تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۳:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18270

۵۰ کیلو آلبالوسینماسینما، سمیه علیپور- اکران «پنجاه کیلو آلبالو» در دو سالن سینمای همدان و قزوین در کمتر از ۱۲ ساعت از انتشار خبر نمایش فیلم در این سالن‌‌ها به پایان رسید تا جدیت مسئولان برای پایان دادن به نمایش این فیلم بیش از پیش روشن شود.

در روزهایی که پایان نا به هنگام اکران «پنجاه کیلو آلبالو» مخاطبان و صاحبان فیلم را غافلگیر کرده است، خبر از اکران فیلم در دو سالن قزوین و همدان منتشر می‌شود؛ خبری عجیب که بیش از هر چیز نشانگر تمایل سینماداران به تداوم اکران این فیلم پرفروش در سالن‌هایشان است. اما این اتفاق بعد از گذشت بیش از یک هفته از پایان اکران فیلم چطور رخ داد؟ چطور به یکباره فیلم مانی حقیقی از سالن سینما کانون همدان و سینمای قزوین سردرآورد؟ نقش صاحبان سینما، مالکان فیلم و مسئولان شورای صنفی نمایش در این میان چه بود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که محمد شایسته تهیه‌کننده فیلم، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش و خارایی مدیر سینما کانون همدان به آن پاسخ می‌دهند.

فیلمی که می‌توانست ۱۸ میلیارد بفروشد

در حالی که سینماداران به سختی از «پنجاه کیلو آلبالو» دل می‌کنند، محمد شایسته از وضعیتی که برای نمایش این فیلم پرفروش به وجود آمده است، ابراز نارضایتی می‌کند. او در گفت‌و‌گو با «سینما سینما» در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان نمایش فیلم در دو همدان و قزوین بوده است، می‌گوید:‌ «من به عنوان تهیه‌کننده فیلم هیچ اقدامی بر اینکه جلوی نمایش فیلم را در سینمایی بگیرم، انجام ندادم. اصلا مسئولان حکمی به من یا دفتر هدایت فیلم ندادند که به موجب آن موظف شوم، از اکران فیلم جلوگیری کنم. خودشان به صورت غیرعلنی با سالن‌های سینما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند فیلم را از روی پرده بردارید. از آنجا که فروش فیلم هم بسیار خوب بود، طبیعی بود سینماداران در مقابل پایان دادن به اکران فیلم مقاومت کنند.»

او در مورد اینکه آیا از فروش فیلم در این روزها اطلاعی داشته، می‌گوید: «به دستور یکی از مسئولان در ارشاد اصلا اسم «پنجاه کیلو آلبالو» از فهرست فیلم‌هایی که امسال اکران شده‌اند خارج شد و همچنین دستور داده شد، نام فیلم در فهرست فیلم‌های در حال اکران هم نباشد. بنابراین به مدت یک هفته است که ما اصلا نمی‌دانیم فیلم‌مان اگر اکرانی هم سالن سینمایی چقدر فروخته است، زیرا دسترسی به میزان فروش فیلم به واسطه امکانی که در سایت سینماتیکت فراهم بود مسیر می‌شد و حالا یک هفته است این امکان هم گرفته شده است.»

شایسته سخنان خود را با این پرسش ادامه می‌دهد: «مسئولان دستور دادند و اسم فیلم را از سینما تیکت درآوردند، آیا می‌توانند با همین دستوارت «پنجاه کیلو آلبالو» و میزان فروشش را از تاریخ سینما پاک کنند؟ فروش فیلم ما ۳۰ درصد فروش ۵۰ میلیونی اکران نوروزی است، همان فروشی که دوستان به عنوان رونق سینما از آن یاد و به آن افتخار می‌کنند. این آمار قابل محو کردن است؟»

این تهیه‌کننده در مورد میزان فروش فیلم در روزهای پایانی می‌گوید: «زمانی فیلم به روز پایانی اکران رسید که اغلب تهیه‌کنندگان و سینماداران به ما می‌گفتند این فیلم تا ۳ میلیارد دیگر جا برای فروش دارد. سینمای کوروش با فروش شبی ۱۵ میلیون تومان این فیلم را اکران می‌کرد. فروش‌های مشابهی در شهرستان‌ها از جمله اصفهان وجود داشت، اما اجازه ندادند این اکران ادامه بیابد. در زمان پایان نمایش «پنجاه کیلو آلبالو» ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده بود.»

شایسته تاکید می‌کند محدودیت‌هایی که برای دسترسی به طرح نمایش فیلم در سایت سینماتیکت به وجود آمده بود،‌ اجازه نمی‌داد در هفته گذشته آنان در جریان اکران فیلم در سالن‌های سینما قرار بگیرند  و از این رو اگر اطلاع دقیقی از میزان فروش فیلم در این روزها و سینماهای نمایش دهنده آن نداشته است.

بازگشت «پنجاه کیلو آلبالو»

بعد از آنکه مسئولان سینمایی تصمیم گرفتند به واسطه اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران «پنجاه کیلو آلبالو» پایان دهند، نام این فیلم از فهرست آثار اکران شده در سال ۱۳۹۵ در سایت سینما تیکت خارج شد و طبیعتا دیگر نام فیلم در میان آثار در حال اکران جایی نداشت تا اینکه از صبح روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه، این فیلم میلیاردی در کنار دیگر آثار در حال نمایش در سایت سینما تیکت دیده شد و اگر کسی قصد خرید بلیت داشت، متوجه می‌شد که فقط در دو سینمای قزوین و همدان امکان تماشای فیلم را دارد. اینکه چطور اکران فیلم  در این سینماها ادامه یافته بود، از سوی غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌و‌گو با «سینما سینما» چنین روایت می‌شود: «سالن سینمای کانون در همدان متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و گویا فیلم را به صورت تک‌سئانس نمایش می‌دادند. با تذکر از سوی اداره ارشاد در روز ۲۵ خرداد ماه به اکران فیلم پایان دادند. در مورد سینمای قزوین هم گویا مدیر سینما در جریان شرایط فیلم نبود و به محض اطلاع فیلم را از اکران برداشت.»

به این ترتیب در کمتر از ۱۲ ساعت از انتشار خبر اکران «پنجاه کیلو آلبالو» در دو سالن سینمای کشور با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان در ارشاد اکران فیلم پایان یافت.

مدیر سینمایی که مدعی‌ست بدون تذکر به اکران فیلم پایان داد

خارایی مدیر سینما کانون همدان وقتی در مقابل پرسش «سینما سینما» قرار می‌گیرد که آیا در حال حاضر «پنجاه کیلو آلبالو» در سالن سینمای آنان در حال نمایش است، می‌گوید: «روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد آخرین روز نمایش فیلم در سالن سینمای ما بود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا بنا به دستوری از سوی مسئولان در ارشاد تصمیم گرفته است به اکران فیلم پایان دهد، می‌گوید: «نه، ما خودمان تصمیم گرفتیم بعد از امروز دیگر فیلم را نمایش ندهیم.»

در نهایت عصر روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد، دو سالن نمایش دهنده «پنجاه کیلو آلبالو» هم به اکران این فیلم پایان دادند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها