تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۰۸ - ۰۱:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 8424
مجید مجیدیمجید مجیدی در آستانه‌ی ولادت حضرت محمد (ص) سکوت چند ماهه‌اش را درباره‌ی برخی حواشی فیلم محمد (ص) شکست.

به گزارش سینماسینما،  این کارگردان سینمای ایران که همزمان با اکران فیلمش کمتر در محافل هنری حاضر شده بود، ۷ دی ماه در آستانه‌ی ولادت پیامبر اکرم (ص) در دو برنامه‌ غیر سینمایی حاضر شد اما درباره‌ی فیلم «محمد رسول‌الله» و حواشی مطرح شده درباره‌ی اکران این فیلم و اسکار سخن گفت.

از فیلمی که درباره کودکی پیامبر است، هم واهمه دارند

مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ابتدا در سومین همایش بین‌المللی یاران صلوات شرکت کرد و پس از دریافت یک لوح یادبود و قدردانی توسط آیت‌الله حائری شیرازی و مادر شهید فتحی در سخنانی درباره فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گفت: برای شروع ساخت فیلم به محضر هر یک از بزرگان و علما که می‌رفتیم، همه به اتفاق می‌گفتند هیچ ذکری بالاتر از صلوات نیست. من و گروه عظیمی که هفت سال برای این پروژه کار کردیم توفیق داشتیم که در این مدت هر روزمان با نام و یاد پیامبر (ص) دائم‌الصلوات باشیم. این هفت سال با وجود اینکه کار خیلی سخت بود اما عشق به پیامبر (ص) راه را برای ما هموار می‌کرد.

وی ادامه داد: شاهدیم در این سال‌ها در دنیا قرائت‌های زشتی از دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) بوجود آمده و متأسفانه در جهان اسلام هم نسبت به پیامبر غفلت شده است. من معتقدم نام مقدس اسلام را عده‌ای به سرقت بردند و این قرائت‌ها هیچ نسبتی با اسلام واقعی ندارد. یکی از دلایل اصلی این امر هم غفلت ما در جهان اسلام است که هیچ کار شایسته‌ای تاکنون برای معرفی این شخصیت برجسته عالم هستی صورت نداده‌ایم.

کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» که در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت، اظهار کرد: در سایر ادیان کارهای زیادی برای نمادسازی صورت گرفته است، ولی ما درباره پیامبر (ص) هیچ کاری نکرده‌ایم. در کشور شیعی ما هم پیامبر (ص) در فرهنگ عمومی نقشی که شایسته اوست ندارد، برای مثال ما نذر بی‌بی سکینه داریم اما نذر پیامبر نداریم.

مجیدی درباره وجود منابع تاریخی در رابطه با دوران کودکی پیامبر (ص) نیز گفت: ما دو، سه سال کار تحقیقی برای این فیلم انجام دادیم و تمام تاریخ‌دانان نیز اذعان دارند که از دوران کودکی تا بعثت پیامبر (ص) تمام منابع موجود به شش، هفت صفحه هم نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که برای معرفی کسی که همه عالم به شأن او بوجود آمده کار زیادی انجام نشده است.

این کارگردان درباره تأثیر جهانی فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» نیز اظهار کرد:‌ در طول مدتی که فیلم ساخته می‌شد، تصور ما این بود که این فیلم می‌تواند دریچه‌ای جدید به زندگانی پیامبر (ص) باز کند اما متأسفانه راه این فیلم را از هر طرف بسته‌اند و از فیلمی که درباره کودکی پیامبر است، هم واهمه دارند. از طرفی عربستان سعودی با دلارهای نفتی خود راه اکران در کشورهای عربی را بسته است، از طرفی دیگر دنیای غرب هم نمی‌خواهد تجلی اسلام در جهان هویدا شود و تلاش گسترده‌ای وجود دارد که راه این فیلم را ببندند.

مجید مجیدی با بیان اینکه در کشور خود ما هم هجمه‌های زیادی در طول مدت اکران فیلم صورت گرفته است، اظهار کرد: دگراندیشان از گروه‌های مختلف چنان هجمه‌ای را بر ما روا داشتند که من گاهی با خود فکر می‌کنم، مگر ما چه کرده‌ایم و چرا این نگاه‌های منفی وجود دارد؟!

درباره‌ی اسکار بعدا مفصل حرف می‌زنم

مجید مجیدی همچنین در حاشیه‌ی همین برنامه همچنین درباره‌ی کنار گذاشتن فیلم «محمد رسول‌الله» از جوایز اسکار ترجیح داد، مفصل بعدا سخن بگوید.

