تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۲:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4162

سرزمین کهنمعاون سیما از بی پولی تلویزیون برای ساخت سریال با درجه کیفی الف خبر داد و گفت به بهبود رابطه دولت با ما و کمک مالی امیدواریم.

به گزارش «سینماسینما» چندی است کارگردان‌های نام آشنا سینما و تلویزیون که بهترین سریال‌های صدا و سیما را به نام خود ثبت کرده‌اند، بدون هیچ مقاومتی بار سفر بستند و به شبکه نمایش خانگی پناه بردند. از جمله این کارگردان‌ها می‌توان به داوود میرباقری و حسن فتحی کارگردان‌های سریال «مختارنامه» و «شب دهم» اشاره کرد. سریال‌هایی که همچنان در دهه محرم آنتن شبکه‌های مختلف صدا و سیما را پر می‌کنند.

یکی از دلایل بی‌توجهی این کارگردان‌ها، بی‌پولی صدا و سیما و بالا بودن هزینه ساخت سریال‌ها با درجه کیفی «الف» است. علی اصغر پورمحمدی معاون سیما در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد صدا و سیما هیچ بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های الف ندارد و علت خالی بودن آنتن تلویزیون از سریال جدید ویژه محرم، کاهش سریال‌های الف ویژه و همچنین سیاست‌ها و رویکردهای جدید تلویزیون است.

به گفته او تلویزیون در حال حاضر هیچ بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های الف ویژه ندارد و و برای گرفتن بودجه به دنبال مشارکت با بخش‌های خصوصی است. البته به نظر می‌رسد این تنها یکی از مشکلات صدا و سیما برای همکاری با کارگردان‌های معتبر است. با تغییر جایگاه شبکه خانگی و تولیدات آن و جای گرفتن این آثار در سبد فرهنگی مردم، تمایل هنرمندان برای حضور در تلویزیون کم رنگ‌تر شده است. ممیزی‌ها در شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه با صدا و سیما نیست و فیلمنامه‌های آماده به ساخت کمتر خط خطی می‌شوند.

با این همه کارگردان‌هایی چون فرج الله سلحشور با سریال «حضرت موسی» در صف انتظار تلویزیون ایستاده‌اند تا بعد از تامین هزینه‌ها سریال‌های خود را کلید بزنند.

در میان صحبت‌های پورمحمدی اما نکته قابل توجی دیده می‌شود: «امیدواریم رابطه دولت با ما خوب شود و دولت ما را در ساخت سریال‌های الف ویژه کمک کند.» این حرف او نشان می‌دهد دولت یازدهم به دلیل رویکرد صدا و سیما در مذاکرات هسته‌ای و سیاست خارجی، دل خوشی ندارد و کمکی هم برای برون رفت تلویزیون از بحران مالی نمی‌کند. این در حالی است که در دولت نهم و دهم، صدا و سیما ‌‌نهایت همکاری را با تلویزیون داشت اما از‌‌ همان زمان کمبود بودجه تهیه کنندگان تلویزیون را مجاب به گرفتن اسپانسر‌ها بخش خصوصی در برنامه‌های تولیدی و سریال‌های تلویزیونی کرد.

پورمحمدی به سریال در کمد مانده کمال تبریزی هم کرده است: «این مجموعه اکنون در حال انجام کار‌هایش است تا ان‌شاالله به زودی فاز سوم آن کلید بخورد. اگر ما بتوانیم با همین مختصر بودجه‌ای که داریم اصلاحاتش را انجام بدهیم حتما آن را پخش می‌کنیم، اما «سرزمین کهن» قطعا امسال پخش نخواهد شد.»

با پایان برنامه «خندوانه»، تلویزیون با بحران کمبود مخاطب روبرو شده است. «کیمیا» تنها سریالی است که صدا و سیما روی آن برای جذب مخاطب حساب ویژه‌ای باز کرده بود که آن هم انتظارات مخاطب و مدیران صدا و سیما را برآورده نکرد. در ادامه با آرزوی بهبود رابطه دولت با تلویزیون! باید دید ریزش مخاطبان، مدیران صدا و سیما را مجاب می‌کند سریال‌هایی چون «سرزمین کهن» را بی‌هیچ سناریوی تازه‌ای، از انبار‌ها درآورند و باز هم مخاطبان را نمک‌گیر کنند یا خیر.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها