مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: بنیاد سینمایی فارابی به سپهر کلی سینمای ایران توجه دارد/ حمایت‌ها شفاف سازی می‌شود

سینمای ایران روزهای متفاوتی را می‌گذراند؛ تغییرات تکنولوژی سریع در حوزه سینما ازیک‌طرف و مسائل اقتصادی از سوی دیگر باعث شد که همه چیز روی پاشنه حمایت برگردد. اسم بنیاد سینمایی فارابی مترادف و موازی با حمایت معنی شده است. علیرضا تابش که ٣ سال است به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مشغول فعالیت است از تغییراتی که نیاز این روزهای سینماست، سخن می‌گوید.به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با روزنامه «اعتماد» گفت: ابزارهای دیجیتال، فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و امثالهم به مدد سینمای حرفه‌ای آمدند که سینما را در جهان مجازی و فضای مجازی به شیوه دیگری مطرح و بازنمایی کنند.

زمانی که اسم بنیاد سینمایی فارابی می‌آید ناخودآگاه همه تصورات‌شان به سمت حمایت می‌رود، می‌خواهم بدانم بنیاد فارابی جز حمایت چه وظیفه دیگری دارد؟
در بررسی اساسنامه بنیاد سینمایی فارابی می‌بینیم که این بنیاد در حوزه سینمایی حرفه‌ای «مرجعیت فرهنگی» دارد. عده‌ای بیایند از فارابی کمک دریافت کنند و فیلم‌های فرهنگی موردعلاقه خودشان متناسب با نیاز مخاطب را بسازند؛ از ارایه تجهیزات، پشتیبانی تولید، تولید فیلم تا مباحث حوزه بین‌الملل و نقد سینما گرفته تا تلاش برای ارتقای سطح سلیقه مخاطبان، حمایت از پژوهش‌های سینمایی، انتشار کتب تخصصی سینما و برگزاری جشنواره فیلم. این موضوعات عمده فعالیت‌هایی است که بنیاد بر اساس آن ارزیابی می‌شود.

به نظر می‌رسد که بعد مادی بنیاد سینمایی فارابی قوی‌تر به نظر می‌رسد؛ به‌عبارت‌دیگر وظیفه‌اش چه چیزی بوده که در حال حاضر حمایتش قوی‌تر شده است؟
رسالت بنیاد سینمایی فارابی، یک رسالت فرهنگی و فنی و محتوایی برای ارتقای کل سینما در همه ابعاد است. اگر سینمای حرفه‌ای را به‌منزله یک پیکره تلقی کنیم می‌بینیم که لازم است هم برای «جسم» و هم برای «جان» این پیکره خوراک داشته باشیم. بخش فرهنگی سینما، به‌منزله جان سینما است، بخش تجهیزاتی، تامین مالی، فناوری و پشتیبانی تولید هم جسم سینما محسوب می‌شود، برای هردوی این موضوعات ما باید در بنیاد سینمایی فارابی برنامه داشته باشیم؛ به تعبیری سینما دوران گذار خود را طی می‌کند.

دوران گذار می‌تواند دوران پیچیده و سختی هم باشد.
بله. ویژگی‌های دوره گذار این است. فکر، ذائقه، ذوق، سلیقه، اولویت‌های ذهنی و فکری‌ نسل جدید سینماگران و مخاطبان سینما متفاوت است. از سوی دیگر تغییر تکنولوژی‌های سینمایی هم بخشی از ویژگی این دوره است؛ سینما دوره آنالوگ را پشت‌سر گذاشت و به دوره دیجیتال پرتاب شد، هم در تولید، هم در نمایش و هم در بازاریابی؛ یعنی ابزارهای دیجیتال، فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و امثالهم به مدد سینمای حرفه‌ای آمدند که سینما را در جهان مجازی و فضای مجازی به شیوه دیگری مطرح و بازنمایی کنند. اینها همه ویژگی‌های دوره گذار است. امروز مدیرانی که در بنیاد سینمایی فارابی مسوولیت دارند در حقیقت میراث‌دار یک دوره ٣٠ ساله‌اند؛ دوره‌ای که بیشتر ماهیت سینما آنالوگ بوده و آرام‌آرام دیجیتال شده است و حال دوره گذار را طی می‌کند، اما ساختارها دست و پاگیر هستند، عدم تناسب نیروی انسانی با ماموریت‌های جدید بنیاد، انتظارات در حوزه مالی، پشتیبانی تولید که مثل سابق نیست و دوره‌اش تمام‌شده است. در این دوره حسب ضرورت، بخشی از خدمات را آرام‌آرام حذف کردیم و به سمت حمایت‌های جدید رفتیم.

