تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۵:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 41548

علی ضیاسیدعلی ضیا مجری برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، در پنجاه‌وچهارمین روز از اجرای «فرمول یک» در یکشنبه سوم بهمن، میزبان وحید رحمتی مدیر کل روابط عمومی هلال احمر و حسین کتابدار معاون عملیات هلال احمر در فاجعه پلاسکو بود.

به گزارش سینماسینما، وحید رحمتی، مدیر‌کل روابط عمومی هلال احمر در ابتدای برنامه با اشاره به‌این‌که سانحه در ابتدا یک آتش سوزی بوده که بعد به یک بحران تبدیل شده است، تصریح کرد: «قرار شد یک سخنگو و یک رسانه تمام گزارشات را بدهد که ما به این موضوع احترام گذاشتیم و اطلاع رسانی را به سخنگوی آتش‌نشانی و صداوسیما سپردیم. اما دیگر ارگان‌ها، همچنان به اطلاع رسانی از سوی خودشان پرداختند. بنابراین اینگونه شد که در جلسه شورای معاونان به این محکوم شدیم که چرا اطلاع رسانی‌مان ضعیف است؟ هیچ جایی در دنیا، مرکزی ندارد که این همه نیروی داوطلب بی‌مزد و منت داشته باشد. بنابراین ما هیچوقت دنبال هیاهو نبودیم اما به نظر می‌رسد باید رویه دیگری را اتخاذ می‌کردیم.»

در دو سال گذشته فقط یک نهم از بودجه‌مان را داده‌اند

رحمتی همچنین با تأکید بر اینکه ما جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه هلال احمر و صلیب سرخ هستیم، اعلام کرد: «ما از نظر آمادگی برای امداد و نجات در بالاترین سطح قرار داریم اما تجهیزات فرسوده‌ای داریم. از ۱۱۰۰ میلیارد بودجه ما در دو سال گذشته تنها ۱۰۰ میلیارد به هلال احمر داده شده است.»

در ادامه برنامه، ضیاء این سوال را مطرح کرد که چرا آقای ملکی به عنوان سخنگو، در لحظات اولیه از نبود امکانات و تجهیزات گلایه می‌کرد اما حالا انگار به ایشان فشار وارد شده که می‌گویند مشکلی از نظر امکانات نداریم؟! یا بیان می‌کردند که حادثه فروریختن ساختمان قابل پیش بینی بوده اما حالا می گویند به هیچ عنوان نمی‌شد چنین چیزی را پیش بینی کرد.

در پاسخ به این سوال، حسین کتابدار، معاون عملیات هلال احمر در فاجعه پلاسکو در این خصوص گفت: «آقای ملکی صرفا سخنگوی آتش نشانی نیست، بلکه به عنوان سخنگوی ستاد مدیریت بحران معرفی شد و بنابراین سخنگوی ما و اورژانس و… هم بوده است. فکر نمی‌کنم ایشان دروغ گفته باشد بلکه اطلاعات او به مرور تکمیل شده است.»

او افزود: «همکاران ما از ساعت ۹ روز پنجشنبه در محل حادثه بودند و تا ساعت ۱۲ که ساختمان فروریخت تجهیزات ما تکمیل شده بود. البته ما نقش حمایتی داریم و بدون دستور وارد کار نمی‌شویم.»

کتابدار یادآور شد: «در این سانحه آقای قالیباف به عنوان فرمانده میدان انتخاب شد. ما با سگ‌ها و دستگاه‌های زنده یاب در محل حادثه بودیم و از آنجایی که مانور آتش خیلی بسیار بود، ما نتوانستیم درست کار کنیم.»

بیش از ۱۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو داریم

معاون عملیات هلال احمر در فاجعه پلاسکو با طرح این پرسش که اگر خدایی نکرده در تهران زلزله اتفاق بیفتد چه می شود، اظهار کرد: «ما بیش از ۱۰۰ ساختمان مشابه پلاسکو داریم. این واقعه درسی برای همه ما بود. مسئولان باید امکانات را تجهیز کنند.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما در روز پنجشنبه مشکلی اساسی داشتیم که ناشی از حجم حضور مردم بود. مردم باید آموزش ببینند که در زمان بروز این اتفاقات صحنه را ترک کنند و فاصله بگیرند تا نیروهای امدادی حاضر شوند. برای رسیدن آمبولانس با مشکل بسیاری روبرو بودیم. مردم یاد بگیرند فاصله بگیرند تا میدان عمل برای ما باز شود.»

منبع: خبرآنلاین

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها