برای بازیگران زن نقش خوب نوشته نمی‌شود

طهماسبی - آئیشمائده طهماسبی از جمله بازیگرانی است که علاوه بر  تئاتر، در سینما نیز خوش درخشید. او در سینما نقش‌های ماندگاری را در کارنامه خود ثبت کرده؛ نقش‌هایی که هر کدام به خاطره بسیاری از علاقه‌مندان سینما تبدیل شده‌اند. گفت و گوی کوتاهی که با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

چرا در طی این سال‌ها کم‌کار شده‌اید؟

دلایل زیادی دارد، اما می‌توانم به چند نکته از آن‌ها اشاره کنم. ابتدا باید بگویم که در طی این چند سال تولیدات سینما آنقدرهای هم زیاد نیست. اگر نگاهی به تعداد آثار سینمایی ساخته شده در طی سال‌های اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم که فیلم‌های کمتری ساخته شده است. طبعاً در چنین شرایطی بازیگران نیز به علت پیشنهاد کم، کم‌کار خواهند شد. به هر حال باید بپذیریم در هر حرفه‌ای فراز و نشیب وجود دارد. سینما چند سالی دوران رکود را تجربه کرد اما به نظر می‌رسد این شرایط کم‌کم رو به بهبود است و میزان تولیدات سینما افزایش پیدا کرده است.

چرا تولیدات در سینمای ایران کم شده است؟

دلایل زیادی دارد که باید توسط کار‌شناسان این حوزه بررسی شود و آسیب‌های موجود در آن مرتفع شود. اما در مورد خودم باید بگویم که حقیقتاً فیلمنامه‌های خیلی خوبی پیشنهاد نشد. در شرایطی که نمی‌خواهم در هر کاری حضور پیدا کنم، فیلمنامه‌ها و نقش‌های ضعیف مزید بر علت شد تا طی این چند سال کم‌کار‌تر باشم.

آیا کم‌کاریتان در طی سال‌های اخیر به دلیل وسواس بیش از اندازه خودتان نیست؟

بگذارید اینگونه پاسخ دهم، در واقع در طی ۱۱ سال گذشته همواره در جایگاهی به عنوان بازیگر قرار داشتم که می‌توانستم نقش‌هایم را خود انتخاب کنم. به همین دلیل همواره سعی کردم مسائل زیادی را در انتخاب نقش‌ها درنظر بگیرم. بعد از فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین نقشی که در فیلم سینمایی «زندان زنان» ایفا کردم به یک باره با انبوه زیادی از پیشنهادهای یک شکل مواجه شدم که تماماً نقش‌های مشابه این دو فیلم بود. تصور کنید اگر قرار بود مائده طهماسبی تنها به فکر حضور زیاد در سینما و یا پر کردن رزومه کاریش باشد، در حال حاضر در کارنامه‌اش تعداد زیادی نقش شبیه به هم وجود داشت.

بحث مالی قضیه برایتان مهم نبود؟

اگر به واقع جزو آن دسته از افرادی بودم که تنها به بحث مالی این حرفه فکر می‌کردم، شاید راحت‌تر می‌توانستم قدم بردارم. البته این خود ایراد نیست اما من نمی‌خواهم برای حضور در نقش‌های شبیه به هم در حرفه‌ام تبدیل به کلیشه شوم و در طول مدت کاریم خود را تکرار کنم. برای اینکه به این سمت حرکت نکنم واقعاً تحملم را زیاد کردم و به بسیاری از فیملنامه‌ها و نقش‌ها که کلیشه‌ای بودند جواب منفی دادم.

مواجهه مائده طهماسبی با موقعیت‌های کاری جدید و وادی‌های تجربه نشده چگونه است؟

اینکه هر بازیگری به دنبال تجربه‌های جدید و کار با کارگردان‌های شاخص است امری بدیهی است. خوشبختانه به دلیل ادامه ندادن بازی در نقش‌های شبیه به هم در طول فعالیتم در سینما، کاراکترهای بهتری به من پیشنهاد شد که با هم تفاوت داشتند. نقش «گوهر» در فیلم سینمایی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» از همین دست کاراکترهاست. اصولاً برایم تأثیرگذاری نقش در آثار سینمایی بیش از کوتاهی و بلندیشان در فیلم مهم است. نقش‌های کوتاه زیادی را بازی کردم که واقعاً دوستشان دارم، یکی از آن‌ها در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی است.

به عنوان یک بازیگر زن، مهمترین مشکل پیش روی بازیگران زن در سینما را چه می‌دانید؟

یکی از اصلیترین معضلات ما در سینما نوشتن یک شخصیت تأثیرگذار در فیلمنامه‌ها برای بازیگران زن است، چون واقعاً بسیاری از موارد را در هنگام نوشتن درنظر می‌گیریم در نتیجه نوشتن برای بازیگران زن نیاز به خلاقیت دارد تا باعث محدود شدن بازیگران زن و عدم نشان دادن تواناییشان در بازیگری نشود. شرایط کنونی باعث شده است که در فیلمنامه‌ها کمتر شاهد نقش‌های تأثیرگذاری باشیم که بازیگران زن ایفاگر آن هستند. اصولاً در فیلم‌ها شاهد مادر مهربان، مادربزرگ مهربان و خواهر مهربان هستیم که خیلی در فیلمنامه تأثیرگذار نیستند و یا لایه‌های زیرین این شخصیت‌ها به خوبی پرداخته نمی‌شود.

اگر نگاهی به تولیدات سینمای هالیوود و نوع پرداخت آن‌ها در شخصیت‌ها بیندازیم متوجه می‌شویم که آن‌ها برای جذب مخاطب و جذابیت فیلم گاهی براساس شخصیت یک زن در سن ۵۰ سالگی قصه‌ای را خلق می‌کنند و آن را در موقعیت‌های مختلف و خاص قرار می‌دهند و همین امر توجه‌ها را به سمت فیلم و بازیگر و محتوای آن نیز جلب می‌کند.

نحوه انتخاب فیلمنامه‌هایی که قرار است در آن‌ها حضور پیدا کنید چگونه است؟

غیر از نقش و میزان تأثیرگذاری که در فیلمنامه دارد و یا گروهی که قرار است سازنده فیلمنامه باشند، شرایط اجتماعی، فرهنگی و تفکری که پشت متن فیلمنامه قرار دارد بسیار برایم حائز اهمیت است. باید متن پیشنهادی را بفهمم و درک کنم تا بتوانم پروژه را همراهی کنم.

با توجه به اینکه مائده طهماسبی همسر بازیگر سینما و تلویزیون فرهاد آئیش است، از نوع ارتباط کاریتان در زندگی شخصی خود بگویید.

رابطه ما در حوزه کاری بسیار خوب است و همواره نظر یکدیگر را جویا می‌شویم. در مجموع، دائم در حال سؤال پرسیدن از هم هستیم که از شرایط کار یکدیگر باخبر باشیم و اگر نیاز به کمک هم داشتیم، حتماً کار را انجام دهیم.

در مورد فیلمنامه‌های پیشنهادی با هم بسیار صحبت می‌کنیم و زمان‌هایمان را برای حضور در خانه یا هنگام فیلمبرداری با هم هماهنگ می‌کنیم. این بسیار خوب است که در خانه به حرف‌های هم گوش می‌دهیم و دائم در حال تبادل‌نظر هستیم، البته که نقد کردن یکدیگر با توجه به اینکه سلیقه هم را قبول داریم، بسیار به ما کمک می‌کند. همسرم «فرهاد آییش» من را نقد می‌کند و من نیز همین رویه را در برابر کارهایی که انجام می‌دهد در نظر می‌گیرم.

منبع: فارس

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 1553 و در روز جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۳:۲۳
2024 copyright.