او در پاسخ به اینکه آیا کنار گذاشتن فیلم از جوایز اسکار، سیاسی بوده است؟ گفت: در حال حاضر شرایط را برای پاسخ به این سوال مناسب نمی‌دانم، چرا که بحث در این باره مفصل است و مطالب مهمی دارم که ان شاءالله در فرصتی دیگر باید آن‌ها را به مردم بگویم.

مجید مجیدی همچنین درباره به تعویق افتادن نمایش این فیلم در کشور ترکیه که بنا بود از (۸ دی ماه) اکرانش آغاز شود، اظهار کرد:‌ ظاهرا برای نمایش این فیلم در آن کشور برخی مشکلات حقوقی بوجود آمده که ان شاءالله در دو سه روز آینده این مشکلات رفع می‌شود و فیلم بدون مشکل به نمایش درخواهد آمد.

کارگردان «محمد رسول‌الله» در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود برای پخش بین‌المللی فیلم از یک پخش‌کننده جهانی استفاده می‌شد؟ گفت:‌ فکر نمی‌کنم مشکلات پخش جهانی فیلم به پخش‌کننده ارتباط داشته باشد، چون آن‌ها با اساس کار ما مشکل دارند. در مورد فیلم مصطفی عقاد هم این مشکلات وجود داشت و نمایش این فیلم تا دو سه، سال ممنوع و در هاله‌ای از ابهام بود اما بالاخره راه برایش باز شد، البته کشورهایی مثل عربستان همچنان فیلم را در محاق توقیف نگه داشتند.

وی همچنین درباره کشورهای دیگری که فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در آن‌ها امکان نمایش دارد نیز اظهار کرد: بسیاری از کمپانی‌ها هستند که درخواست نمایش فیلم را دارند، اما هم علمای آن کشورها، هم اداره سانسور آن‌ها باید اجازه این کار را بدهند. کشورهای اندونزی و آسیای شرقی هم متقاضی فیلم هستند. برای مثال علمای کشور هند با وجود ۳۰۰ میلیون نفر مسلمان فتوایی دادند که راه فیلم را به نوعی بسته است.

فعلا برنامه‌ای برای ساخت قسمت‌های دیگر فیلم ندارم

به گزارش سینماسینما، مجید مجیدی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قسمت‌های دیگری از زندگانی پیامبر (ص) نیز تبدیل به فیلم خواهد شد یا نه؟ گفت:برای این اتفاق یک همت ملی لازم است. شهرکی که ما برای ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بنا کردیم با این نگاه ساخته شده که حداقل تا ۳۰ سال باقی بماند. امیدواریم امکانی فراهم شود تا هم فیلمسازان ایرانی و هم فیلمسازان خارجی بتوانند در موضوع اسلام و پیامبر (ص) فیلم بسازند، اما من فعلا برنامه‌ای برای ساخت قسمت‌های دیگر فیلم ندارم.

محمد رسول‌الله فیلم تاریخ مصرف‌دار نیست

مجید مجیدی ۷ دی ماه پس از حضور در همایش ذکر صلوات در سالن اجلاس سران به تالار وحدت رفت تا در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی داستان کوتاه «خاتم» مورد تقدیر قرار بگیرد.

کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره داستان کوتاه «خاتم» هم مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت.

مجیدی در پاسخ به اینکه آیا آینده فیلم تنها به اسکار ختم می‌شود و آیا این جریان‌سازی‌ها به نفع فیلم است یا خیر؟ گفت: این جریان‌سازی‌ها بحث‌هایی است که وجود دارد، اما فیلم کار خود را می‌کند. «محمد رسول‌الله (ص)» فیلمی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که برنامه سازمان سینمایی برای اکران این فیلم خوب بوده یا خیر؟ هم مطرح کرد: چون کارهایی که در کشور ما انجام می‌شود، نهادینه نیست کار جشنواره‌ها هم متأسفانه مثل بسیاری دیگر از کارهای ما نهادینه نیست. موضوع هم فقط به این دولت آن دولت مربوط نمی‌شود، باید در این زمینه کارهای نهادینه کرد.

مجیدی در واکنش به پرسشی درباره حذف شدن فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در روند داوری اسکار هم گفت: در فرصتی مناسب درباره‌ی اسکار صحبت می‌کنم.

گله از کوتاهی در معرفی شخصیت پیامبر (ص)

مجید مجیدی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره «خاتم» با گله از کوتاهی در معرفی شخصیت پیامبر (ص) در حوزه‌های مختلف که باعث به وجود آمدن قرائت‌های غلط از اسلام شده است، گفت: مسئولان در حوزه‌ نهادینه‌سازی بسترهای فرهنگی دچار روزمرگی شده‌اند.

مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در سخنانی گفت: قبل از اینکه بخواهم فیلم را شروع کنم محضر خیلی از علما رسیدم. تقریبا خدمت بزرگ‌ترین مراجع شیعه رفتم، هم برای کسب اجازه و هم شنیدن رهنمودهایشان. وقتی از همه آنان خواستم توشه‌ای همراه ما کنند، گفتند در عالم هیچ ذکری بالاتر از ذکر صلوات نیست و گروه ما در طول هفت سالی که مشغول ساخت این فیلم بودیم این توفیق را داشتیم که دائم صلوات بفرستیم.

این کارگردان سینما گفت: چون میلاد پیامبر (ص) است، نمی‌خواهم وارد گله شوم. گله‌هایی وجود دارد از جمله این‌که جهان اسلام چقدر در نشان دادن چهره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) کوتاهی کرده است. اگر امروز قرائت‌های بسیار غلطی در جهان اسلام از پیامبر (ص) می‌شود از همین کوتاهی در معرفی این شخصیت والامقام است.

مجیدی اظهار کرد: در حوزه سینما تا به حال ۲۰۰ فیلم درباره حضرت عیسی (ع)، ۱۲۰ فیلم درباره حضرت موسی (ع) و ۴۲ فیلم درباره بودا ساخته شده است اما درباره پیامبر (ص)، یک فیلم توسط مرحوم مصطفی عقاد ساخته شد و دومین فیلم هم قرعه به نام کشور ما بود.

تعجب از هجمه‌های که در داخل کشور و ایران شیعی اتفاق افتاد

او افزود: باورتان نمی‌شود که در طول این مدت چه هجمه‌های زیادی علیه «محمد رسول‌الله (ص)» انجام شد. البته همواره لطف و دعای مردم همراه ما بوده است. هجمه‌های دنیای غرب و قرائت‌های مختلف کشورهایی مثل عربستان که صف عجیبی در برابر این فیلم کشیدند و تمام مسیرها را برای آن مسدود کردند که البته نمی‌توانند جلو نور خدا را ببندند. اما تعجبم از هجمه‌هایی است که در داخل کشور و ایران شیعی توسط همه گروه‌های دگراندیش و… به ما وارد شد، هم در مورد بحث هزینه‌ها و هم بحث‌های ریشه‌ای. در این بین که هجمه‌ها به ما وارد می‌شد من بیشتر به غربت پیامبر (ص) فکر می‌کردم و رنجی که کشیدند. گویی که این رنج بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز ساری و جاری است. با این حال این ما هستیم که به این نام محتاجیم و نور پیامبر (ص) عالم‌گیر است چون حقیقت آفتاب را نمی‌توان پنهان کرد.

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره راه‌اندازی جشنواره «خاتم» با موضوع داستان کوتاه گفت: واقعیت این است که برای بسترسازی هر جریانی ادبیات می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد چون به نوعی ادبیات مادر همه هنرهاست، به خصوص ادبیات داستانی، که در این حوزه غفلت‌های زیادی صورت گرفته است.

او همچنین بیان کرد: امیدواریم این جشنواره مقدمه و سرمایه‌ای برای خلق آثار مهمی در حوزه تاریخ اسلام شود چون تاریخ اسلام و شخصیت پیامبر (ص) پر از زیبایی است و در این زمینه ادبیات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مجیدی به نهادینه نشدن کارهای فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در نهادینه‌سازی فرهنگی و تولید آثار مهم به خاطر همین نهادینه نشدن ما در حوزه جنگ و انقلاب نیز کارهای بزرگی نتوانسته‌ایم انجام بدهیم. مسئولان هم همیشه به دنبال انجام کارهای روزمره بوده‌اند و به همین خاطر به روزمرگی افتاده‌اند. جشنواره «خاتم» یکی از کارهایی است که می‌خواهد نهادینه باشد تا به واسطه آن بذری کاشته شود و در آینده ما شاهد خلق آثار شاخص در حوزه ادبیات داستانی و رمان باشیم.

کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در بخش دیگری از سخنانش به خاطراتی از دوران ساخت این فیلم اشاره کرد و گفت: در طول ساخت این فیلم افرادی که صاحب جایگاه و مقام علمی و اجتماعی بودند به طور گمنام در سیاهی‌لشکر به ما کمک می‌کردند که برایم بسیار عجیب بود.

در فرهنگ عمومی ما پیامبر (ص) جاری نیست

او در بخش دیگری از سخنانش به کم‌کاری در حوزه فرهنگ‌سازی درباره پیامبر اعظم (ص) در کشور اشاره کرد و گفت: ‌در فرهنگ عمومی ما پیامبر (ص) جاری نیست.