یعنی در دوره مدیریت شما با روند جدیدی از حمایت روبه‌رو هستیم؟
اگر شما بخواهید این دوره را بررسی کنید، همراه با تحولات سینمای آنالوگ و دیجیتال، ناگزیر ما باید ‌در روندها و اولویت‌ها تغییر ایجاد کنیم و هم بیشتر با اهالی سینما مشورت‌ کنیم.

مشورت‌ها در چه موردی بود؟
اینکه در ادامه این مسیر چه باید کرد، آینده سینما کجاست و به چه سمتی می‌رود، همنشینی با نسل نوی سینما، تهیه‌کنندگان جوان، فیلمسازان جوان، فیلم اولی‌ها، فیلم دومی‌ها باعث می‌شد که درک درستی از ماهیت فکری و تقاضاها و دنیای ذهنی آنها داشته باشیم. همه اینها شاید بشود گفت این دوره از مدیریت را در بنیاد سینمایی فارابی متفاوت‌تر از دوره‌های پیشین و بعد از این دوره می‌کند. دلیلش این است که ما آرام‌آرام بعداز این مطالعه کردیم و دریافتیم که حتما باید در بنیاد سینمایی فارابی راه و مسیر ویژه‌ای برای استعدادهای نو و خلاق به نام فیلم اولی‌ها و فیلم دومی‌ها داشته باشد که طی ٣ سال گذشته فارابی بخشی از حمایت‌هایش را متوجه این نسل از سینماگران کرد. بخشی از حمایت‌های‌مان در حوزه پشتیبانی را که در رقابت با بخش خصوصی محسوب می‌شد (مثل کرایه دوربین، تجهیزات نور، صدا و ادوات سینمایی) آن بخش را برون‌سپاری کردیم.

یعنی حذف تصدی‌گری بنیاد در حوزه پشتیبانی تولید؟
بله، به‌منظور تشویق و تضمین سرمایه‌گذاری و با هدف پایدار کردن فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه پشتیبانی فنی تولید سینما (تامین تجهیزات فیلمبرداری) بنیاد سینمایی فارابی در پی اقدامات انجام‌شده طی سال‌های ١٣٩۴ و ١٣٩۵ با حذف واحد «مدیریت تولید» در سازمان اداری خود از ابتدای سال ١٣٩۶ رسما به فعالیت در این حوزه پایان داد و همزمان بررسی کردیم که چه خدماتی جایگزین این حمایت‌ها بشود.

دوره گذار دوره سختی است فرقی نمی‌کند در حوزه فرهنگ یا کار فنی باشد، سخت است چون با مقاومت‌ها مواجه می‌شوید. می‌خواهم بدانم چطور توانستید سینماگران را راضی کنید و چطور توانستید حمایت‌های‌تان را جایگزین کنید؟
حرکت در بخش فرهنگ، ماهیتش ناگهانی نیست. آرام‌آرام و با گفت‌وگو، جلسات مشاوره و بررسی، اعلام شفاف سیاست‌ها حاصل می‌شود. اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که تا آنجایی که می‌توانیم شفافیت بیشتری در حمایت‌های‌مان داشته باشیم. برای اولین‌بار از سال ٩٢ به بعد بنیاد سینمایی فارابی فهرست حمایت‌هایش را در سایت گذاشت و منتشر کرد.

با ذکر مبلغ حمایت؟
خیر؛ اما معلوم شد که این سال‌ها در فارابی چه کسانی وام گرفتند یا در کارهای‌شان مشارکت شده است؛ رویه‌ای که پیش‌تر وجود نداشت.

امری که پیش‌ازاین همیشه مخفی بود.
بله. به همین دلیل در دوره ما داوری درباره فارابی در قیاس با سایر نهادهای سینمایی و هنری راحت انجام شد؛ یعنی می‌توان همه اطلاعات دوره قبل را مقایسه کرد و عملکرد بنیاد سینمایی فارابی را به بحث گذاشت. به همین دلیل می‌بینید عده‌ای دچار نگرانی می‌شوند یا به‌صورت غیرحرفه‌ای هیاهوهایی در فضای رسانه‌ای برپا می‌کنند.

منظورتان فضای مجازی است؟
بله، ماهیت رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی این است که هر انسانی می‌تواند تولیدگر محتوا باشد؛ لذا آدم‌ها با هر نوع فکر و اندیشه‌ای می‌توانند موضع و نیت خود را در پوشش یک کانال تلگرامی بیان کنند و نقدهایی را به‌حق یا ناحق متوجه بنیاد سینمایی فارابی یا سایر نهادهای سینمایی بکنند. در این دوره است که گاه می‌بینید فضای مجازی، به‌جای گفت‌وگو فضای اتهام‌زنی می‌شود دلیلش این است که مشی بنیاد سینمایی فارابی اتفاقا مشی شفافی است، دایما اطلاع‌رسانی می‌کند، فضای رسانه‌ای را در دست خودش می‌گیرد و افکار عمومی را مطلع می‌کند که برنامه‌هایش چیست و چه میزان حمایت کرده، از چه پروژه‌هایی حمایت کرده، نسبت به گذشته جلسات هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مرتب برگزار و اطلاع‌رسانی می‌شود، مباحث شفاف است. ما در بنیاد فارابی گفت‌وگوهای سینمایی را راه انداختیم. فارابی از یک مرکز صرفا خدماتی به مرکز فکری و فرهنگی تبدیل‌شده است یعنی آن چیزی که در اساسنامه بنیاد سینمایی فارابی آمده است و اینجا محل رفت‌وآمد اهالی فکر، فرهنگ و اندیشه شده است. اگر کسی هم به‌ناحق بخواهد با فضاسازی در فضای مجازی به‌نوعی از بنیاد باج‌خواهی کند کاملا فضای رسانه‌ای حقیقی آن را افشا می‌کند و مشخص می‌شود که پشت پرده چیز دیگری است مثلا فیلمسازی می‌آید چالش ایجاد می‌کند که چرا شما از فلان پروژه حمایت کردید، اگر بررسی کنید می‌بینید که ٢٠-١٠ روز قبل یا ٢ ماه قبل ما حساب‌های مالی این تهیه‌کننده یا فیلمساز را بررسی کردیم و میزان بدهی‌هایش اعلام‌شده است و از او در فضایی محترمانه خواسته‌شده تا بدهی‌هایش را بپردازد، اما برخی از این دوستان بی‌انصافی می‌کنند و فضای رسانه‌ای ناعادلانه‌ای در مورد فعالیت‌های بنیاد درست می‌کنند که در حقیقت واکنشی به اقدام قانونی ما برای پرداخت بدهی‌های‌شان به فارابی است.

توقع دارند وامی را که می‌گیرند پس ندهند.
متاسفانه عمدتا این گونه است.

اگر این گونه باشد که فارابی اصلا نمی‌تواند فعالیت کند. پس سرمایه شما از کجا تامین می‌شود؟
بخشی از سرمایه‌ بنیاد سینمایی فارابی کمک‌هایی است که سازمان سینمایی بابت پروژه‌های تولیدی اختصاص می‌دهد. هرسال تفاهمنامه‌ای بین بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی منعقد و مبادله می‌شود و در چارچوب آن تفاهمنامه‌ وظایفی بر عهده فارابی قرار می‌گیرد. بخش عمده‌ای از این تفاهمنامه متوجه حمایت از تولید در سینما است.

