشردگی برای چه؟ مگر قرار است خبرنگاران به اسارت بروند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد