محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش آغاسی در «علی البدل» میگوید انتخاب ناکجاآباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال برای گریز از سانسور بوده است.
به گزارش سینماسینما، نشست سریال «علی البدل» با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال، مهدی فخیمزاده، هادی کاظمی، هومن حاجیعبداللهی و بهرام افشاری بازیگران و همچنین محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر سریال، عصر امروز (دوشنبه ۱۴ فروردین) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سرویس مقدم درباره سریال «علی البدل» و فضای متفاوت آن گفت: «در تلویزیون ما وحشت داریم که سراغ پدیدههای جدیدتر برویم و کمدیهای نوتر را تجربه کنیم ولی ما میدانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.»
او در همین ارتباط توضیح داد: «در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونهای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.»
کارگردان «پایتخت» درباره انتقاد به شباهت این سریال با فیلم «ایران برگر» توضیح داد: «طرح اولیه سریال «علی البدل» توسط محسن تنابنده حدود دو سال و نیم پیش به من ارائه شد. برخی فکر میکنند که ما این سریال را با توجه به فضای نوروز و انتخابات نوشتهایم، در صورتی که این گونه نیست و بارها ساخت آن به تعویق افتاد تا به امروز رسید.»
مقدم تاکید کرد: «سریال «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق میافتد تا هیچ کس اتفاقات آن را به خود نگیرد.»
در ادامه این نشست، محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان درباره ایده شکلگیری قصه گفت: «من زمانی به یک روستای آب گرم در لاریجان رفتم که چند نفر در آن جا درباره مساله و بحران آب حرف میزدند و این خیلی برای من جالب بود که افرادی که در آب غوطهور هستند، از آن به عنوان یک مشکل یاد میکنند.»
مهدی فخیمزاده هم درباره حضورش در سریال «علی البدل» توضیح داد: «من تا به حال در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سالها است که او را میشناسم و از قدیم هم با هم کار کردهایم، همکاری داشته باشم.»
این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضی به تکراری بودن شاکله سریال «علیالبدل» وارد کردهاند، گفت: «به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.»
در ادامه این نشست، بار دیگر محسن تنابنده در پاسخ به انتقادی دیگر درباره شخصیتپردازی ضعیف سریال و قصه عنوان کرد: «به نظرم قصه همانقدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه میطلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیتهای داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیتها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال «علیالبدل» نیز آن قدر که باید اطلاعات درباره شخصیتها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.»
او افزود: «در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیتهای یک داستان به یک اندازه پرداخته نمیشود و در این سریال نیز خانها (مهدی هاشمی و مهدی فخیمزاده) نقشهای اصلی را ایفا میکردند.»
تنابنده درباره انتخاب یک ناکجا آباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال توضیح داد: «طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث میشود که نه تنها این سریال بلکه سریالهای دیگری مثل «شبهای برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور است زیرا این نهادها همه چیز را به خود میگیرند وگرنه ما آن قدر متوجه میشویم که بتوانیم شرایط را تعریف کنیم ولی باور کنید طاقتی برای شنیدن وجود ندارد.»
این بازیگر مجموعههای «پایتخت» در پایان تصریح کرد: «مخصوصا زمانی که قصهها رنگ و بوی سیاسی میگیرند شرایط بدتر میشود و بعد مواجهه شما با گروهی است که دیگر اصلا طاقت ندارد؛ این یک حقیقت است که باید آن را بپذیریم.»
سریال «علی البدل» در ایام نوروز ۹۶ از شبکه یک سیما پخش میشد.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
- گفتوگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»/ هشدار یا شاید واکنش به افزایش نابرابری
- «جنگ جهانی سوم» از نگاه منتقد ایتالیایی/ ابتذال شر، دیروز و امروز
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد