بیگ بنگ دیجیتال
به گزارش سینماسینما، افخمی در بخش سرمقاله «هفت» درباره تورج منصوری گفت: او جزء نسل اول و قدیمی ترین فیلمسازها و فیلمبردارهای بعد ازانقلاب است که آن زمان نسل جدید فیلمبردارهای ایرانی را تشکیل می دادند. وی همان زمان نیز در نوع خود با شیوه های جدید فیلمبرداری و نورپردازی سرو کار داشت و به اصلاح سنت شکن بود. امروز نیز علی رغم آنکه برای خود پیشکسوتی شد، با تحول دیجیتال آشنا و همراه است و توانست خود را منطبق کند.
افخمی ادامه داد: امشب راجع به تحول دیجیتال صحبت می کنیم. دوره نگاتیو دیگر تمام شده است. ما می خواهیم به آن چیزی بپردازیم که تورج منصوری به آن بیگ بنگ دیجیتال می گوید.
در ادامه برنامه و در بخش «گزارش اقلیت» تورج منصوری، میهمان بهروز افخمی شد. وی درخصوص تحول دیجیتال گفت: تشکر از اینکه چنین فرصتی فراهم شد تا من این صحبت ها را بکنم و متاسف بودم که چرا کسی نمی خواهد درباره این بیگ بنگ دیجیتال صحبت کند. درواقع این تحول تازه شروع شده است و بشر به زودی تحت تاثیر آن قرار می گیرد. یک گیجی بشر را فراهم گرفته است و خود نمی داند چه رخ داده است. مثلا در غرب می بینیم به سمت ویژوال افکت رفته اند و جهت نگاه قالب های طراحی شده داستانی را به سمت ویژوال افکت کرده اند؛ چه به صورت انیمیشن سه بعدی و چه به صورت ترکیب ویژوال در صحنه های واقعی یا نیمه انیمیشن. چیزی که روزگاری در سینما گران بود و نمی توانستید به راحتی شخصی را از بک گراند جدا کنید و در صحنه ای دیگر جای دهید. اما امروز تمام این رویدادها را شما می توانید در پشت یک دوربین دیجیتال به سادگی انجام دهید.
تحول دیجیتال جلوتر از سینمای دنیا است
این فیلمبردار باسابقه افزود: فیلمسازی دنیا هنوز خود را برای موضوعی به نام سینمای دیجیتال آماده نکرده است و تحول دیجیتال جلوتر از سینمای دنیا است. سینمای ایران نیز به مراتب از دنیا بسیار عقب تر است و مسئولین ما با یک شوک روبرو شدند. در دنیا این اتفاق تدریجی اتفاق افتاد و این تجربه آرام آرام به نسل جدید منتقل شد. اما این تغییر در این بسیار یکباره و بدون هیچ فهم و تجربه ای بود.
تکنولوژی دیجیتال محدودیت ها را زوده است
وی ادامه داد: فیلمبردار وظیفه اش تصویرگرفتن فیلمنامه نیست. وظیفه فیلمبردار این است که آن سفیدی های میان متن فیلمنامه را نمایش دهد. در این صورت روح فیلمنامه را به نمایش کشیده نه شکل آن را. برخلاف تصور برخی امروزه ابزار دیجیتال به من امکانات بیشتر می دهد و محدودیت ها را زوده تا چند لایه به کارم اضافه کنم. مثل نقاشی که برای تکمیل نقاشی خود مدام به روی بوم لایه های رنگی جدید ایجاد می کند. اتفاقی که در نگاتیو ممکن نبود.
دوران نگاتیو تمام شده است
منصوری ادامه داد: باید بپذیریم که دوران نگاتیو تمام شده است و اگر کسی روی نگاتیو کار می کند برای موزه ها است و بسیار گران. باید بپذیریم این دنیای ما است و دنیا به عقب باز نمی گردد. باید با آن جلو رفت. نگاتیو دیگر تنها یک نوستالژی است.
این فیلمبردار در ادامه درخصوص سینمای جدید گفت: بشری که امروز همه چیز برای او راحت شده است ترجیح میدهد فیلم های سینما را در خانه ببیند، چون به دور از سرو صدا با لباس راحتی و نگرانی جای پارک و خرج کمتر فیلم می بیند. مشکلات فعلی سالن های سینمای ما را نیز تحمل نمی کند. اما یک احساس درونی به من می گوید سالن سینما نمی میرد و همین مناسبات فیلم دیدن جمعی در سالن سینما پا برجا می ماند. اگر بتوانیم فیلمی بسازیم که خصوصیت یک فیلم سینمایی را داشته باشد و مناسب تماشا در سینما باشد.
ما خود را موظف کرده ایم به مخاطب کوچک روشنفکر سینمایی پاسخ دهیم
در ادامه بهروز افخمی گفت: ما سیطره روشنفکرانه داریم که هنرمند را برای ساختن فیلمی پرمخاطب تحقیر و سرکوب می کند.
منصوری در پاسخ بیان داشت: برای آنکه ما خود را موظف کردیم به این مخاطب کوچک جواب بدهیم در حالی که مخاطب اصلی مردم هستند. ضمن اینکه در سال های اخیر چند مورد فیلم موفق داشته ایم. در دوران دیجیتال که داریم احساس بیگانگی با سینمای گذشته می کنیم، نیاز به این جنس آثار بیشتر است.
سینما در گذشته یک سفره حرمت دار بود
وی در ادامه گفت: سینما در گذشته یک سفره حرمت دار بود. مثل امروز نبود. برای سینما احترام قائل بودند و کسی مثلا به این بهانه که قراردادم به اتمام رسید، کار را نیمه رها نمی کرد و نمی رفت. من گاهی به دوستانم می گویم همه تلخی هایی که امروز افراد در حول و هوش خود احساس می کنند، مسائل کمی برای امثال من شکننده شده و کمی زودرنج شدیم و شاید بی جهت توقع احترام اضافی را داریم و روزگار برایمان تلخ می شود، باید از خودمان بپرسیم چرا سراغ سینما رفتیم و این شغل را اننتخاب کردیم؟ این یک جور عشق است. مشکل ما این است که از یک جایی به بعد حرفه ای شدیم و یادمان رفته که یک هیجان و عشقی ما را به این وادی کشانده و آن عشق بازی بود که نفس کشیدن در دنیای فیلمسازی را برایمان شیرین کرده بود.
افخمی در ادامه گفت: درگیر قمپزدرکردن های روشنفکرانه شده ایم. در صورتی که سینما را کودکان تشکیل داده اند و با حمایت هایشان سینما را زنده کرده اند. فیلم هایی که به جمعیت احترام می گذارند و از این گردهمایی یک جمع بزرگ در سینما استفاده می کنند.
این بود آن سینمایی که می خواستیم بسازیم؟
منصوری بیان داشت: همین شور کودکانه اگر باشد تماشاچی هم دلش برای سالن سینما تنگ می شود و امکان ندارد سینما را ترک کند. ممکن است در پیچ و تاب حوادث، گاهی به خانه اش پناه ببرد، اما در نهایت باز می گردد. گاهی باید از خود پرسید این بود آن جهانی که ما می خواستیم بسازیم؟ این بود آن سینمایی که می خواستیم بسازیم؟ خوب است یک لحظه بایستیم و به این وضعیت نگاهی کنیم. به این ترافیک، این شهر شلوغ، این خشونتی که دارد زیاد می شود، این عشق نورزیدن ها و… . این آنی نیست که ما نشانه گرفته بودیم. سینمایمان نیز همین طور.
در ادامه مسعود فراستی در میز نقد فیلم های خارجی با حضور حسین معززی نیا، منتقد سینما، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «سیکاریو» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو پرداخت.
در ادامه قسمت یازدهم مجموعه داستان مصور «عبود و آیرانوس» با موضوع سیاه نمایی پخش شد و درآن اشاراتی به روند تولید فیلم های سیاسی، ناامیدکننده، خیانت و … سال های اخیر سینمای ایران شد.
به علامت حسن نیت آتش بس دادیم تا ایوبی به «هفت» بیاید
همچنین بهروز افخمی در حاشیه میز خبر «هفت» بیان داشت: ما به علامت حسن نیت اعلام آتش بس دادیم تا آقای ایوبی در هنگام پخش زنده برنامه در حین جشنواره فیلم فجر به برنامه بیایند و امیدواریم که بیایند.
«تنها میان طالبان» در راه بازار آمریکا
محسن اسلام زاده، کارگردان و سلیم غفوری، تهیه کننده مستند جنجالی «تنها میان طالبان» نیز از دیگر میهمانان «هفت» بودند. اسلام زاده در خصوص توزیع این مستند در آمریکا بیان داشت: یک شرکت اتریشی مشتری این فیلم است که اتفاقا پخش کننده فیلم «ارباب حلقه ها» بوده است و در حوزه مستند نیز فعال است. در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم در آمریکا عرضه کنیم.
وی افزود: اسم فیلم را از ابتدای فیلم انتخاب کردیم. از همان ابتدا که محدودیت های سفر سبب شد تا بنده تنها به میان طالبان بروم و در واقع این شد که من خود به روایت پرداختم.
فیلم پیش فرض های ما را درباره طالبان دچار خدشه می کند
سلیم غفوری در ادامه گفت: فیلم پیش فرض های ما را درباره طالبان دچار خدشه و تغییر می کند. چون ما بی واسطه به تماشای آنها می نشینیم، بدون آنکه به پای تحلیل و تفسیر تحلیل گران سیاسی بنشینیم. یکی از نکات جالب فیلم که با باروهای ما متضاد بود، تفسیر آنها از وهابیت بود. در صورتی که ما متصوریم طالبان و وهابیت در یک سمت و سو هستند، طالبان به ما گفتند آنکه تکفیر می کند وهابیون هستند و ما اهل تکفیر نیستیم! حتی اینها به زیارت قبور امامزادگان می روند و به شفاعت اعتقاد دارند.
کتاب «تنها میان طالبان» به زودی چاپ می شود
اسلام زاده در ادامه گفت: این سفر برای من یک سفر پر استرس بود. شش ماه قبل از سفر دست نوشته های محمدحسین جعفریان را خواندم و تصمیم گرفتم علاوه بر فیلمبرداری، خاطراتم را بنویسم و حالا ان شالله کتاب این سفر نیز چاپ خواهد شد. چون جنس سفر به گونه ای بود که نمی شد تمام احساس را با تصویر به نمایش کشید. نبود برق و بهداشت از بزرگترین سختی های سفر بود. بالاجبار باطری دوربین ها را با باطری ماشین شارژ می کردم. این سختی ها در کنار ترس دستگیری توسط آمریکایی ها بزرگتر بود.
کارگردان مستند «تنها میان طالبان» ادامه داد: برخی انتقاد می کنند چرا جنایات طالبان را به تصویر نکشیدی؟ پاسخ من این است: تلاش ما این بود که روایت تا جایی که می تواند بی واسطه باشد و خیلی در آن دخل و تصرف نکنیم. شاید این نقد آنها درست باشد و ما باید گاهی فلش بک می زدیم به گذشته و… .
کتاب «۱۰ روز با داعش» نوشته یورگن تودنهوفر روزنامهنگار آلمانی، کتابی بود که در حین این گفتگو به مخاطبان معرفی شد.
قاسم خانی: کارگردانی ساده تر از آن بود که فکرش را می کردم
در ادامه گزارشی از پشت صحنه فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» اولین تجربه پیمان قاسمخانی در عرصه کارگردانی که این روزها در حال تصویربرداری است برای نخستین بار در «هفت» پخش شد. قاسم خانی در این گفتگو گفت: کارگردانی ساده تر از آن چیز بود که فکرش را می کردم و الحمدلله کار به خوبی پیش می رود.
سینماکلاسیک از دیگر بخش های «هفت» بود. افخمی در این بخش به تشریح یکی از سکانس های فیلم سینمایی «دیوانه وار» (Frantic – 1988) به کارگردانی رومن پولانسکی پرداخت.
فراستی: «شاهزاده روم» تکنیک قابل دفاع اما فیلمنامه به شدت ضعیف
بخش پایانی «هفت» میز نقد فیلم های ایرانی بود. مسعود فراستی در حضور هادی محمدیان، کارگردان «شاهزاده روم» به سراغ نقد و بررسی این انیمیشن پرفروش سینمایی رفت و آن را به لحاظ تکنیکی اثری قابل دفاع، اما به لحاظ فیلمنامه به شدت دارای ضعف خواند و گفت: ضعف در فیلمنامه به حدی زیاد است که فیلم را از کمر می اندازد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چه بودیم و چه شد!
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود