محسن قرایی در گفت و گو با سینماسینما / حقایق یک معضل اجتماعی در «سدمعبر»

سد معبرسینماسینما،علی پاکزاد – محسن قرایی کارگردان فیلم «سد معبر» معتقد است در سال های گذشته توجه ویژه ای به فیلمسازان جوان شده است که باید این موضوع را به فال نیک گرفت.

به گزارش سینماسینما، محسن قرایی بعد از ساخت فیلم «خسته نباشید» اکنون با «سد معبر» در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حضور دارد.حامد بهداد و باران کوثری در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

فیلمنامه‌ای که از سعید روستایی کار کردید چه ویژگی‌هایی داشت؟

فیلمنامه ی سد معبر دارای داستانی سرراست و روایتی خطی است.

 فیلمی  که از سعید روستایی دیده شد، کاری شهری با دغدغه‌ای اجتماعی بود، این نگاه در فیلمنامه‌ای که نوشته هم دنبال می‌شود؟

بله همین طور است.

وقتی شما با فیلمنامه کسی کار می‌کنید که جوایز متعدد فیلم او شگفتی بسیاری را به همراه داشت، این نگرانی را ایجاد می‌کند که کار شما زیر سایه، عنوان او در مقام فیلمنامه‌نویس قرار بگیرد، این نگرانی را نداشتید؟

نه به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.

فیلم قبلی شما خارج از شهر ساخته شد و اتفاقا جنس سینمایی که دنبال می‌کرد، توانست نظرها را به خود جلب کند، به نظر می‌رسد با توجه به حال و هوای اجتماعی که فیلم جدید دارد، از فضای کار قبلی فاصله گرفته‌اید، این برداشت درست است؟

فضای این فیلم کاملا با فیلم « خسته نباشید» تفاوت دارد. چه در مضمون و چه در فضاهایی که فیلمبرداری شده با یکدیگر متفاوت هستند.

تجربه سدمعبر چطور بود؟ چگونه دغدغه‌ها و دلبستگی‌های خود را در این کار یافتید؟

سوژه ی سدمعبر یکی از پدیده ها و در حقیقت معضلاتی بود که در سالهای اخیر به شکل متناوبی تشدید شده است و با گسترش فضای مجازی مردم هم بیش از پیش با این معضل آشنا شده اند. از سالها قبل ایده ی این فیلم در ذهنم شکل گرفته بود و در اواخر سال ٩٣ توسط آقای روستایی نگارش آن آغاز شد.

.در سال‌های اخیر فیلمسازان جوان شگفتی‌‌های زیادی در سینمای ایران کرده‌اند (از کارگردانی چون فرهادی که در سنی کمتر از ۴۰ سال اسکار گرفت، تا خود سعید روستایی) الان احساس می‌کنید فضا برای کار شما و دیده شدن اثرتان چقدر فراهم است، با توجه به اینکه به نطر می‌رسد الان چشم‌ها دقیق‌تر و جدی‌تر به آثار فیلمسازان جوان نگاه می‌کنند.؟

موجِ بسیار خوبی در سالهای اخیر شکل گرفته و ما هر سال شاهد آثار فیلمسازان جوان هستیم که هم در جشنواره موفق عمل می کنند و از آن مهمتردر گیشه، و این انگیزه را هم برای فیلمسازان جوان بالا برده و هم سرمایه گذاران و تهیه کنندگان زیرا رغبت بیشتری برای همکاری با جوانان از خود نشان می دهند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43817 و در روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳:۲۸
2024 copyright.