تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۲۱ - ۱۳:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 7150

فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده سینمای دینی در سطحی ترین لایه های دین باقی بماند.

به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی تهیه کننده سینما در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر درباره سینمای دینی گفت: انقلاب ما، انقلابی ایدئولوژیک و مبتنی بر تفکرات دینی و مذهبی بوده پس اینکه سینمای ما نیز دینی باشد امری طبیعی است.

خزاعی با تاکید بر اینکه هر فیلمی که پس  از انقلاب ساخته شده دینی نیست اظهار داشت: حتی اگر صحنه ای از مظاهر دینی درفیلم نشان داده شود به این معنی نیست که فیلم، دینی است زیرا برخی اوقات اندیشه ها و پیام هایی در فیلم مطرح می شود که صورت های ظاهری دین است در حالی که دین دارای مفاهیم عمیق است.

خزاعی

 

این تهیه کننده سینما افزود: کسانی که می خواهند در عرصه دین و سینمای دینی فیلم بسازند اگر تکنیک های فیلم سازی را می دانند باید با معارف دینی آشنا باشند و اگر دین شناسان خوبی هستند حتما تکنیک های سینما و فیلم سازی را بیاموزند زیرا فیلمساز نمی تواند سکانسی از عبادت و خلوت بنده با معبود را نشان دهد بدون اینکه خودش وارد این وادی شده باشد.

خزاعی با اشاره به ماهیت سینما گفت: در سینما هیچ فشاری برای تولید فیلم در زمان مشخص و محدود وجود ندارد از این رو سیاست گذاران برای تنوع محصولات فرهنگی خود باید برنامه ریزی کنند.

در بخش دیگری از این گفتگو حسین سلطان محمدی کارشناس سینما و روزنامه نگار گفت: دین در تمامی سلوک زندگی، حرف، روش و توصیه دارد و دین اسلام به اندازه ای پویاست که بر اساس شرایط زمانی و مکانی انعطاف پیدا می کند با این حال ما نتوانسته ایم از رسانه سینما برای انتقال اثرگذار پیام های دینی استفاده و دانش دینی و مذهبی خود را منتشر کنیم.

سلطان

 

سلطان محمدی مهمترین مشکل اساسی در این باره را ضعف در ساختار سیاست گذاری سینمای دینی دانست و تصریح کرد: برخی از فیلمسازان فیلم هایی ساخته اند که مبتنی بر شناخت و تحقیق بوده. سینمای ما تحت نظارت دولت است و شورای صدور پروانه ساخت و شورای تصویب فیلمنامه باید درباره فیلم هایی که ساخته می شود نظر می دهند پس اگر امروز ناهمسان عمل می کنیم نتیجه ناهمگونی این سیستم کنترلی است که برون داد مناسبی نداشته ایم.

این کارشناس سینما ادامه داد: اگر انتظار داریم سینما به تنهایی دین را وارد جامعه کند، اشتباه می کنیم زیرا مخاطب با فیلم، تلویزیون و شبکه های اجتماعی سر و کار دارد و همه اینها همین وظیفه را بر عهده دارند. اگر در سال های گذشته دچار سلایق مدیریتی نمی شدیم امروز بهتر می توانستیم عمل کنیم.

سلطان محمدی با تاکید بر اینکه سیاستگذاران در این سال ها برای اعمال سیاست های کنترلی خود با فیلم ساز ارتباط خوبی برقرار نکرده اند تصریح کرد: فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده فیلم ساز به نشانه های صوری در فیلم خود اکتفا کند.

 

 

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها