نقدی به یک رویه در تلویزیون/ وقتی اطلاع رسانی مساوی می‌شود با حذف برنامه ها از آنتن!

سینماسینما/ عطیه موذن:رویکرد صداوسیما نسبت به بعضی از برنامه ها نشان داده وقتی عوامل اینگونه برنامه ها خبری را به رسانه ها اعلام می کنند، آن برنامه یا برخی از دست اندرکارانش حذف می شوند.

چند روز بیشتر تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده است اما جز چند ویژه برنامه همچون «ماه عسل» در شبکه سه و باکس های ویژه ای که برخی شبکه ها اعلام کرده اند برنامه های قطعی شبکه های سراسری رسانه ملی برای این ماه اعلام نشده و برخی برنامه هایی که از قبل برای این ایام برنامه ریزی کرده اند پخش شان لغو شده که از جمله این برنامه ها می توان به «وقت وقت» اشاره کرد که پیش از این علی درستکار مجری برنامه های معارفی تلویزیون از پخش آن خبر داده بود.

وی در این گفتگو اعلام کرده بود که برنامه «وقت وقت» که در ایام نوروز از شبکه یک روی آنتن رفت در ماه رمضان ساعتی قبل از افطار پخش می شود و با دعوت از نویسندگان، جامعه شناسان و متخصصان به پاسخ این پرسش می پردازد که برای به دست آوردن حال خوب چه باید کرد، اما حالا علی درستکار  اعلام کرد که به او گفته اند این برنامه مناسب ماه رمضان نیست.

این مجری با اشاره به تازه ترین صحبت های خود با تهیه کننده برنامه عنوان کرد: حامد شکیبانیا تهیه کننده برنامه دو روز پیش با من تماس گرفت و گفت معاونت سیما با محتوای برنامه «وقت وقت» برای ماه رمضان موافقت نکرده و خواسته است برنامه ای متناسب با زمان افطار براساس قالب ها و محتواهای شناخته شده تولید شود.

با لغو تولید برنامه «وقت وقت» باکس زمانی این برنامه به برنامه دیگری اختصاص داده شده است که معلوم نیست از چه زمانی برای مخاطبشان در هنگام افطار برنامه ریزی کرده اند.

این اولین بار نیست که اجرای یک مجری و یا تولید یک برنامه با اطلاع رسانی درباره آن، از طرف معاونت سیما لغو می شود و این درحالی است که خود سازندگان از دلیل چنین اتفاقاتی خبر ندارند. حتی گاهی روابط عمومی شبکه ها برای پرهیز از مواجهه با این گرفتاری و کنسل شدن برنامه ها ناگزیر هستند تا آخرین لحظه خبری از برنامه های مهم خود اطلاع رسانی نکنند؛ رویکردی که می تواند رسانه ها را نیز به گمراهی و انتشار اخبار و اطلاعات غلط نسبت به اجرا و تولید و پخش برنامه ها بکشاند.

نظر مرتضی میرباقری معاون سیما نسبت به اعلام مجری برنامه های حساسی چون «هفت» پیش از این اینگونه اعلام شده بود که اگر نامی حتی به گمانه از طرف رسانه ها برای اجرای چنین برنامه ای مطرح شود آن گزینه از اساس خط خواهد خورد. حالا گویی این رویه قرار است درباره بخش عمده ای از برنامه های سازمان جریان داشته باشد و اگر فردی از عوامل برنامه های خاص شبکه ها در گفتگویی با رسانه ها اطلاعاتی را اعلام کند این خطر او و تیمش را تهدید می کند که پخش برنامه منتفی شود.

رویه حاضر این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چگونه سازمان صداوسیما حاضر می شود برنامه ای را که برای آن تصمیم گیری و برنامه ریزی شده تنها به این بهانه که با مصلحت های در نظر گرفته شده آنها اطلاع رسانی نشده است از جدول پخش حذف کند.

مساله دیگر این است که چرا مدیران سازمان صدا و سیما فرض را بر این گذاشته اند که رسانه ها لازم است خوراک خبری را صرفا از مراجعی که آنها درنظر گرفته اند تهیه کنند و چرا باید هزینه تهیه خبرهای دسته اول را برنامه سازان بدهند؟

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 86391 و در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۴:۰۴
2024 copyright.