تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۱۱:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 15472

شهرزادسینماسینما، درنا حسین زاده- کمتر از یک هفته تا پایان فصل نخست سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی باقی مانده است و این روزها مخاطبان پروپا قرص سریال کنجکاو شنیدن خبرهایی از فصل دوم آن هستند؛ اینکه چه بر سر شهرازد و قباد و فرهاد و باقی شخصیت‌های قصه خواهد آمد؟ پرسشی که پاسخ آن این روزها به قلم فتحی و نغمه ثمینی در حال نگارش است.

چه کسی جای بزرگ‌آقا می‌نشیند؟

ساختار قصه «شهرزاد» به گونه‌ای چیده شده که وجود یک قطب قدرتمند و تاثیرگذار که گاه با تصمیمات خود زندگی شخصیت‌ها را زیر و رو می‌کند ضروری است. با در نظر گرفتن این پیش‌فرض، قطعا بعد از وداع علی نصیریان در نقش بزرگ آقا از سریال (خبری که قبل از رسیدن به زمان پخش آن در سریال در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است) باید شخصیت دیگری در جایگاهی مشابه او قرار بگیرد و برای ایستادن در این وضعیت چه کسی مناسب‌تر از قباد.

قباد که از ابتدای ورود به زندگی شهرزاد تا بخش‌های پایانی فصل نخست،‌ احساسات چندگانه‌ای را نسبت به خود در مخاطب ایجاد کرده، در فصل دوم در موقعیتی متفاوت نسبت به گذشته قرار می‌گیرد، اگر تا به حال شرایط او معلول تصمیمات دیگران بود، حالا خود او مهره‌های شطرنج را تکان می‌دهد. باید دید وقتی او تکیه بر جایگاه بزرگ آقا می‌زند،‌ آیا می‌تواند همان حس دوگانه محبوبیت و تنفری که نسبت به شخصیت بزرگ‌آقا وجود داشت،‌ حفظ کند یا در این میان فقط نقش منفی ماجرا می‌شود.

نکته دیگر در مورد شخصیت قباد،‌ جدایی او از شهرزاد است؛‌ اینکه بعد از این جدایی او در جایگاه یک عاشق شکست خورده مسیر انتقام را پیش می‌گیرد،‌ می‌تواند یکی از مهمترین گره‌های داستانی در فصل بعدی باشد.

تا خواست مخاطب چه باشد

بهمن ماه سال ۱۳۹۴،‌ زمانی که قصه «شهرزاد» نه تنها در گوشه و کنار شهر تهران و شهرستان‌ها بلکه در خارج از کشور هم شنیده شده بود و محبوبیت یافته بود، یکی از سرمایه‌گذاران سریال اعلام کرد کار نگارش طرح فصل دوم و سوم سریال آغاز شده است: خبری شعف‌برانگیز برای مخاطبانی که همچنان دوست داشتند هر هفته ماجرایی تازه از زندگی شهرزاد برایشان روایت شود. سیدمحمدهادی رضوی در گفت‌و‌گویی با «مهر» اعلام کرده بود: «بر مبنای بازخوردهای اولیه حسن فتحی کارگردان و نغمه ثمینی نویسنده فیلمنامه این سریال طرح اولیه فصل های دوم و سوم سریال «شهرزاد» را نوشته اند. حتی تم اولیه این فصل ها در ذهن آقای فتحی چیده شده است که سریال را به زمان معاصر هم برساند. با این حال همانطور که گفته شد به دلیل بازخوردهای مردمی نمی توان فعلا درباره محتوا و تم فصل های دوم و سوم «شهرزاد» صحبت کرد چراکه این‌ها قطعا با توجه به این بازخوردها تغییر خواهند کرد. حتی ممکن است سریال «شهرزاد» در قسمت های ۲۶ و ۲۷ نتیجه لازم و مورد نظر مردم را نگیرد و این سریال در همین یک فصل بسته شود.»

آنچه که رضوی بهمن ماه سال قبل اعلام کرده بود تا بهار ۹۵ هم پابرجا نماند و تغییر کرد؛‌ نخست آنکه به دلیل استقبال تماشاگران از سریال قرار بر بستن فصل اول در قسمت ۲۸ گذاشته شد و نکته بعدی مقطعی است که قصه فصل دوم سریال رخ می‌دهد.

در حالی که این روزها ثمینی و فتحی کار نگارش فیلمنامه را خیلی جدی پیگیری می‌کنند،‌ فعلا هیچ تصمیمی مبنی بر تغییر دادن زمان وقوع قصه گرفته نشده است. داستان «شهرزاد» که در ابتدای فصل نخست از مرداد سال ۱۳۳۲ شروع شده بود، حالا با بالا و پایین‌های بسیاری که برای شخصیت‌ها رخ داده به سال ۱۳۳۴ رسیده است و قصه فصل دوم هم از همین سال ادامه پیدا خواهد کرد.

با این حساب به نظر می‌رسد خواست مخاطب که همان تداوم خط قبلی قصه بوده از سوی سازندگان درک شده است و آنان نیز از تصمیم ایجاد تغییری جدی در زمان روایت داستان خودداری کرده‌اند.‌

بازیگران جدیدی در راه‌اند

این شیوه‌ای مرسوم در سریال‌های چند فصلی است که با شروع فصل جدید شخصیت‌هایی تازه نیز وارد قصه می‌شوند. به نظر می‌رسد سازندگان «شهرزاد» هم در تلاش هستند از این الگو پیروی کنند و در فصل دوم بازیگران دیگری مقابل دوربین فتحی قرار خواهند گرفت.

چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان از حضور فاطمه معتمدآریا در فصل جدید این سریال داشت؛‌ خبری که به فاصله‌ای کوتاه از سوی این بازیگر تکذیب شد.

با وجود تکذیب خبر حضور معتمدآریا، اما به قطع و یقین بازیگران تازه نفسی در فصل دوم «شهرزاد» حاضر خواهند شد،‌ این روزها همزمان با نگارش فیلمنامه فصل دوم رایزنی‌ها با تعدادی از بازیگران آغاز شده است، اما جمع‌بندی نهایی اتفاق نیفتاده است. باید منتظر ماند تا همزمان با نزدیک شدن به زمان شروع فیلمبرداری که اسامی این بازیگران اعلام شود.

همان لوکیشن‌های قبلی

شهرک غزالی و منطقه‌ای در خیابان پیروزی لوکیشن اصلی «شهرزاد» محسوب می‌شوند. این دو فضا همچنان در فصل دوم هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و قصه در همان فضاهای آشنای فصل نخست روایت خواهد شد.

شروع فیلمبرداری از نیمه تیرماه

در هفته پیش رو با انتشار قسمت ۲۸ سریال، کار فصل یک سریال به پایان می‌رسد، اما این پایان کار گروه نیست، آن‌ها با سرعت بالایی کارهای پیش‌تولید و نگارش فیلمنامه را پشت سرمی‌گذارند تا نیمه‌های تیرماه که قصه تازه از سر گرفته می‌شود و بازیگران مقابل دوربین می‌روند. خبرها حکایت از ساخت این فصل در ۲۰ قسمت دارد. توقع می‌رود بار دیگر «شهرزاد» با پاییز از راه برسد و نتیجه کار گروه در تابستان ۹۵، پاییز این سال عرضه شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها