مسیری که کشور ژاپن پس از جنگ جهانی دوم برای پیشرفت طی کرد مثال آشنایی از همکاری و هماهنگی مردم در شرایط سخت برای رسیدن به برنامه های بلندمدت این کشور است. الگویی که به درد این روزهای ما میخورد.
به گزارش سینماسینما، تورم همه بخش های کشور را درگیر خود کرده است. از یک سو مردم، از سویی صاحبان کسب و کارها و از سوی دیگر نیز دولتمردان و سیاستمداران همگی با این افزایش پی در پی قیمتها دست و پنجه نرم میکنند. شرکتها مجبورند برای تامین هزینههای خود قیمتها را بالاتر ببرند، مردم توان تحمل پرداخت قیمتهای بالاتر را ندارند و در این بین سیاستمردان نیز به دنبال راه حلی برای تعدیل وضعیت موجودند. یکی از خدماتی که این روزها بحث افزایش قیمت آن است، تعرفههای اینترنت است. اینکه دولت در این شرایط چه تصمیماتی را در مورد این تعرفهها اتخاذ کند، به روحیه و طرز فکر مردم بستگی دارد.
آنجه در ادامه می خوانید نظر و دیدگاه صابر فیضی، مدیرعامل اسبق مخابرات ایران و مدیرعامل فعلی شرکت فناپ تلکام درباره افزایش تعرفههای اینترنت است.
ثبات تعرفهها و نابودی اپراتورها
فیضی در مورد افزایش تعرفههای اینترنت میگوید: وقتی همه قیمتها افزایش یافتهاند، بنابراین یک نتیجه گیری ساده این است که تعرفههای اینترنت هم افزایش یابند. در واقع افزایش تعرفهها از سوی اپراتورها اجتناب ناپذیر است چون اگر تعرفهها افزایش نداشته باشند، سرمایه گذاری در این بخش متوقف میشود و در نتیجه سرویسدهندهها نابود خواهند شد.
مدیرعامل شرکت فناپ تلکام وضعیت موجود اپراتورها را با مثالی ساده تشریح میکند و میگوید: فرض کنید که یک راننده، پیکان مدل ۶۵ دارد و با آن گذران زندگی میکند. وضعیت این راننده تا آنجا که وسیله نقلیهاش از کار نیفتاده قابل تحمل است ولی پس از آن چون دیگر راننده مفروض امکان خرید سمند را ندارد، توان ادامه حیات را از دست خواهد داد.
وی اضافه میکند: اپراتورها اکنون وضعیتی مشابه رانندگی با ماشین پیکان مدل ۶۵ را دارند که اگر به داد آنها نرسیم در آینده نزدیک سقوط خواهند کرد و دیگر توان نوسازی را نخواهند داشت.
صرفه جویی با سرمایه گذاری
فیضی با بیان اینکه افزایش تعرفهها باید منطقی و عادلانه باشند، میگوید: هر چند ممکن است در شرایط تورمی موجود افزایش حتی ۱۰ یا ۲۰ درصدی قیمت اینترنت موبایل برای مشترکان سخت و تحمل ناپذیر باشد اما نباید این نکته را نادیده گرفت که سرمایه گذاری در بخش ارتباطی سایر هزینههای آنها را کاهش خواهد داد.
وی ادامه میدهد: امسال در بخش حمل و نقل ۳۵ درصد افزایش هزینه داشتهایم و این در حالی است که اگر ارتباطات توسعه یابد با الکترونیکی شدن فرآیندها نیازی به این همه حمل و نقل و جابه جایی نخواهد بود و در نهایت نه تنها افراد ناگزیر به پرداخت ۳۵ درصد اضافی نخواهند بود بلکه میتوانند در بخش بزرگی از هزینه ها صرفه جویی کنند.
اپراتورها برنامه توسعه دارند
مدیرعامل شرکت فناپ تلکام با اشاره به گفتههای وزیر ارتباطات در مورد اینکه اپراتورها برای افزایش تعرفه باید برنامههای توسعه و زمانبندی خود را ارایه دهند، میگوید: گفتههای وزیر ارتباطات بیش از هر چیز نشانگر آن است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فهم درستی از شرایط موجود اپراتورها دارد و میداند که دیگر زمان بازنگری در تعرفه ها فرارسیده است.
وی اضافه میکند: اجرای برنامههای توسعهای توسط اپراتورها ناگزیر است بنابراین نباید نگران ارائه برنامهها و زمانبدی آن از سوی اپراتورها بود. در حال حاضر نیز اپراتورها طرح توسعه دارند ولی منابعی برای اجرای آن ندارند.
دولت از سهم خود بگذرد
فیضی در مورد نقش دولت در به عهده گرفتن بخشی از افزایش تعرفهها میگوید: در دنیا الگویی که مطابق آن دولت ها بخواهند با دادن سوبسید بخشی از بار هزینههای مردم را در بخش اینترنت سبک کنند، وجود ندارد. ولی دولت میتواند برای کمک به وضع موجود از بخشی از سهم خود که به عنوان حقوق مالکانه از اپراتورها دریافت می کند، بگذرد.
وی میگوید: شرایط موجود ماحصل نوع تصمیماتی است که در مجلس هفتم در ارتباط با نحوه تعرفه گذاری گرفته شد. روشی که در آن برای سالها تعرفهها بدون درنظر گرفتن تورم ثابت بماند احساسی، غیرمنطقی، سیاسی و غیرکارشناسی بوده و تا امروز نیز همان روال غلط در حال اجراست.
فیضی در پایان بیان کرد: این به نفع همه است که با افزایش تعرفهها کنار بیاییم تا در آینده امور برای همه آسان شود.