تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۱۶:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 57755

downloadمدیر مسئول روزنامه خراسان تعریف متفاوتی از کلیدواژه «آتش به اختیار» ارائه داد و از نیروهای انقلابی خواست در راستای رفع انفعال و تغییر چشم انداز خود نسبت به مسایل فرهنگی، فیلم «ویلایی‌ها» را تماشا کنند.

به گزارش سینماسینما ، محمدسعید احدیان، در کانال تلگرامی‌اش در مطلبی با عنوان «نفی و اثبات سخن رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان» نوشت: دیدار امسال رهبر انقلاب با دانشجویان در فضای مجازی، صحنه ای از تفاسیر گوناگون درباره چند کلید واژه از جمله واژه «آتش به اختیار» شد که درباره آن تفاسیر گوناگونی تاکنون شده است.

او نفی چشم انتظاری از نهادهای حاضر در جمهوری اسلامی و تکیه به ظرفیت های خودجوش فردی و جمعی مردمی انقلاب را یکی از این تفاسیر خواند و ادامه داد: در واقع لب سخن رهبری رفع انفعال از افراد

مجموعه های انقلابی بود که برای پیش بردن گفتمان انقلاب همه توقع و انتظار خود را به نهادهای حاضر گره زده بودند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این انفعال البته ریشه تاریخی دارد. در جریان پیروزی انقلاب و نیز دوران پسا انقلاب، به دلیل ضرورت های انقلاب مثل تثبیت اندیشه و ارزش های انقلابی و جلوگیری از انحراف یا پاسداری از انقلاب در برابر تهدیدات داخلی و خارجی مثل جنگ و نیز شکل نگرفتن نهادهای حاضر و یا نوپا بودن آنها، تمام ظرفیت انقلاب بر دوش همین ظرفیت های خودجوش مردمی بود که از دل جریان حرکت امام و انقلاب جوشیده بود.

به تدریج با شکل گرفتن نهادهای رسمی در حوزه های گوناگون خصوصا فرهنگ ، این احساس شکل گرفت که نیازی به انجام فعالیت های خودجوش مردمی نیست و نهادهای مذکور کافی اند. نتیجتا رکود در بدنه مردمی از یک سو و ناکارآمدی در بدنه رسمی از سوی دیگر شکل گرفت که حاصل آن بر زمین ماندن مسایل فرهنگی و در برخی مواقع ، عقب ماندگی های فرهنگی شد.

مدیر مسئول روزنامه خراسان در پایان نتیجه گیری کرد: نیروهای انقلابی باید چشم انداز خود را نسبت به مسایل فرهنگی تغییر اساسی بدهند. در این تغییر اساسی انتظارات بیش از آن که متوجه نهادهای رسمی باشد، باید متوجه تک تک افراد باشد. و هر کس بیش از آن که از صدا و سیما و ارشاد و..سئوال کند که آنها چکار کرده اند، از خود سئوال کند که چه کرده است؟بیش از آن که سئوال کند این نهادها چکار باید و چه کار می توانند انجام دهند؟ از خود بپرسد که چکار باید و چه کار می توانند بکنند؟ بیش از آن که سئوال ها معطوف به این باشد که موثرترین کارها چیست؟ معطوف به این باشد که موثرترین کارهایی که من می توانم بکنم چیست؟ همین الان فیلمی بر پرده سینماهاست به نام ویلایی ها که می‌خواستند به دلیل ضعف فروش ازسینماها جمع کنند و حالا با منت آن را نگه داشته اند. خوب دیدن این فیلم و مثل این فیلم به صورت فردی و جمعی راحت ترین کار فرهنگی اما در عین حال از موثرترین کارهای فرهنگی است که اتفاقا نیاز به تخصص و تجهیزات و امکانات و…ندارد و همه و تاکید می کنم همه می توانند آن را انجام بدهند.

 

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها