تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۰:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 50537

صدا و سیما صداوسیما نوروز ٩۶ را کم‌رمق‌تر از همیشه آغاز کرد. نه‌تنها توفانی به پا نشد که حتی خاطره یک نسیم ملایم صبحگاهی را هم به ذهن‌ها متبادر نکرد.
به گزارش سینماسینما چند روز مانده به عید، صحبت‌های معاون سیما، از دست پر رسانه ملی در ایام نوروز حکایت داشت. طبق صحبت‌های میرباقری و مدیران شبکه‌های سیما، سریال‌های تولیدی یا فیلم‌های خریداری‌شده، مسابقات و سرگرمی‌ها و مستند‌ها بخشی از تدارک تلویزیون در تعطیلات نوروز بود. تنها چند روزی مانده به نوروز اختلاف‌ها و حاشیه‌های پخش‌نشدن مجموعه پرطرفدار کلاه‌قرمزی کافی بود که نادیده‌گرفتن نیاز و سلیقه مخاطبان از سوی مدیران تلویزیون انتقادهایی را به همراه داشته باشد. به این ترتیب در نوروز ٩۶ مجموعه‌ای که سال‌های متمادی توانسته بود عنوان پربیننده‌ترین مجموعه سیما را به خود اختصاص دهد از آنتن تلویزیون حذف شود.
‌ مهدویان: باز  چه  خطایی  از  ما  سر زد؟
تیزرهای تبلیغاتی «فیلم ماجرای نیمروز» به مدت پنج روز یکباره قطع شد. ناگهان محمدحسین مهدویان در صفحه خود نوشت: «بعد از کم‌شدن سئانس‌های فیلم، حالا پخش تیزرهای فیلم هم از تلویزیون قطع شده است؛ نمی‌دانم باز چه خطایی از ما سر زده است اما فعلا همین است که هست». خبرگزاری «نسیم» دلیل این اتفاق را ایراد‌های تاریخی ماجرای نیمروز دانست و نوشت: «تلویزیون که تبلیغات همه فیلم‌های اکران نوروز را به نوبت پخش می‌کند چرا این فیلم را به مدت پنج روز تحریم کرد؛ آن هم فیلمی که موضوعی دارد که جایش در سینمای این روزهایمان خالی بود».
هرچند «ماجرای نیمروز» مورد بی‌مهری پنج‌روزه سیما قرار گرفت؛ تیزر فیلم «سه بیگانه» اصلا مجوز پخش نگرفت. کمدی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی، نویسندگی مهدی مظلومی و امیر برادران و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی ساخت ۱۳۹۳ است. فیلم داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین‌شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه ورود با موقعیت‌های ویژه‌ای روبه‌رو می‌شوند که برنامه‌هایشان را به هم می‌ریزد.
«سه بیگانه» نه‌تنها با محدودیت پخش تیزرهای تلویزیونی روبه‌رو شد بلکه در بخش خبری «٢٠:٣٠» هم با حمله‌ای همه‌جانبه مواجه شد تا آنجا که مسعود ردایی، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم در گفت‌وگو با «فارس» به انتقاد از روند تخریبی سیما علیه فیلمش پرداخت و گفت: «تصور می‌شد با تغییر رئیس سازمان سینمایی که سابقه متمادی مدیریتی در صداوسیما دارد، رویه غیرمنطقی سازمان صداوسیما درباره حمایت از سینما و فیلم‌های سینمایی تغییر کند اما متأسفانه این مواضع از جنبه حمایتی به تخریبی سوق داده شده است». این فیلم در اکران نوروزی تا جمعه ۱۱ فروردین یک‌‌میلیارد‌و ١٢٠ میلیون تومان فروش داشته است.
‌ «علی‌البدل» ضعیف شبکه یک
امسال شبکه یک سیما سریالی از پرکارترین کارگردان سال‌های اخیرش را روی آنتن داشت. کارگردانی که با ساخت مجموعه‌های مناسبتی خصوصا مجموعه‌های «پایتخت» در ایام نوروز، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. «علی‌البدل»، سیروس مقدم این بار نیز با اتکا به قلم محسن تنابنده و گروه نویسندگانی که در این سال‌ها امتحانشان را در جذب مخاطب پس داده‌اند، مقابل دوربین رفت. گروهی از بازیگران شناخته‌شده تلویزیون مقابل دوربین مقدم رفتند و این‌بار نیز این گروه ترجیح داد تا مجموعه‌ای خارج از تهران بسازد و به موضوع متفاوت‌تری بپردازد. با وجود ماه‌ها تلاش و تصویر‌برداری در شرایط سخت به نظر می‌رسد تازه‌ترین مجموعه سیروس مقدم نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت نتیجه مطلوبی کسب کند. «علی‌البدل» از نخستین روزهای پخش نتوانست مخاطب را درگیر کند، ضعف در قصه تا حد زیادی پاشنه‌آشیل این مجموعه محسوب می‌شد.
‌ فاصله زیاد شبکه  دو   تا  «مرز خوشبختی»
شبکه دو سیما نیز امسال «مرز خوشبختی» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده را روی آنتن داشت. سهیلی‌زاده از جمله کارگردان‌هایی است که مخاطبان بسیاری پیگیر کارهایش هستند، او این‌بار با روایت قصه‌ای با درون‌مایه طنز، ساخت سریال نوروزی را آغاز کرد، اما این مجموعه نیز از نبود قصه‌ای منسجم لطمه خورد و نسبت به سایر آثار سهیلی‌زاده در مرتبه پایین‌تری جای می‌گیرد.
‌ جان‌بخشی به شبکه سه
«دیواربه‌دیوار» سریال نوروزی شبکه سه سیما بود. مجموعه‌ای به کارگردانی سامان مقدم که پس از سال‌ها از ساخت مجموعه «شمس‌العماره»، سریال‌سازی را تجربه کرد. مقدم این بار نیز موضوعی خانوادگی را برای ساخت سریالش انتخاب کرد و گروهی از نویسندگان مطرح تلویزیون فیلم‌نامه را برای ساخت پیش بردند و مقدم با ترکیب بازیگران مطرح تلویزیون و سینما این مجموعه را مقابل دوربین برد. مقدم در این سال‌ها تسلط و توانایی‌اش را بر ساخت فیلم و سریال‌های طنز نشان داده؛ طنزی با ویژگی‌ها و مختصات خاص که صرفا به دنبال خنداندن بی‌مورد مخاطبانش نیست و مفهومی را می‌توان در آن جست‌وجو کرد. «دیوار‌به‌دیوار» نیز با درنظرگرفتن همین اصل بر مبنای طنز موقعیت، قصه جذابی را برای مخاطبانش تصویر کرد و می‌توان از موفقیت دوباره سامان مقدم در سریال‌سازی صحبت کرد.
‌ باز هم «شوخی کردم»؟!
در این میان پخش مجموعه «شوخی کردم» به کارگردانی مهران مدیری که پیش از این به‌عنوان یکی از محصولات شبکه نمایش خانگی توانست موفقیت بسیاری را در این حوزه تجربه کند، به‌عنوان مجموعه‌ای نوروزی از شبکه پنج سیما پخش شد و پخش مجددش از تلویزیون قطعا خالی از لطف نبود.
‌ نه مسابقه، نه سرگرمی
امسال نیز به رسم هر سال تلویزیون، در ساعات مختلف مسابقات و سرگرمی‌های بسیاری از شبکه‌های سیما پخش شد که متأسفانه بسیاری از مسابقات نه‌تنها کیفیت مطلوبی نداشتند، بلکه کپی‌برداری برخی از آنها از نمونه‌های اصلی نتوانست مخاطبشان را راضی نگاه دارد.
‌ «خندوانه» و  کمی خنده
«خنداونه» اما توانست با تدارک بخش‌های جدیدی تنوعی در ویژه‌برنامه نوروزی‌اش ایجاد و تا حدی از یکنواختی قسمت‌های گذشته‌اش کم کند.
‌ کنایه «مدیری» به دولتی‌ها
برنامه‌های سیما در تعطیلات نوروزی بیش از هر زمان سمت‌وسوی انتخاباتی پیدا کرد و کمتر برنامه‌ای بود که در آن با زبان طعنه و اتهام عملکرد دولتمردان زیر سؤال نرفت. شبکه موفق «نسیم» هم با برنامه طنز «دورهمی» مهران مدیری سمت‌وسوی سیاسی به خود گرفت. به گزارش انتخاب، مهران مدیری چهره آشنای برنامه‌های طنز تلویزیون پیش از این چندین سریال روی آنتن تلویزیون برده است. با این حال برخی برنامه‌های او به دلیل گرایش سیاسی به‌ویژه در ایام انتخابات موجی از انتقاد هنرمندان مستقل را متوجه مدیری کرده است. اظهارات کنایه‌آمیز مهران مدیری متوجه مدیران دولت بود، او وضعیت اقتصادی و نیز ماجرای آلودگی هوای خوزستان را دست‌مایه نقد قرار داد و با این عبارات کنایه‌آمیز سخن گفت: «اگر انرژی‌ها مثل چهار سال قبل و زمان انتخابات بود الان بوی نفت بیشتری توی سفره‌ها می‌پیچید و مردم جنوب حداقل دو، سه روز در سال از آسمان آبی سهمی داشتند…». دلیل این همه تنبلی رو هنوز دانشمندان نتونستن پیدا کنن ممکنه ارثی باشه و ژنتیکی یا خودخواسته!».
‌****
رسانه ملی در آغاز سال ٩۶ شروع امیدوارکننده‌ای نداشت و به نظر می‌رسد همچنان باید علاوه بر کمیت به کیفیت ساخت مجموعه‌های سیما نگاه ویژه‌تر و دقیق‌تری داشت.

منبع :شرق

 

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. علی
    ۱۴, فروردین, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    ببخشید میشه بگید کودوم هنرمند مستقلی به مهران مدیری انتقاد کرده؟ ما که هر چی انتقاد دیدیم به مدیری، طرف یا هنرمند نبوده یا مستقل نبوده.

  2. علی
    ۱۴, فروردین, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    ما که هر چی انتقاد دیدم به مدیری شده از طرف هنرمندا نبوده…از طرف سیاسیا بوده

نظر شما


آخرین ها