تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 40188

کمال الملکمستند «کمال الملک» ساخته کاوه بهرامی مقدم مخاطبان تلویزیون را با ابعاد گوناگون زندگی این شخصیت مهم هنر معاصر ایران آشنا می‌کند.

به گزارش سینماسینما، کاوه بهرامی مقدم کارگردان مستند «کمال‌المک» که با مجموعه سینما حقیقت برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود، درباره این مستند توضیح داد: «مستند «کمال‌الملک» زندگی و آثار محمد غفاری، از مشهورترین و بانفوذترین شخصیت‌های هنر معاصر ایران و خدماتی را که به سرزمین‌مان داشته است به تصویر می‌کشد. در این مستند همچنین به تاسیس مدرسه‌ای که کمال‌الملک به آن همت گماشت و بعدها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی تبدیل شد، اشاره شده است.»

او افزود: «این مستند مخاطبان را با ابعاد سیاسی، اجتماعی و خانوادگی زندگی کمال‌الملک آشنا می‌کند و من برای ساختش بسیار سختی کشیدم. پیدا کردن لوکیشن‌های متعدد فیلم و بستگان کمال‌الملک بسیار زمان‌بر بود. سازمان میراث فرهنگی که متولی فرهنگ این مرز و بوم است، نه‌تنها در انجام این کار فرهنگی به من کمکی نکرد، بلکه با نگاهی کاسب‌کارانه، ورود من به کاخ گلستان و … را با مشکل مواجه کرد.»

این مستندساز تصریح کرد: «کمال‌الملک اولین هنرمندی است که با راه‌اندازی مرکز صنایع مستظرفه، آموزش هنری و دانشگاهی را پایه‌ریزی کرد؛ مرکزی که سنگ بنای وزارت فرهنگ امروز ما است. او با این حرکت ارزشمند، دستاوردهای هنری این سرزمین را در دامان خود پرورش داد و با به‌کارگیری آموزه‌های غربی، هنر نقاشی ایران را تکامل بخشید.»

بهرامی مقدم ادامه داد: «جالب اینکه او در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی زمان خود حضور داشت. هنرمندی که زمانی در تشکیلات پادشاهی زندگی می‌کرد، در دوران تبعید و در زندگی درویشی خود به پناه اول نیازمندان تبدیل شده بود و تنور خانه او هم برای سفره خودش و هم برای سفره دیگران داغ بود.»

او درباره ویژگی‌های این مستند گفت: «ساختار این فیلم مثل خود سبک نقاشی کمال‌الملک ساده و کلاسیک است. در بخش‌های ابتدایی فیلم که بیشتر اطلاع‌رسانی می‌شود، از شیوه ساده و کلاسیک استفاده کردم؛ اما در بخش‌های بعدی تلاش کردم در کنار مصاحبه‌ها از فرم‌ها و نمادهای متناسب با موضوع هم استفاده کنم.»

از عوامل این مستند می‌توان به محمدرضا تیموری تصویربردار، هامون بهرامی مقدم دستیار کارگردان و کاوه بهارمی مقدم نویسنده، محقق و کارگردان اشاره کرد. تهیه‌کننده این مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

«کمال الملک» شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۲۱ برای اولین بار در مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۱۰ بازپخش می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها