تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۱۱:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 47959

 تهیه‌کننده و کارگردان هنری برنامه‌های تلویزیونی گفت: تهیه‌کننده‌های ویژه برنامه‌های نوروزی در دعوت از هنرمندان با هم رقابت دارند و بعضی از آنها ضعف خود را در ساخت برنامه خوب با حضور چهره‌ها پنهان می‌کنند.

داریوش ربیعی روز یکشنبه در مورد برنامه های ترکیبی تلویزیونی و ویژه برنامه های نوروزی افزود: تمام برنامه های ترکیبی دنیا با یک مجری و تعدادی مهمان تولید می شود اما شکل اجرا، موضوع و رویکرد برنامه و فرم آن باعث تفاوت ها و موفقیت یا شکست ‌آن می شود.

او ادامه داد: با این نظر موافقم که در سال های اخیر ۶ شبکه برنامه تحویل سال پخش می کنند که هیچ کدام با بقیه فرقی ندارد.
کارگردان هنری برنامه «شهر باران» افزود: باید بدانیم چه توقعی از یک برنامه داریم. مثلا برنامه شب عید شبکه ۱، شبکه ۲ و ۳ با چه هدفی پخش می شود. هر شبکه تعریف و ماموریتی دارد. شبکه ۱ شبکه ملی است و آیا مثلا در برنامه شب عید از سیستان و بلوچستان یا چهارمحال و بختیاری مهمان داریم یا نه.

او با تاکید بر رویکرد و ماموریت شبکه ها ادامه داد: ویژه برنامه های شب عید همه شبکه ها فقط بر اساس مهمان ها و میزان محبوبیت آنها سنجیده می شود، به همین دلیل مسابقه ای بین تهیه کنندگان برای آوردن مجری محبوب تر و مهمان های مشهورتر شکل می گیرد.
ربیعی با تاکید بر لزوم توجه به ساختار برنامه برای کسب موفقیت افزود: بعضی تهیه کننده ها ناتوانی خود را در برنامه سازی پشت چهره ها پنهان می کنند، یعنی برنامه خوب نمی توانند تولید کنند و تصمیم می گیرند مثلا هنرمند مشهوری را دعوت کنند و با این کار مخاطب را راضی کنند؛ ضمن اینکه مدیری هم نیست به تهیه کننده بگوید برنامه استانداری نساخته است.

تهیه کننده برنامه «صبح به خیر ایران» در مورد مهمترین موانع برنامه سازی در تلویزیون گفت: شجاعت نداشتن مدیران مهمترین مانع است. مدیران بسیاری از ساخت برنامه های جدید می ترسند اما همیشه تجربه نشان داده مدیران موفق جسارت تغییر را داشته اند.

تهیه کننده ویژه برنامه نوروزی «مهربانی» برای شبکه ۴ تاکید کرد: وقتی برنامه «صبح به خیر ایران» در سال ۷۳ آغاز شد، یک گروه به نام گروه سیمای بامدادی با هفت تهیه کننده آن را می ساختند و تحویل یک تهیه کننده می دادند اما به تدریج این روند تغییر کرد و یک تهیه کننده برنامه را ساخت.

او تصریح کرد: این برنامه وقتی شروع شد موفق و به شدت پربیننده بود چون آن زمان خلاء داشتیم و با هزینه های که برای آن می شد کیفیت خوبی داشت، همین امر منجر شد مدیریت های بعدی آن را به همان شکل ادامه دهند و به تهیه کننده اجازه نمی دادند کار خود را بکند.

تهیه کننده تله فیلم «از آغاز تا آغاز» با تعمیم این وضع به حوزه آثار نمایشی تلویزیون نیز گفت: مثلا سریال «پایتخت» که سیروس مقدم می سازد در ابتدا خوب بود اما از یک جایی به بعد جواب نمی داد اما چرا ساخته می شود؟ برای اینکه مدیران معتقدند اگر سریال بد باشد مسوولیتی متوجه من نیست چون فصل های قبلی جواب داده و نام کارگردان هم مطرح است، در برنامه های ترکیبی هم همین اتفاق می افتد و مدیران از انجام کار جدید می ترسند.

ربیعی در مورد برنامه های ترکیبی صبحگاهی و عصرگاهی نیز گفت: وقتی همه شبکه ها برنامه صبحگاهی دارند، مسابقه ای بین تهیه کننده ها شکل می گیرد که کدام مجری اجرا کند یا چه بخش های داشته باشد، اما یا طراحی برای برنامه شکل نمی گیرد یا بر اساس طراحی پیش نمی رود و در نهایت می رسیم به اینکه همه برنامه ها یک بخش آشپزی و یک بخش ورزش صبحگاهی دارند.

تهیه کننده برنامه «آقای خاص» یادآور شد: در این برنامه ها هم هر شبکه باید بر اساس ماموریت خود برنامه را طراحی کند. مثلا شبکه ۴ می تواند یک مجله صبحگاهی فرهنگی بسازد و در دنیای فرهنگی و هنری ایران و جهان چه اتفاقی افتاده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها