سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس: علیرغم اینکه مدت هاست بحث برسر نادیده گرفتن زنان فیلمساز در جشنواره ها است و فشارها از جوانب مختلف به جشنواره ها وارد می شود، در بخش مسابقه کن امسال کلا ۴ فیلمساز زن توانسته اند به آن راه یابند.
حالا امروز دوشنبه ۲۲ آوریل، که ( هفته بین المللی منتقدین جشنواره کن) فیلم های انتخاب شده خود را اعلام کرد، تنها یک فیلمساز زن در بخش مسابقه آن حضور دارد. البته بخش ۱۵ روزکارگردانان که اعلام کرده بود حداکثر فیلمسازان زن را در برنامه خود جای خواهد داد، هنوز اسامی فیلم ها را اعلام نکرده است .
پنجاه وهشتمین دور هفته منتقدین از ۱۵ تا ۱۲ ماه مه برگذار خواهد شد. طبق روال هرساله ۷ فیلم بلند اول یا دوم کارگردان های تازه نفس توسط کمیته انتخاب، برگزیده می شوند که ریاست آن با شارل تسون منتقد قدیمی کایه دوسینما است. این بخش البته ترجیج می دهد بیشتر فیلم های اول کارگردانان را انتخاب کند تا شانس خود را برای به دست آوردن دوربین طلائی کن بالا ببرد. در گذشته هفته منتقدین بارها دوربین طلائی به دست آورده بود.
امسال ۱۰۵۰ فیلم بلند و ۱۶۰۵ فیلم کوتاه از سراسر جهان به این بخش پیشنهاد شده بود که در نهایت این فیلمها در بخش بلند انتخاب شدند که در بین این کارگردانان یک خانم فیلمساز وجود دارد:
فیلمهای مسابقه این بخش که توسط هیات داورانی جداگانه و ویژه همین بخش، به ریاست سیرو گرا، کارگردان کلمبیائی است، عبارتند از:
ابولیلا( ابوسیدی- بومالدین) از کشور الجزایر
خاکستر سیاه ( خانم سوفیا کیروس اوبدا) از کشور کوستوریکا و آرژانتین
یک روز سفید سفید ( هلینور پالماسون) از کشور ایسلند، دانمارک وسوئد
من بدنم را گم کردم ( جرمی کلاپن) از فرانسه؛ این فیلم داستانی به شکل کارتون ساخته شده است
مادران ما ( سزار دیاز) بلژیک و فرانسه
ویواریوم ( لورکان فینگان) از کشور ایرلند و بلژیک
و هفتمین فیلم، قدیس ناشناخته (علاءالدین الجم) از کشور مراکش مشترک با فرانسه، قطر و آلمان ( عکس بالا مربوط به این فیلم است)
داستان فیلم معجزه قدیس ناشناخته، درباره مردی است که در صحراهای مراکش با یک کیف پر پول در حال فرار است. پلیس به دنبال اوست. برای فرار از دست پلیس این مرد پولها را یک قبر نیمه کاره چال می کند…. سالها بعد برای یافتن پولش به آنجا می رود اما متوجه می شود که در همان مکان، امامزاده ای درست شده است. تمام تلاشش براین خواهد بود که کیف پولی که چال کرده بود را به دست آورد. این فیلم نخستین فیلم بلند کارگردان ۳۰ ساله مراکشی است که قبلا چند فیلم موفق کوتاه ساخته بود.
آفیش بخش هفته منتقدین، چندان جذابیتی در بیننده ایجاد نمی کند، در حالیکه آفیش بخش ۱۵ روزکارگردان، بیننده را کنجکاور می کند، که اتوبانی که به شکل آبشار در آمده، سرانجام به کجا می ریزد.
امسال ازسینماگران ایرانی برمبنای اطلاعات به دست آمده، مجموعا ۲۲ فیلم بلند اول به این بخش پیشنهاد شده بود که البته تعدادی از این فیلم را ایرانیان خارج از کشور ساخته بودنداما متاسفانه هیچ فیلمی از بین آنها توسط هفته منتقدین پذیرفته نشد، درحالی که حداقل، فیلم فردا آزادیم (حسین پورسیفی ) ساخته شده در آلمان، و پیرمردها نمی میرند ( رضا جمالی ) ساخته شده در ایران، به خوبی شایستگی حضور در این بخش را داشتند. برای قضاوت نهائی باید فیلمهای انتخاب شده را دید تا بتوان درباره اش صحبت کرد.
جدا از این، همچنین قرار است فردا، سه شنبه، درکنفرانس مطبوعاتی ( ۱۵ روزکارگردانان) لیست فیلمهای انتخاب شده را به آگاهی رسانه ها برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی