آیدین آغداشلو عکس زیر را منتشر کرد و در شرح آن نوشت:
در پس ظاهر آرام و فاصله دار و نامداخله گر عباس کیارستمى، هنرمندى پنهان بود حساس و مشفق و نگران و مهربان، که در لایه بردارى آثارش مى توانیم ببینیم چه طور و چه قدر عمیق، پرواى آدم هاى ساده را دارد، پرواى جا هاى ساده را دارد و پرواى اشیاء ساده را، و چه عمیق و کاونده و نافذ مى تواند لحظه هایى دراز. با حیرت ومهر. غذا دادن پرنده اى به جوجه هایش را نظاره کند و یا – اگر لازم بداند ساعت ها – به تماشاى بالا و پایین رفتن هاى یکنواخت تکه چوبهاى گیر افتاده در کنج دریا بنشیند… و آدم ها که جاى خود دارند، که مضطرب عاقبت همه ى آن هاست: از پسر بچه ى لباسى براى عروسى تا بچه ى متعهد و وفادار خانه ى دوست، تا آدم هایى که در روزمرگى گیر کرده اند، تا متقلب کلوزآپ، تا همه ى زلزله زده هاى سه گانه ى مشهورش.
این جور نگاه و این شفقت بى کرانِ بى شعارِ بى هیاهو را در کار چند فیلم ساز دیگر هم نسلش هم مى شود سراغ کرد: در کار سهراب شهید ثالث و در کار امیر نادرى. این نگاه حاصل دغدغه ى نسلى از هنرمندان کار آمد است که با هم و در کنار هم روئیده اند که در میان اینان، کیارستمى به سادگى مینیمالیستى ناب خود دست پیدا کرد و در رسیدن به «واقعیتى» که «حقیقت» را متعاقب آن مى دانست به پیرایه زدائى مداوم دل بست همه چیز را تقلیل داد : تمامى لوازم صحنه آرایى اش به داخل یک خودروى پاترول منحصر شد و در بازسازى طبیعت انباشته ى اطرافش، به ساختن پنجاه اصله درخت تبریزى اکتفا کرد. دوربین عکاسى اش را روى برف ها و درختان و درهاى فرسوده و شیشه هاى باران خورده چرخاند و یک بار – به سان یک عارف بودایى – اشاره کرد که انگار درختان با او سخن مى گویند. در شاعرى هم همین طور بود، و در گزیدن اشعار قدما هم: پیرایه را پوست مى دانست و جوهر ناب شعر را مى طلبید. در ویدیو هاى آخرى که ساخت – و در کار هاى دیجیتال بزرگش با استفاده از نقاشى امپرسیونیست ها – با افزوده هایى اندک، به معنایى درخشان رسید. اما آیا در سال هاى واپسین عمرش، شفقتش را از مردمان باز گرفت؟ گمان نمى کنم. شاید به درجات عارفى به سامان رسیده در کار جمع بندى جهان رسید که در نقیضى با مزه و شگفت انگیز، سعى یکسره و خستگى ناپذیرش در تقلیل همه چیز، جایش را با نگاهى حیران به کل جهان – مانند نگاه ترنس مالیک – معاوضه کرد! و این طور شد که…
– مقدمه کاتالوگى درباره عباس کیارستمى، بهار ١٣٩۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز