ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در صفحه اینستاگرام خود نسبت به فیلم فروشنده واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم اصغرزاده در اینستاگرام خود نوشت :دینامیسم درام سینمایی فروشنده قدرت خود را از پیچیدگی و تردیدهای اخلاقی و عدم قطعیت پایانبندی آن میگیرد.
اصغر فرهادی استاد ساخت ملودرام اجتماعی و شایسته ترین روایتگر سینمای ایران است. قبل از دیدن فیلم نگران بودم دوران اوج این فیلمساز خوب سپری شده باشد، اما وقتی سالن تاریک شد و فریم به فریم پازل فیلم با آن حس تعلیق سکانسهای پایانی، تا ته تیتراژ آخر در ذهنم ردیف نشست نتیجه را درخشانتر از آثار پیشین او یافتم.
معمولا ریتم سینمای ما در بیان حقایق و مبانی اجتماعی و روانشناسانه خانواده دچار لکنت زبانی و گاه گنگ و خسته کننده است ولی عمق و لایه بندی فروشنده تا جایی که تهران بیدفاع و آلوده را به نیویورک ازهم گسیخته عصر آرتور میلر سنجاق میزند چنان مرا درگیر خود ساخت که گذر زمان برایم بکلی بی معنا شد. فرهادی فیلمش را جایی تمام میکند که داستان جدیدی در ذهن تماشاگر پیدا میشود. شبیه آثار قبلی. باز هم همان شخصیتهای مردد خاکستری که باید در سختترین لحظات و آنهم در فضایی پرتنش و رازآلود تصمیم بگیرند.
خب طبیعی است که نمیتوان او را از تکرار المانها و مضامین دستمایه گذشته اش منتزع ساخت. اینجا هم خبری از قطعیت فراقانونی، غیرت جاهلانه در انتقامگیری شبیه آنچه در “قیصر” کیمیایی سراغ داریم، نیست، معلم روشنفکر اما به سنتهای اجتماعی احترام و در ستایش از “گاو” مهرجویی سنگ تمام میگذارد گرچه در انتقال این مفاهیم به محصلان جوانش ناکام است یا نمیتواند از پس معمای بابک شاه کلید مرموز که بساط هرزگی زنان را پهن کرده و تمام مصائب زیرسر اوست برآید. واکنش عماد برخلاف عرف رایج و فرهنگ عمومی ابتدا منفعلانه است. با این وجود ستون فقرات داستان بر لذت انتقامی مردانه و در گریز از تیزی نگاه های مردم استوار است و نه خواست رعنای مجروح و افسرده حال که بدنبال فراموشی دیروز و پنهان ساختن حقیقت است. شاید هم عماد ناخودآگاه دارد از همسرش انتقام میگیرد تا با کشف حقیقت پنهان و اطلاع از جزییات حادثه حمام، بر کنترل و سلطه اش بیافزاید. همان جزییاتی که نه محدودیتهای سینمایی و نه فیلمنامه نویس قصد برملا کردنش را دارد.
ماجرای تنها ماندن رعنا در شب فاجعه نیز زیرسر ایرادات اداره نظارت بر نمایش است. هم نمایشنامه و هم داستان فیلم هر دو یک پیام دارند و پایان فیلم هم با مرگ فروشنده بپایان میرسد، فرهادی در عین حال از برخی جنبه های خشونت برخاسته از تعصب کور که در خرده فرهنگهای موجود، مردانگی نامیده میشود معنازدایی میکند….فیلم اما بنظرم یکی از بهترینهای سینمای ایران در چندسال اخیر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
آخرین ها
- لیلا حاتمی شاید در ونیز
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت