در نشست شهردار تهران با سینماگران چه گذشت؟

شهردار تهران در جمع سینماگران اظهار کرد: شهرداری و سینماگران نقاط مشترک زیادی با هم دارند و اگر بخواهیم روح شهر را ارتقا ببخشیم با ابزار فرهنگ و هنر که در دست شما هنرمندان است، این امر امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، نشست محمدعلی نجفی – شهردار تهران – با جمعی از سینماگران شامگاه ۹ بهمن‌ماه در موزه سینما و با حضور هنرمندان شاخه‌های مختلف سینمایی و با هدف بررسی و ایجاد کارگروهی بین خانه سینما و شهرداری برگزار شد.

در ابتدای نشست منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما با اشاره به اینکه آنچه که بین ما و شما به عنوان شهرداری تهران مشترک است این است که هر دو با مخاطب در ارتباط هستیم و رضایت مخاطب وظیفه اصلی ما است، گفت: هر کسی که مانع ارتباط مخاطب با سینمای ما بشود در نیتش باید شک کرد. هر کسی که سینما را ما را نخواهد، نخواهد اقتدار فرهنگی ما را نخواسته و در نهایت ما بدون صدا و تصویر خواهیم شد. برای اینکه مجموعه شکایات اجتماعی خودمان را با شما به اشتراک بگذاریم این جلسه را تشکیل داده‌ایم.

او ادامه داد: اصل اول جذب مخاطب و رضایت آن و همچنین فهم مشترک از زندگی در شهر است. ما نمی‌توانیم در شهری زندگی کنیم که فکر کنیم انسان شهری نیست. سینما و شهر نسبت مستقیم و تاریخی و معینی با هم دارند. شهر بدون سینما کسری بزرگی دارد. هنوز ما شهرهایی داریم که تا موقعی که سینما نباشد شهر به حساب نمی‌آید. سینما در کشور ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. این نکات دو طرفه است و باید در قاعده‌ای متعادل بین ما و شهرداری لحاظ شود.

در ادامه نشست از فرهاد توحیدی، مجید مظفری، آتیلا پسیانی، فریدون جیرانی، محمد بهشتی و فاطمه معتمدآریا دعوت شد تا خواسته‌های خود را با شهردار در میان بگذارند.

فرهاد توحیدی با اشاره به وجود ذخائر ژنتیکی عظیم در دنیا که در آن ژن‌هایی بسیار نادر نگهداری می‌شوند و همچنین با قهرمان خشکی منابع آب جلوه دادن آقای کلانتری بیان کرد: آقای مهندس نجفی ذخیره‌گاه ژن شهری ما کجاست؟ محیط زیست شهری چیست؟ قطعا هر جایی است که بشر در آن زندگی می‌کند. ما در سینمای ایران با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم. ما با ذخیره‌گاه ژنتیک شهر خداحافظی کرده‌ایم و حتی نابودش کرده‌ایم. در آنجایی که هنر در خدمت توسعه شهری است تقاطع ما با شهر زیاد است.

او ادامه داد: هنر در جهت بهداشت روانی می‌تواند کمک‌کننده باشد اما متاسفانه در شهرداری حلقه‌های مفقوده وجود دارد. بافت تاریخی تهران را به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیک تهران حفظ کنید و مثل شهرداری‌های ممالک توسعه‌یافته به سمتی بروید که بیش از این اجازه تخریب باغ‌ها را ندهیم. در بسیاری از شهرها بودجه در اختیار استادان سینما قرار می‌گیرد تا آنها به این طریق به شهر کمک کنند. ما چه چیزهایی در تهران داریم که به آنها ببالیم و آنها را تبلیغ کنیم؟

سپس مجید مظفری با حضور در جایگاه بیان کرد: تمرکز هنرمندان عمدتا در تهران است. از این رو تهران پایتخت هنر سرزمین ایران نیز هست. اما سهم این هنرمندان از این اتفاق چیست؟ گاهی این حوزه زیرشاخه کارگری نامیده شده است در حالی که ما نه کارگر هستیم و نه کارمند.

او اضافه کرد: شهرداری می‌تواند با در اختیار دادن اماکن تاریخی کشور به هنرمندان پیشکسوت هم باعث حفظ و نگهداری آن اماکن شود و هم در تربیت هنرمندان موثر باشد و باید مکانی تخصصی به هنرمندان اختصاص پیدا کند.

در ادامه آتیلا پسیانی با بیان اینکه چیزهایی مثل فضای سبز و مجسمه‌ها لازمه مردم شهر است، اظهار کرد: چیزهایی که ما با آن نشانه‌ها در شهر آدرس می‌دهیم همان اماکن فرهنگی است. مثل چهارراه ولیعصر یا برج میلاد. امیدواریم در زمان مدیریت شما در تهران شرایطی به وجود آید که کسرت مکان‌های فرهنگی را شاهد باشیم. در واقع با زیاد شدن تعداد این مکان‌ها از تعداد زندانیان کاسته خواهد شد و ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار می‌شود. امیدواریم بتوانیم با حمایت جدی شما شهر تهران را که عبوس و ناشاد است با وجود اماکن فرهنگی پر از مهر کنیم.

سپس فریدون جیرانی بیان کرد: شهر همیشه محل دعوای سنت و مدرن بوده است. در سال‌هایی با وجود ساخت فیلمی مثل قیصر دفاع از سنت رخ می‌دهد. در بین سال‌های ۶۰ تا ۶۶ نیز به خاطر اقتصاد دولتی و کاهش فاصله طبقاتی یک شهر سنتی به وجود می‌آید. الان شهر مدرن رشد کرده و شهر مدرن نیاز به تریبون دارد. اگر تریبون برای تفکر مدرن وجود نداشته باشد این تفکرات زیر زمین می‌رود.

در ادامه محمد بهشتی با اشاره به اینکه عمر بلدیه و سینما تقریبا یکسان است، گفت: چه زمانی که سینما یا شهرداری وجود داشته باشند یا نداشته باشند هر دو این توانایی را دارند که به حیات خود ادامه دهند. دوره‌هایی شهرداری به سینما و گاهی برعکس آن خدماتی را به هم کرده‌اند که نتایج درخشانی داشته، یک نمونه آن احداث موزه سینماست که در سال ۷۴ با مذاکره با آقای کرباسچی این امکان محقق شد. ویژگی خاص موزه سینما این است که تمامی اشیاء در آن اهدایی است. اگر مدیریت شهری این ظرفیت را به جا آورد با توجه به امکانات و پیشرفت سینمای ایران اتفاقات درخشانی رخ خواهند داد.

سپس فاطمه معتمدآریا به عنوان آخرین هنرمند بیان کرد: امشب از هر قشری در این مکان جمع شده‌اند تا بگویند شهر تهران و آسمان آن در حال انفجار است. من خودم بچه شهرداری‌ام و پدرم رئیس یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بود. آقای نجفی شما پدر این شهر هستید. شما می‌توانید به دیگران بیاموزید اجازه ندارند به فرهنگ این کشور صدمه‌ای بزنند و می‌توانید فکر کنید که با مجموعه فرهنگی و شعارهای بی‌هویت بر روی دیوارهای شهر تاثیری نخواهید داشت. بیشترین نمایش فرهنگ در سینماست و در آنجاست که چهره‌هایی می‌بینید که تلاش کرده‌اند بدون هیچ چشمداشتی بر دل خانواده‌ها باشند. اگر شما با قاطعیت این مهم را بپذیرید شهر بهتری خواهیم داشت.

در پایان صحبت‌های هنرمندان منوچهر شاهسواری اضافه کرد: امیدوارم این کارگروه بین خانه سینما و شهرداری بعد از جشنواره فجر اولین جلسه خود را برگزار کند تا مجموعه‌ای از موضوعات بین این دو طرف و وظایف ماموریت‌ها مشخص شود تا به شادابی شهر و کشور کمک کنیم.

در پایان نشست محمدعلی نجفی شهردار تهران بیان کرد: ما نقاط مشترک زیادی با هم داشتیم. خاطرات تلخ و شیرین زیادی را در این شهر به خاطر داریم. نقطه اشتراک دیگر ما هم این است که هر شهری یک جسم و جان و روحی دارد. ما به جان شهر کمتر توجه کرده‌ایم و غافل مانده‌ایم و حالا اگر بخواهیم روح شهر را ارتقاء ببخشیم با ابزار فرهنگ و هنر که در دست عده خاصی هستند این امکان فراهم می‌شود. سینما هم جایگاه خودش را دارد و می‌تواند حال شهر را بهتر کند. به نظر من هم اگر بخواهیم به شهر خدمت کنیم و برای زندگی آن را بسازیم هنر موثرترین راه است.

او ادامه داد: این رابطه دو طرفه است. شهر یک ظرف است و مردم مظروف هستند. در ارتباط با شهرداری و هنر هم این مساله کاملا مصداق دارد که شهر نیاز به سینما دارد. شهر بدون هنر یا سینما خیلی چیزها کم دارد. مدیریت شهری به هنرمندان نیاز دارد و در نقطه مقابل هم اگر ظرفیت مناسب را فراهم نکند نه سینما و نه دیگر هنرها رشد نخواهند کرد. این تعامل باید بیشتر از گذشته شود.

شهردار تهران بیان کرد: باید بتوانیم در این احساس مسئولیت مشترک موفق‌تر باشیم و با عمق بیشتری پیش ببریم. ما یک کارگروه مشترک تشکیل می‌دهیم و کمک به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام خواهد گرفت. سینما در هویت‌بخشی و شناسنامه‌دار کردن شهر موثر است حتی شهری مثل بارسلون هم به وودی آلن نیازمند است. تهران هم همینطور است و حتی آنچه مربوط به اخلاق و گردشگری نیاز به سینما و گفت‌وگو دارد.

نجفی با اشاره به اینکه مساله کارگروه و بحث‌های آن دنبال خواهد شد، اضافه کرد: در ارتباط با موضوع سینما به امکانات محدودی از فضا و سخت‌افزار نیاز است. در صورتی که شایسته سینمای ایران نیست که با دریافت حدود دو هزار جایزه بین‌المللی مورد تمجید نباشد. شهرداری حتما کمک خواهد کرد تا موزه شرایط بهتری داشته باشد. البته این نکته هم هست که امکانات و ظرفیت شهرداری محدود است. شرایط شهرداری تهران هم خوب نیست اما امیدواریم خوب بشود.

او ادامه داد: همانطور که گفتید شهرداری باید از هنر و هنرمندان دفاع کند زیرا که بدون آن شهر روح نخواهد داشت. در جایی که لازم باشد باید شهرداری از هنرمندان دفاع کند.

در پایان نشست محمدعلی نجفی با حضور در جمع خبرنگاران درباره خلاصه این جلسه بیان کرد: هنر برای تعالی روح شهر بسیار مهم است بنابر این شهرداری باید ارتباط زیادی با هنرمندان داشته باشد. بنابر این در نشست  با هنرمندان به این نتیجه رسیدیم کخ کارگروه خاصی در تعامل با هنرمندان داشته باشیم. مباحث مختلفی که مورد بحث قرار گرفته و قرار است برنامه‌ای داشته باشیم. مدیریت شهری وظیفه خودش میداند که از هنرمندان دفاع و حمایت کند و برای ان باید برنامه هایی داشته باشیم. این کارگروه راه‌حل‌هایی ارائه خواهد کرد. برای انکه به یک شهری که دارای شناسنامه، تبدیل  بکنیم لازم است که چه در سطح بین المللی و چه داخلی همراه با هنرمندان باشیم.

او همچنین گفت: استانداری در ارزیابی خود از عملکرد شهرداری از نمره ۲۰ به او ۱۸ داده است و شما هم در جریان بارش برف اخیر مشاهده کردید که هیچ‌یک از معابر بسته نشده است و حتی در پاسخ به انتقادات می‌توانم بگویم که جلسه مجلس راس ساعت ۸:۴۵ تشکیل شد بنابراین عملکرد شهرداری قابل قبول بوده و تعدادی از مشکلاتی که بیان می‌شود ارتباطی به شهرداری نداشته است. شهردار تهران با اشاره به پیامی که در توییتر خود گذاشته بود، از مردم به خاطر کمک به تکاندن درختان از برف تشکر کرد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 78805 و در روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰:۵۶
2024 copyright.