فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنه‌های بین‌المللی بازار فیلم حذف کنیم

مدیر بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معتقد است که بسیاری از کمپانی‌های شرکت‌کننده خارجی نسبت به بازیگردان‌های سیاسی رویدادها و لابی‌گری‌های سعودی و صهیونیسم حس انزجار دارند، بنابراین ما نباید خودمان را به دست خودمان از صحنه‌های بین‌المللی حذف و عرصه را برای فعالیت بیشتر و گسترده‌تر آن‌ها باز کنیم.

به گزارش سینماسینما، فاطمه جواهرساز (مدیر بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر) با دفاع از برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر، نگرانِ از دست رفتن بازار فیلم ایران در عرصه جهانی است. جواهرساز در گفتگویی که با ایلنا داشت، درباره نگاه ما به بازارهای جهانی فیلم و انتظاری که از حضور در این رویدادها داریم، گفت: بازار فیلم جشنواره جهانی فجر طی شش سال گذشته فرصت بزرگی در عرصه جهانی بود و جایگاه ویژه خود را در میان بازارهای شناخته‌شده، حفظ کرده بود اما با تصمیم دولتمردان و با فشار گروه‌های مخالف برگزاری این رویداد فرهنگی تعطیل شد. این رویداد قربانی گزافه‌گویی، تعصب غلط و یک‌سویه‌نگری شد؛ کاش با کمی تأمل و تحقیق از همه اهالی صاحب‌نظر و دست‌اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به ادامه یا تعطیلی آن تصمیم‌گیری می‌شد.

مدیر بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما همه معتقدیم که جنگ نرم تاثیرات خود را به‌صورت تدریجی ولی عمیق در کشورها به‌جا گذاشته و می‌گذارد که با سال‌ها تلاش و آسیب‌شناسی بخشی از آن تاثیرات منفی را می‌توان جبران کرد، البته اگر همت دلسوزانه‌ای باشد.

مدیر بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: اگر ۱۰ سال پیش تعداد شرکت‌های اسرائیلی تولید و پخش فیلم در بازارهای جهانی ۱۰ شرکت بود، در سال‌های اخیر به صد شرکت رسیده است. لابی قوی و سرمایه‌گذاری عظیمی که صهیونیسم برای حضور در عرصه‌های فرهنگی علی‌الخصوص بازارها و جشنواره‌های فیلم انجام می‌دهد، زنگ هشداری است که از سال‌ها قبل به صدا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر مانع از عرض اندام لابی صهیونیسم و ایادی سعودی‌شان بود و عرصه را برای حضور و نفوذ آن‌ها محدود کرده بود، گفت: تعداد شرکت‌ها و تنوع کشورهایی که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشتند، نشان می‌داد که اقتدار فرهنگی کشورمان در منطقه و در دنیا ستودنی است و علیرغم تمام نفرت‌پراکنی‌ها و تبلیغات دروغین که علیه کشور عزیزمان و جشنواره جهانی می‌شد، مهمانان این رویداد با طیب خاطر و برای خرید آثار ایرانی در جشنواره شرکت می‌کردند.

جواهرساز تصریح کرد: از سوی دیگر تعداد شرکت‌های ایرانی که در بازارهای فیلم و جشنواره‌های جهانی شرکت می‌کنند، محدود و اندک است، در حالی که با توجه به حجم تولیدات و آثار خوبی که ساخته می‌شود، انتظار می‌رود به همان میزان نسبت به عرضه و شناساندن این آثار و تولیدات، در سطح بین‌المللی هم اهتمام ورزیده شود. حسن شرکت در بازارهای جهانی فیلم و جشنواره‌ها و ارتباط رودررو با خریداران خارجی در طول سال، جلب اعتماد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و فروش آثار است.

وی افزود: فیلم‌های سینمایی، انیمیشن و سایر آثاری که در ایران تولید می‌شود، دارای مجوز از نهادهای مربوط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما) است و بالطبع فروش و ارائه این آثار در عرصه جهانی قابلیت‌های هنرمندان ایرانی را نشان می‌دهد. علاوه بر این باعث رونق اقتصادی، جذب توریست و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران برای تولید آثار می‌شود.

مدیر بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه اظهاراتش گفت: رویدادهای فرهنگی بین‌المللی زمینه عرضه این آثار است و غیبت در این عرصه به منزله خالی کردن میدان جنگ فرهنگی است. تعداد معدودی از آثار نامناسبی که سبب نارضایتی می‌شود، نباید باعث شود مسیر را برای حضور و یکه‌تازی آن‌گونه آثار بیشتر فراهم کنیم. باید با حمایت و پشتیبانی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان کشورمان و حتی راه‌اندازی بازار فیلم مشترک با کشورهای منطقه سعی کنیم آرمان‌هایمان را در این جبهه فرهنگی صادر کنیم.

وی افزود: کسانی که هر روز به بهانه‌ای و با ظواهر و شعارهای ظاهرا انقلابی بر طبل غیبت در عرصه‌های جهانی می‌کوبند و علیه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی سخن می‌گویند، خواسته یا ناخواسته آب در آسیاب دشمن ریخته و در حقیقت در زمین صهیونیسم و سعودی بازی می‌کنند. این افراد با داعیه انقلابی بودن و در نقش دایه مهربان‌تر از مادر با تحت فشار قرار دادن مسئولان فرهنگی ایران، عملا راه را برای حضور پررنگ‌تر و گسترده‌تر سعودی و صهیونیسم و فعالیت‌های بیشتر آن‌ها بازمی‌کنند.

جواهرساز تاکید کرد: با تجربه زیسته‌ای که طی ۲۰ سال شرکت در بازارهای جهانی فیلم به دست آورده‌ام، برایم مسجل شده است که بسیاری از کمپانی‌های شرکت‌کننده خارجی هم نسبت به بازیگردان‌های سیاسی رویدادها و لابی‌گری‌های سعودی و صهیونسیم حس انزجار دارند، بنابراین ما نباید خودمان را به دست خودمان از صحنه‌های بین‌المللی حذف کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید کمی عمیق‌تر به داشته‌هایمان نگاه کنیم و با سطحی‌نگری و تصمیم‌گیری‌های هیجانی، پایه‌های ستون فرهنگی را که طی سال‌ها و با زحمت و کوشش افراد متعهد و متخصص همین نظام بنا شده است، ویران نکنیم تا بنایی جدید بر پا کنیم.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 177283 و در روز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۴:۳۰
2024 copyright.