نجات خانه‌تئاتر از مستاجری/ مجلس بیش از این بودجه تئاتر را تراش ندهد

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه ساختمان جدید خانه‌تئاتر تکمیل شده و پس از ۱۱ سال از اجاره‌نشینی نجات می‌یابیم، به افزایش بودجه خانه تئاتر در سال ۹۷ هم اشاره کرد و گفت: این بودجه‌ برای گذران امور جاری خانه است البته میزان بودجه اختصاصی هنوز خیلی ناچیز است.

به گزارش سینماسینما، در بودجه بخش تئاتر و هنرهای نمایشی که رئیس‌جمهور برای سال ۹۷ به مجلس تقدیم کرد در دو ردیف نام خانه تئاتر آمده است؛ یکبار به عنوان حمایت همراه با موزه تئاتر به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بار دیگر در قالب کمک به موسسات، انجمن‌ها، تشکل‌های صنفی و… بودجه‌ای ۸ و نیم میلیارد تومانی برای این خانه و ۶۰ موسسه و تشکل دیگر درنظر گرفته شده است. بودجه‌ای که به نظر می‌رسد قرار است خانه تئاتر را از ۱۱ سال اسکان در ساختمانی تجاری نجات دهد.

اصغر همت (مدیرعامل خانه تئاتر) با بیان اینکه ساختمان خانه تئاتر تکمیل شده و بودجه‌ای که می‌آید برای گذران امور جاری خانه تئاتر است، گفت: وقتی مساله رفتن خانه تئاتر از مکانی که ۱۱ سال در آن حضور داشتیم؛ مطرح شد ما را به این فکر واداشت که با آن مبلغ اندکی که هیچ‌وقت همبه طور کامل به خانه تئاتر پرداخت نشده است با اشکال مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل خانه تئاتر با تاکید بر اینکه کمک به موسسات فرهنگی هنری از وظایف دولت است، گفت: سال گذشته در جزیره کیش فرصتی پیش آمد تا با آقای نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) و معاون ایشان آقای معصومی‌راد صحبت کنم. در آن دیدار در مورد بودجه ناچیزی که به خانه تئاتر تعلق می‌گیرد؛ سخن گفتم که خیلی تعجب کردند. چون آذر ماه، گذشته بود گفتند: برای سال۹۶ نمی‌توانند کاری کنند اما قول دادند در سال ۹۷ برای خانه تئاتر یک ردیف بودجه درنظر بگیرند. خوشبختانه امسال برای خانه تئاتر و حوزه تئاتر مبلغ مجزایی در بودجه درنظر گرفته شده است که همانطورکه عرض کردم هنوز هم در مقایسه ناچیز است.

او یادآور شد: علاوه بر این مبلغ، خانه تئاتر از کمک به موسسات و تشکل‌ها هم سهمی دارد که آن را باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاونت هنری پرداخت کند. به این وسیله شاید شرایطی مهیا شده باشد تا کمی با خیال راحت‌تر به خانه تئاتر جدید برویم و هزینه امور جاری از این طریق بتواند پرداخت شود.

مدیرعامل خانه تئاتر ضمن اظهار امیدواری از اینکه بودجه ارائه شده به مجلس کاهش پیدا نکند، گفت: معمولا هرگاه بودجه به مجلس داده می‌شود تراش می‌خورد. به خصوص حوزه فرهنگ و هنر همیشه با کاهش مواجه بوده و همیشه هم این مشکل وجود داشته که به گفته مدیران، بودجه را هیچ‌وقت به‌طور کامل به حوزه فرهنگ و هنر پرداخت نکرده‌اند. امیدوارم وضعیت امسال اینگونه نباشد و بودجه‌ای که امسال دولت برای معاونت هنری و تئاتر درنظر گرفته را مجلس نه تنها کم نکند بلکه اگر قرار است تغییری باشد در جهت افزایش باشد.

همت با اشاره به اینکه «برای اولین بار است که اینگونه جزئیات بودجه برای ما روشن می‌شود» گفت: امیدوارم صحبت‌هایی هم که دولت چند وقتی است عنوان می‌کند و در نظر دارد امور خارج از بخش سیاستگذاری را به تمامی به عهده صنف و به خانه تئاتر واگذار کند، محقق شود و این‌بار مسئولانِ پایین‌تر در برابر این خواسته دولت مقاومت نکنند. آقای سیدعباس صالحی مدت زیادی نیست که مسئولیت وزارت ارشاد را پذیرفته‌اند اما امیدواریم ایشان منویات آقای صالحی‌امیری (وزیر پیشین) را که برخاسته از سیاست دولت برای واگذاری امور به صنوف و خانه تئاتر هست عملی کنند تا شاید از این راه بشود شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا هدف زمین مانده‌ای در خانه تئاتر وجود دارد که با این افزایش بودجه محقق شود، گفت: هدف زمین مانده تا دلتان بخواهد. این بودجه کفاف تحقق وظایف خانه تئاتر را ندارد.

همت با بیان اینکه اساسنانه خانه تئاتر در بخش وظایف، ۱۴ ماده دارد که برای تحقق آن باید تمام مساعی خود را به‌کار بریم، گفت: کانون‌ها و انجمن‌های موازی در مرکز هنرهای نمایشی به ویژه انجمن نمایش خلاف سیاست اتخاذی دولت است، اگر به واقع بخواهد امور را به صنف واگذار کند. امیدوارم با آمدن آقای حسینی در معاونت هنری شرایطی فراهم بشود تا بنشینیم در محیطی دوستانه مسایل را بررسی و به نتیجه برسیم.

همت تصریح کرد: خانه تئاتر جز به اعتلای هنر والای تئاتر و بهبود وضعیت اهالی تئاتر فکر نمی‌کند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه طبق مفاد اساسنامه شرایط مهیا شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 75616 و در روز شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۴:۴۰
2024 copyright.