سوالی که پیش می‌آید به برگشت سرمایه برمی‌گردد. زمانی که سرمایه اولیه‌تان برنمی‌گردد احتمالا به این دلیل است که فیلم فروش نکرده است. آیا فارابی زمان انتخاب فیلمنامه به سازوکار برگشت سرمایه و البته تولید فیلم ارزشمند فکر نمی‌کند؟
ماهیت حضور فارابی در سپهر فرهنگی کشور حمایت از جریانات فکری و فرهنگی در سینما است؛ در غیر این صورت فیلم‌هایی با سرمایه اندک ولی مضامین سطحی و بازاری تولید می‌شوند و فروش بالایی هم می‌کنند که متاسفانه سطح ذائقه مردم را تنزل و تغییر می‌دهند. به این نکته توجه داریم که سینما سرگرمی است ولی درعین‌حال که ما باید به موضوعات فرهنگی در فیلمنامه‌ها توجه کنیم، جذابیت هم یک عنصر جدی است که باید بنیاد سینمایی فارابی در شوراهایش به آن توجه کند. عمده سیاست در فارابی این است که شوراهایی که مصوب‌کننده فیلمنامه‌های موردحمایتی ما هستند، باید به عنصر جذابیت در کنار آن عناصر فرهنگی و هنری فیلمنامه را هم لحاظ کنند و از طرف دیگر فکر بازگشت سرمایه فیلم‌ها هم باشند؛ اما در جواب شما باید بگویم که برخی از فیلم‌های فروش هم داشتند ولی تهیه‌کننده به‌موقع وام را برنمی‌گرداند یا با سختی بدهی‌هایش را تسویه می‌کند یا دیگر ترجیح می‌دهد در تولیدات بعدی برای کسب حمایت به بنیاد سینمایی فارابی مراجعه نکند. اینجا هم یک‌نهاد فرهنگی است، آن تضمین لازمی ‌که باید از افراد گرفته شود نهایتا حقوق نمایش خانگی فیلم‌های‌شان است.

در مقابل بودجه‌ای که می‌دهید فقط رایت فیلم را محک قرار می‌دهید؟
بله. به جای چک و سفته و ضمانتنامه‌های بانکی از آنها حقوق نمایش خانگی فیلم دریافت می‌شود. نهایتا اینها وقتی می‌خواهند رایت ویدیویی فیلم را بفروشند ناچار هستند که بیایند رضایت بنیاد سینمایی فارابی را بگیرند که آنجا است که در بخش مالی بنیاد مذاکره با تهیه‌کنندگان فیلم‌ها انجام می‌شود و بخشی از وام برمی‌گردد و بخشی هم تبدیل می‌شود یعنی دارایی‌ها به‌جای پول، مثلا ما حقوق فرهنگی یا بین‌الملل فیلم آنها را در مقابل مبلغ بدهی یا بخشی از آن مبلغ برمی‌داریم و روی آنها کار می‌کنیم. متاسفانه این شیوه کار طی ٢ دهه اخیر تکراری و ثابت بوده است، حال تغییر این شیوه سخت است و ما در سال جاری با تغییر سیاست‌های‌مان در حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی سعی کردیم این رفتار را آرام‌آرام تغییر بدهیم. مقاومت‌هایی هم شده است. تغییر شیوه حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی در سال ٩۶ کلید خورده است و ما امسال ١٩ پروژه سینمایی را برای اخذ وام به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم که از بین آنها ۵-۴ پروژه تاکنون وام‌های‌شان را دریافت کردند دلیلش این است که آنجا به‌جای اخذ ضمانتنامه‌های فرهنگی تضمین ملکی می‌گیرند.

به‌عبارت‌دیگر سازوکار را تغییر دادید؟
ما سه نهاد هستیم یعنی بنیاد سینمایی فارابی، صندوق اعتباری هنر و صندوق کارآفرینی امید. تفاهمنامه سه‌جانبه داریم. سینماگران توسط ما معرفی می‌شوند و پرونده‌های‌شان تکمیل می‌شود در فضای صندوق اعتباری هنر می‌روند، آنجا پرونده کارهای کارشناسی مالی انجام می‌شود. سپس به شعبه صندوق کارآفرینی امید ویژه سینماگران معرفی می‌شوند.

و همه به‌راحتی وام را می‌گیرند؟
بله، عمدتا کسانی که موفق نشدند وام‌های‌شان را دریافت کنند، به دلیل این است که باید سند ملکی در وثیقه بانک بگذارند. طی شش ماه اخیر و در حال حاضر ۵-۴ پروژه به‌راحتی وام گرفته‌اند.

این روند به این دلیل بوده که تضمین برگشت سرمایه باشد؟
بله، از سوی دیگر افزایش وام هم صورت گرفته یعنی اگر ما یک میلیارد تومان گذاشتیم صندوق اعتباری هنر یک میلیارد گذاشته و صندوق کارآفرینی امید ٢ میلیارد.

یعنی ۴ میلیارد؟
دقیقا؛ یعنی در آورده‌های مالی شاهد یک هم‌افزایی هستیم.

با این حساب سندی که سینماگران باید بگذارند چقدر است؟
یک سند ملکی است.

اما ممکن است کسی سند به ارزش موردنظر صندوق نداشته باشد.
سینما محل حرفه‌ای‌ها است. حرفه‌ای‌ها باید تضمین کنند که وام را پس می‌دهند و فیلم می‌فروشد. اینکه ما فیلم‌های شخصی بسازیم یا فیلم‌های مثلا خیلی خاص، مخاطب خاص با وام صندوق کار‌آفرینی درست نیست.

درست که سرمایه بنیاد فارابی باید برگردد اما اگر مرحوم کیارستمی زنده بود و می‌خواست فیلم بسازد، طبعا فیلم او نمی‌توانست بازگشت سرمایه داشته باشد یا بهتر بگویم هنرمندان حرفه‌ای نباید به بازگشت سرمایه فکر کنند.
جایی مثل بنیاد سینمایی فارابی روی این نوع آثار سرمایه‌گذاری می‌کند، سوژه و فیلمساز تعیین‌کننده است.

به عنوان مثال اگر آقای مهرجویی و ناصر تقوایی بیایند.
حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی بر ٣ نوع است. بخش اول حمایت‌ها را توضیح دادم؛ بخش دوم حمایت‌های ما، فیلم‌هایی است که فارابی از آنها دعوت می‌کند و در آثارشان مشارکت می‌کنیم.

در این صورت آنها دیگر این روند را نباید طی کنند؟ یا بروند سند بگذارند؟
مشارکت، یعنی خود بنیاد سرمایه فیلم را یا بخشی از سرمایه فیلم را تقبل می‌کند.

پس هم در سود و ضرر مشارکت می‌کنید؟
بله. البته نوع سوم حمایت، حمایت‌ از فیلم‌هایی است که تشخیص می‌دهیم حتما باید تولید شوند و صفر تا صد تامین مالی را خود بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌دهد که تعدادشان محدود هستند؛ مثلا «ماجرای نیمروز»، «فیلشاه»، «سرو زیرآب» و «نفس» فیلم‌هایی هستند که خواستیم برای سینمای ایران تولید شوند و در تولید آنها مشارکت کردیم و اکران شدند حالا به قول شما هم در سود و هم در ضرر ما شراکت داریم، شراکت هم در نمایش خانگی، هم در رایت تلویزیونی، در رایت بین‌الملل است، هرجایی باشد ما در این فیلم شریک هستیم، هم در سود و هم در زیانش.

در حال حاضر نهادهای موازی با شما کار می‌کنند و البته خیلی قوی و به‌راحتی سینماگران را جذب می‌کنند. شما نگران این بخش نیستید؟
ما نه رقیب بخش خصوصی هستیم و نه احساس رقابت با سایر نهادهای سینمایی داریم، ما در کنار آنها قرار گرفته‌ایم و کار می‌کنیم. ادعا و سیاست‌های‌مان این است که چتری بر سر همه سینمای ایران باشیم و سعی کردیم با سیاست‌های‌مان واقعا این مسیر را پیش بگیریم.

گستره فعالیت‌های بنیاد در اساسنامه‌ بنیاد سینمایی فارابی مشخص‌شده، این حمایت‌ها نه‌ فقط برای یک ژانر یا یک گروه خاص، بلکه برای همه سینمای ایران است. فارابی خانه همه اهالی سینمای حرفه‌ای ایران است و مراجعین ما همه سینماگران با همه گرایش‌ها و طرز فکرها هستند و همه ژانرهای سینمایی را ما می‌توانیم و باید حمایت کنیم. غیر از آن بنیاد سینمایی فارابی رسالت‌های دیگری در حوزه بین‌الملل برای معرفی بهتر سینمای ایران دارد. همین‌طور در حوزه علمی و فرهنگی و پژوهشی مثل انتشارات، دوره‌های آموزشی، برپایی جلسات گفت‌وشنود، انتشار فصلنامه‌ فارابی در حوزه فرهنگی و… فقط کارمان حمایت از تولید نیست که البته یکی از بخش‌های مهم کار فارابی است.

با این شناخته شدید؟
به کارنامه بنیاد سینمایی فارابی در همه عرصه‌ها و سال‌ها نگاه کنید، یک تنوع حمایتی در آن می‌بینید. شاید این تنوع در نهادهایی مثل حوزه هنری یا اوج یا انجمن سینمای دفاع مقدس یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباشد. کانون فقط به فیلم‌های کانونی، اوج به فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس، حوزه هنری به فیلم‌های دینی و انقلابی توجه می‌کند. درحالی که بنیاد سینمایی فارابی به سپهر کلی سینمای ایران توجه دارد؛ یعنی ژانر معناگرا، ژانر کودک و نوجوان، ژانر اجتماعی، ژانر مقاومت، ژانر خانوادگی و طنز و همه این موضوعات، موضوع کار ما هستند.

در جشنواره امسال این همکارانی که شما نام بردید در بخش تولید فیلم و در بخش ایدئولوژیک خیلی قوی ظاهر شدند؛ یعنی دقیقا اندیشه‌های گروه خاص اصولگرا را بسیار شکیل در فیلم انتشار دادند و مخاطب عام هم ‌پسندید؛ اما این‌طرف در دولت اعتدال در بخش تولید اندیشه ضعیف عمل شد.
موضوعاتی که آنها به آن توجه کردند موضوعات ملی است یعنی واقعا من مساله را جناحی نمی‌بینم. اینکه عده‌ای بخواهند پشت آن موضوعات ملی، تفکرات جناحی خودشان را بگیرند یا برداشت‌های جناحی و خطی بکنند امر دیگری است ولی باور من این است که همه موضوعاتی که شما گفتید بحث مقاومت و دفاع یک امر ملی در کشور ما است و در انحصار نهاد و فردی نمی‌گنجد.

زاویه‌ای که روایت می‌شود مهم است.
هرچند همان نهادها فیلم‌هایی هم تولید کرده‌اند که در جشنواره ناموفق بوده است؛ یعنی از مجموع فیلم‌هایی که امسال آن نهادها تولید کردند درصدی از فیلم‌های‌شان اقبالی نداشته است.

ولی امسال جایزه‌های اصلی جشنواره را گرفتند.
ببینید نهادی مثل بنیاد سینمایی فارابی فیلم «سرو زیرآب»، «فیلشاه» و فیلم «کار کثیف» و… را تولید و حمایت کرد که هم در جشنواره فجر و هم بخش تجلی اراده ملی از نهادهای مهمی همچون وزارت بهداشت و قوه قضاییه و… جایزه گرفتند. می‌خواهم بگویم تلاش‌مان این است که در ژانرهای متنوع فیلم تولید کنیم. سینما تنها یک ژانر نیست. این اشتباه است که ما تمرکز روی یک ژانر کنیم. نهادی مثل بنیاد سینمایی فارابی باید در ژانرهای مختلف و با موضوعات متنوع فیلم تولید کند. باید به ذائقه مخاطبان احترام بگذاریم.

چند فیلم سینمای کودک تولید کردید؟
سال جاری از ١٠ فیلم حمایت کردیم.

یعنی شورایی برای کودک تشکیل دادید، فعال است این شورا؟
بله. یکی از کارگروه‌های تخصصی که به طور مرتب جلسات بررسی فیلمنامه را تشکیل می‌دهد، کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان است. امیدوارم فیلم‌های کودک و نوجوان در سال ٩٧ هم جشنواره پر باری داشته باشند و هم تولیدات ارزشمندی و ما بتوانیم شاهد عرضه و اکران موفق آن باشیم.

به فصلنامه و نشریات فارابی اشاره کردید. نشریه فیلم نگار، تنها نشریه تخصصی فیلمنامه است، شایعاتی مطرح است که بودجه‌اش را کم کردید؟
باید بگویم بودجه‌اش را کم نکردیم، بلکه با توجه به تیراژ و میزان برگشتی‌ نشریه؛ حساب‌وکتاب از آنها گرفتیم. این نشریه باید درست معرفی و تبلیغ شود، فیلم نگار نشریه تخصصی ارزشمندی است. باید نشریه درست و به شیوه‌های نو عرضه شود و باید به دست مخاطبان اصلی‌اش در همه کشور برسد.

این نشریه هم حمایت می‌خواهد خصوصا در شرایط سخت رسانه‌ها.
بله اما باید به فکر توسعه بازار بود. می‌شود کارهای ویژه‌ای در مراکز فکری، علمی، دانشگاهی کرد که این نشریه را دانشجویان یا اساتید با تخفیف ویژه بخرند، درست توزیع بشود و نشست‌هایی در مجامع علمی و فرهنگی داشته باشد تا برایش تبلیغ شود. از دست‌اندرکاران فیلم نگار خواستم فضای مجازی را جدی بگیرند، راه‌اندازی وب‌سایت فیلم نگار یا کانال تلگرامی فیلم‌نگار ضروری است. می‌توانند موضوعات تولیدی که فیلم نگار دارد را روی سایت بگذارند. توسعه فضای مجازی نشریه فیلم نگار و نشریه فصلنامه فارابی در دستور کار است. ما چند کار برای این نشریات‌مان در عرصه فضای مجازی کردیم؛ یکی اینکه با مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی نور در قم قراردادی بستیم- چون می‌دانید بزرگ‌ترین مرکز نرم‌افزاری ایران است-که نشریات فارابی را در بستر نرم‌افزارهایی که دارند و نرم‌افزارهای‌شان بسیار پرتیراژ است، منتشر کنند. با «دیجی کالا» مذاکره شده که علاقه‌مندان به خرید کتاب و نشریه، با خط تلفنی دیجی کالا بتوانند کالاهای ما را دریافت کنند. از سوی دیگر برخی از آرشیو نشریات‌مان را روی وب‌سایت بنیاد سینمایی فارابی بارگذاری می‌کنیم که مخاطبین بتوانند با سهولت بیشتری به این نشریات دسترسی داشته باشند. معتقدم نشریات کاغذی باید در فضای مجازی هم کار و تلاش بیشتری کنند که مخاطبین‌شان، دنبال‌کننده و فالوورهای بیشتری داشته باشند و فضای فکری، نقد و گفت‌وگو را ترویج کنند.

شما بارها در صحبت‌های‌تان اشاره‌کرده بودید که مایلید مبالغ را شفاف‌سازی کنید اما هرگز این کار را نکردید چرا؟
باید این کار را بکنیم، در گام نخست تصمیم داریم که اطلاعات مربوط به حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی از پروژه‌های سینمایی از سال ٩٠ تا ٩۶ را منتشر کنیم. ما یک واحد مالی و واحد معاونت فرهنگی و یک واحد حقوقی داریم. اطلاعات این سه بخش راجع به یک پروژه سینمایی باید یکدست باشد تا مو لای درزش نرود. فردا مثلا ما یک عددی را در وب‌سایت‌مان منتشر می‌کنیم نگویند این عدد شما ١٠٠٠ تومان آن کم یا زیاد است. داریم آمارها را مرتب می‌کنیم. ان‌شاءالله در سال جدید آن را منتشر می‌کنیم.

پس منتظر جنگ باشیم.
شفافیت، گفت‌وگو و چالش به همراه دارد.

منبع: روزنامه اعتماد، ندا انتظامی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 82723 و در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۳:۱۰
2024 copyright.