اعتراض نمادین زنان روی فرش قرمز جشنواره کن

هشتاد و دو زن که چهره‌های سرشناس بسیاری میانشان دیده می‌شد روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن به شکلی نمادین به نابرابری در صنعت فیلمسازی اعتراض کردند.

به گزارش سینماسینما، تعدادی از زنان حاضر در جشنواره فیلم کن که در میان ‌آن‌ها چهره‌های سرشناسی از کیت بلانشت و کریستن استوارت تا جین فوندا هم دیده می‌شدند، در اقدامی بی‌سابقه در یک راهپیمایی اعتراضی به نابرابری جنسیتی در صنعت سینما روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن حضور یافتند.

در این راهپیمایی اعتراضی تعدادی از بازیگران سرشناس، فیلمسازان و کارشناسان زن صنعت سینما حضور داشتند و کنار یکدیگر از پله‌های کاخ جشنواره بالا رفتند.

این هشتاد و دو زن نشان‌دهنده تعداد زنان فیلمسازی بودند که در تاریخ هفتاد ساله جشنواره فیلم کن برای رقابت در جشنواره انتخاب شده‌اند که در قیاس با مردان رقمی ناچیز و نشانگر نابرابری عمیق جنسیتی در صنعت سینما است.

در مقایسه با ۸۲ فیلمساز زن، در تاریخ جشنواره کن تا کنون بیش از ۱۸۶۰ فیلمساز مرد برای رقابت به کن سفر کرده‌اند.

سازمان‌دهندگان این رویداد اعتراضی اعلام کردند با این کار قصد داشتند نشان دهند که هنوز هم پیشرفت و ترقی در کار حرفه‌ای برای زنان بسیار دشوار است.

سلما هایک بازیگر سرشناس، پتی جنکینز کارگردان «زن شگفت‌انگیز» و آنیس واردا فیلمساز سرشناس فرانسوی از دیگر چهره‌های حاضر در این رویداد بودند.

در پایان این حرکت کیت بلانشت در بالای پله‌های کاخ جشنواره بیانیه‌ای به انگلیسی خواند و همان بیانیه را آنیس واردا به فرانسوی تکرار کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه‌ آمده است: «زنان در جهان اقلیت نیستند در حالی که جریان غالب در صنعت سینِما خلاف این واقعیت عمل می‌کند. ما روی این پله‌ها کنار هم ایستاده‌ایم تا نمادی برای تغییر وضعیت زنان و پیشرفت آن‌ها باشیم. پله‌های پیشرفت در صنعت سینما باید برای همگان در دسترس باشد.»

در این دوره از جشنواره فیلم کن از میان ۲۱ اثر پذیرفته شده در بخش رقابت اصلی فقط ۳ اثر ساخته فیلمسازان زن است.

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 86368 و در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۸:۰۳
2024 copyright.