او بار دیگر گفت: جشنواره‌ها بستری برای جاری و ساری کردن و قرائت درست از اسلام حقیقی و شخصیت پیامبر (ص) در کشور و تمام جهان هستند. بحران‌های امروز دنیا نیز به خاطر همین قرائت‌های جعلی از اسلام هستند در صورتی که اگر فرهنگ اسلام به درستی ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات قابل حل است.

در پایان این مراسم با حضور مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و علی‌اکبر اشعری با اهدای لوح تقدیر و یک تابلو از مجید مجیدی تقدیر و از پوستر جشنواره نیز رونمایی شد.

خاطره‌گویی از سیاهی لشکرهای فیلم محمد (ص)

کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» خاطراتی از هنروران این فیلم و افرادی که با نذر وارد سیاهی لشکر این فیلم شده‌اند، بیان کرد.

به گزارش ایسنا،مجیدی در بخشی از سخنانش در مراسم تالار وحدت به خاطره‌گویی از زمان ساخت این فیلم پرداخت و یادآور شد:در طول ۷ سالی که مشغول ساخت این فیلم بودیم، هنرورانی داشتیم که معمولا اهل روستاهای اطراف لوکیشن بودند و در این مدت به ما کمک می‌کردند. بنای ما برای ساخت این لوکیشن هم به گونه‌ای بود تا بتوانیم برای تولیدات بعدی در حوزه تاریخ اسلام یک بستر فراهم کنیم، به همین دلیل، بسیاری از هزینه‌های فیلم هم صرف همین لوکیشن شد.

این کارگردان ادامه داد: در طول این مدت هنرورانی از اطراف برای کمک به ما اضافه می‌شدند که معمولا آدم‌های روستاهای آن اطراف بودند و اصلا آن فضا برایشان مثل زیارت شده بود. حضور این افراد و عوامل زیادی که از خارج از کشور به ما کمک می‌کردند، جالب بود! نظیر استرارو فیلمبردار فیلم که به قول خودش از طرف پیامبر (ص) برای کمک به ساخت این فیلم دعوت شده بود.

مجیدی در ادامه یادآور شد: روزی یکی از این هنروران را دیدم که به زبان ایتالیایی با استرارو (فیلمبردار ایتالیایی فیلم) مشغول صحبت کردن است؛ رفتم و با روستایی وارد صحبت شدم و پرسیدم که چطور زبان ایتالیایی می‌داند؟! او هم جواب داد که استاد دانشگاه است که به صورت گمنام وارد سیاهی لشکر شده است. او گفت که نذر داشتم که در ساخت فیلم محمد(ص) کمک کنم.

او ادامه داد: عزیز دیگری در زمان استراحت نزد من آمد. او محاسن بلندی داشت و سنش هم بالا بود. وقتی با من صحبت کرد گفت که دکتر فلانی (که من آن دکتر را می‌شناختم‌) به شما سلام رسانده است. تصور من این بود که این فرد یکی از اهالی روستاهای اطراف است، بعد که جویا شدم گفت این دکتر یکی از مشتریان ماست. پرسیدم کار شما چیست؟ گفت جواهرفروشم. کار اصلی‌ام در کویت است ولی به تهران هم می‌آیم اما وقتی فهمیدم فیلمی درباره پیامبر (ص) در حال ساخته شدن است، تنها کاری که از دستم برمی‌آمد این بود که جزو سیاهی لشکرها باشم.

مجید مجیدی همچنین یادآور شد: چند روزی از این ماجرا گذشت تا اینکه یکی از دستیارانم به من اطلاع داد که آن آقا که جواهرفروش بوده است، آمده و دستمزدش را گرفته چون ما به افرادی که محاسن بلندی داشتند، دستمزد بیشتری می‌دادیم، اتفاقا دستمزد بیشتری هم از ما گرفت. وقتی این موضوع را شنیدم برایم عجیب بود. زمانی که این فرد داشت با ما خداحافظی می‌کرد، به من گفت با این نیت به اینجا آمده‌ام تا بتوانم در ساخت این فیلم کمک کنم و دستمزدم را بگیرم! قصدم هم این است که وصیت کنم اگر از دنیا رفتم، کفن‌ام را از این دستمزد تهیه کنند.

کارگردان «محمد رسول‌الله» خاطرنشان کرد: در طول مدتی که در شهرهای مختلف مشغول فیلمبرداری بودیم، مردم این شهرها بارها ما را به خانه‌هایشان دعوت می‌کردند و نذر، قربانی می‌دادند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها