احمدرضا درویش: آقای نوش‌آبادی گفته‌اند توپ در زمین سازندگان «رستاخیز» است

 درویشروز گذشته، احمدرضا درویش پس از پنج ماه متن استعفای خود از شورای‌عالی سینما را رسانه‌ای کرد. او بعد از پایین کشیده‌شدن فیلم «رستاخیز» توسط وزارت ارشاد از پرده نمایش در اولین روز اکران این فیلم، نسبت به این رفتار وزارت ارشاد معترض شده بود و این اعتراض همچنان ادامه دارد.

در همان ایام، شنیده می‌شد که درویش از شورای‌عالی سینما نیز استعفا کرده ولی این استعفا تا دیروز رسانه‌ای نشده بود؛ در جدیدترین اعلام موضع درویش، او تصمیم گرفت متن استعفای خود از شورای‌عالی سینما را رسانه‌ای کند. وزیر ارشاد نیز در روزهای اخیر، نظر رئیس‌جمهور درباره فیلم «رستاخیز» را نقل کرد: اصلاحات درباره فیلم رستاخیز باید انجام شود. این موضوع تنها نظر من نیست و نظر مجموعه مسئولان نظام است. حتی آقای رئیس‌جمهور نظرش این است که می‌توانند هاله‌ای از نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع) بیندازند.

او درباره این موضوع که آقای درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت ارشاد که گفته است توپ در زمین درویش است و این وزارتخانه اقدامات لازم را انجام داده، گلایه کرده است، افزود: از نظر محتوا، هیچ مشکلی با فیلم «رستاخیز» نداریم و حتی با اینکه این فیلم در خارج از کشور با دوبله انگلیسی یا عربی یا به زبان‌های دیگر به نمایش درآمده است، نیز مشکلی نداریم.
اما درویش روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق» درباره چرایی به تعویق‌انداختن انتشار متن استعفای خود از شورای‌عالی سینما تا امروز، می‌گوید: این متن تا امروز منتشر نشد چون آن زمان فکر می‌کردم اگر صبر کنم همه چیز حل خواهد شد، ولی ظاهرا آقایان تصمیم ندارند چیزی حل شود و به قول خودشان، توپ را در زمین فیلم‌ساز انداخته‌اند! حالا ظاهرا این توپ، توپی جنگی است و حکایت از یک اعلام جنگ دارد. پیش از این فکر می‌کردم در فضای تعامل و گفت‌وگو می‌توان راه‌حلی جست اما ظاهرا دولت محترم متوجه مسئولیت‌های خودش نیست. دولت مصلحت دانسته «رستاخیز» را از پرده پایین بکشد. هر مصلحتی هم تبعاتی دارد. این مصلحت نیز برای «رستاخیز» در عرصه داخلی و خارجی تبعاتی داشته. البته ما به مصالح دولت کاری نداریم و به تصمیمشان احترام می‌گذاریم، منتها هزینه این مصلحت‌اندیشی دولت را ما نمی‌توانیم برعهده بگیریم!
درویش با یک مثال، حرف‌های خودش را تکمیل می‌کند: فرض کنید برای یک هواپیما مجوز پرواز صادر شده. بلیت‌ها فروخته شده. مسافران در وقت مقرر سوار هواپیما شده‌اند. هواپیما تا آمده بپرد، گفته‌اند نه خیر! نباید بپری چون مصلحت نیست! خب، این لغو پرواز، به‌هرحال تبعاتی دارد؛ برای مسافران و تیم پرواز و… . آیا نباید ارگانی که مجوز پرواز صادر کرده این تبعات را برعهده بگیرد؟ آیا نباید دولت تبعات پایین کشیده‌شدن «رستاخیز» را برعهده بگیرد؟ آن وقت آقای نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، به‌جای صحبت از این تبعات، فرهنگ و هنر را در حد توپ‌بازی تقلیل داده‌اند و گفته‌اند توپ در زمین سازندگان «رستاخیز» است.

منبع: شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 6692 و در روز یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶:۲۱
2024 copyright.