یک استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات تلویزیون و نمایش منازل، لوازم لوکس، چهرهها و پوششهایی که با متوسط جامعه فاصله دارد، گفت که افراد جامعه با دیدن اینها احساس فاصله و محرومیت میکنند.
به گزارش سینماسینما، احمد روستا مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی در زمینه تبلیغات و فروش درباره آگهی های بازرگانی که از تلویزیون پخش می شود و تاثیر آنها بر جامعه و مردم گفت: وقتی از تبلیغ صحبت می کنیم تا حدی مبالغه در این پدیده وجود دارد اما تبلیغ صرفا گزافه گویی و مبالغه نیست بلکه ابلاغ کردن مناسب یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطب تعریف شده است.
وی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که سازمان ها به ویژه شرکت ها و بنگاه های خصوصی در تبلیغ محصولات خود سعی می کنند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و این آژانس های تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغ هستند که باید دقت کنند که علاوه بر پیام رسانی برند مربوطه به آثار و عواقبی که ممکن است تبلیغات روی گروه های مختلف داشته باشد، فکر کنند.
این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره این تبلیغات که در آنها کاراکترها و حتی عناصر به کار گرفته شده از جمله منازل به شکلی ایده آل و رویایی تصویر می شوند، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی و مسئول نیز در این زمینه نقش آفرین هستند تا اگر تبلیغات صرفا به عنوان یک فعالیت بازرگانی و بدون توجه به نظامِ جامعه صورت گرفت موارد لازم را گوشزد کنند. قطعا هر تبلیغی علاوه بر آثار مثبتی که دارد، می تواند آثار جانبی و مضر هم داشته باشد. شاید بسیاری از خانواده های کم درآمد و محروم جامعه با دیدن منازل بسیار شیک یا چهره هایی که به نوعی انتخاب شده هستند، نوعی احساس فاصله، محرومیت و نداشتن بیشتر پیدا کنند و آثار روحی و روانی مخربی برایشان پیش آید.
وی با مثالی ادامه داد: گاهی می توان نقش پاک کنندگی یک شوینده را روی یک لباس در یک خانه معمولی و توسط یک چهره ساده هم نشان داد و نیازی نیست لزوما از خانه های مجلل استفاده کرد.
روستا تصریح کرد: باید از طریق سازمان های نظارتی مراقبت صورت بگیرد و تذکرات به موقع داده شود. ما نمی توانیم صرفا سفارش دهنده تبلیغ و حتی آژانس ها را مقصر بدانیم. باید چارچوب ها مشخص باشد و به آژانس ها تذکر داده شود که تاثیرات جانبی تبلیغ را هم مورد توجه قرار دهند. ما در بحث های مدیریت بحثی درباره مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای تبلیغات داریم و اینها موضوعاتی هستند که در واحدهای درسی به آنها توجه می شود.
وی اضافه کرد: اگر گروه های تبلیغاتی به این ۲ عنوان؛ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای توجه کنند پیامدهای منفی کاهش می یابد چراکه مخاطب ما به ویژه در یک تیزر تلویزیونی محدود به یک منطقه و قشر خاص نیست و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با رسانه هستند تبلیغ را می بینند و ممکن است که از این میان، مخاطب زیادی در نقاط محروم و ضعیف جامعه باشند و برای آنها بعضی از این تبلیغات نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه نوعی ضدیت و مخالفت در جامعه را ایجاد می کند.
نویسنده کتاب «مدیریت استراتژیک تبلیغات» در پایان درباره نمایش و آگهیهای صداوسیما یادآور شد: متاسفانه تحقیقات و مطالعات جامعی در زمینه تبلیغات و آثارش روی مخاطبان در نقاط مختلف وجود ندارد و صرفا نگاهمان اثرگذاری به هر شیوه با توجه به سفارشی که دریافت می کنیم، است. ما باید با توجه به شرایطی که در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، ببینیم چگونه تبلیغ کنیم که ضمن اثرگذار بودن آن تبلیغ، مخالفت ها و نقاط منفی را در مخاطب پرورش ندهیم. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که توجه داشته باشیم تبلیغات امروز صرفا امری هنری نیست بلکه فعالیتی چند تخصصی است و موفقیت حوزه تبلیغات در آینده در گرو استفاده از تخصص های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات و… است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود