کریستف رضاعی: جایزه منتقدان بسیار برایم با ارزش است

کریستف رضاعی

کریستف رضاعی ازجمله آهنگ‌سازانی است که توانست در این دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای ساخت موسیقی «اژدها وارد می‌شود»، جایزه این بخش را دریافت کند.

به گزارش سینماسینما، ساخت موسیقی «در دنیای تو ساعت چند است؟»، «کنعان» و «ماهی و گربه» ازجمله آثار رضاعی است که بدون تردید، جزئی جدایی‌ناپذیر از فیلم‌هایی است که گه‌گاه آنها را با موسیقی خاصشان به خاطر می‌آوریم. منتقدان سال گذشته نیز تندیس شایستگی این بخش را به رضاعی برای ساخت موسیقی «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا کردند و البته آلبوم موسیقی این فیلم نیز توانست جزء آلبوم‌های پرفروش سال قرار بگیرد. به بهانه دریافت جایزه جشن خانه سینما با رضاعی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

دریافت جایزه از انجمن منتقدان برای بسیاری از اهالی سینما مفهوم دیگری دارد و به نوعی تأییدگرفتن از منتقدان برای بسیاری از سینماگران اتفاق ویژه‌تری است. برای شخصی که دومین‌بار این تندیس را از منتقدان دریافت می‌کند، این جشن چه تعریفی دارد؟

من هم نظری مشابه اکثر اهالی سینما دارم. اعتبار و سادگی این جشن برای همه ما اتفاق ویژه‌ای است. همین که قضاوت‌ها در طول سال انجام می‌شود و پس از چندین ماه ارزیابی درباره بهترین‌های هر رشته اتفاق می‌افتد و افرادی که قضاوت‌ها را برعهده دارند، همه اینها باعث می‌شود جشن انجمن منتقدان به خودی‌خود دارای ارزش مضاعفی باشد. به‌هرحال می‌دانیم منتقدان بهترین واسطه بین عام و سینماگران هستند و وجود چنین افرادی است که باعث می‌شود سینما یا هر نوع هنر دیگری پیشرفت کند و برای ما هنرمندان مهم است که درباره کارمان قضاوت درستی شود. هنرمند معمولا نمی‌تواند نسبت به کارش قضاوت درستی داشته باشد و این وظیفه همیشه به کسانی سپرده می‌شود که مخاطب آثارشان هستند. همیشه مثالی می‌زنم که هنرمند مثل اسفنجی است که از حس دوره‌ای که در آن زیست می‌کند، خواه اجتماعی یا هنری، الهام می‌گیرد و در نهایت اثر شکل می‌گیرد و این منتقدان و مخاطبان هستند که درنهایت کار ما را قضاوت می‌کنند. باید از داوران این جشن بابت لطفی که به من در دو جشن متوالی داشتند، تشکر کنم و طبعا برای من جایزه‌گرفتن از آنها ارزشمند است.

 از «اژدها وارد می‌شود» صحبت کنیم. این فیلم ساختار متفاوتی دارد و موسیقی نیز براساس همان ساختار شکل گرفته و تا حدی برگرفته از فضایی است که فیلم در آن روایت می‌شود. از چگونگی شکل‌گیری موسیقی این فیلم صحبت می‌کنید؟

ساخت موسیقی این فیلم تقریبا طولانی بود. مانی حقیقی زمانی کافی و البته طولانی برای ساخت موسیقی این فیلم اختصاص داد و دیدگاه خاصی برای ساخت موسیقی این فیلم داشت و با دیدگاه شخصی من تفاوت داشت. معمولا بسیاری اوقات کارگردان بخشی از کار را برعهده آهنگ‌ساز می‌گذارد و صحبت‌های بسیاری بین کارگردان و آهنگ‌ساز بر سر چگونگی ساخت موسیقی شکل می‌گیرد که پروسه ساخت موسیقی «اژدها وارد می‌شود» هم به همین شکل بود. خاطرم هست برای یکی از سکانس‌های فیلم موسیقی ساخته بودم که با تصور مانی حقیقی از آن سکانس فاصله داشت و مدام با گفت‌وگو سعی می‌کردیم آنچه خواسته مانی است، تأمین شود. چراکه او صاحب فیلم است و طبعا با توجه به حال‌وهوای فیلم بهتر می‌توانست همه‌چیز را هدایت کند و من با توجه به نکاتی که برای مانی اهمیت داشت، حرکت می‌کردم. موسیقی این فیلم در بخشی از صحنه‌ها، کمی خشن است و در قسمت آخر فیلم است که کمی به سمت آهنگ‌سازی کلاسیک می‌رود و در فیلم باید از موسیقی محلی و ریتمیک جنوبی با توجه به فضایی که فیلم در آن روایت می‌شد، استفاده می‌کردم و حتی سکانسی بود که باید روی صدای فیلم، به جهت کاربردی موسیقیایی کار می‌کردم و بیشتر نوع انتخاب و نوع جنس صدا مهم بود و مواردی مثل اینها کمی زمان‌بر بود. مثلا در مراسم «زار» تکرار یک ملودی، باعث ایجاد خلسه‌ای در مخاطب یا شنونده می‌شود و به‌هرحال در بخشی از موسیقی فیلم چنین اتفاقاتی هم افتاد. طبعا این فیلم هم مثل سایر تجربه‌هایی که در سینما داشتم، برایم لذت‌بخش و متفاوت بود و خوشحالم که منتقدان برای موسیقی این فیلم به من لطف داشتند و بازهم تأکید می‌کنم دریافت این جایزه برایم ارزش و جایگاه بسیار بالایی دارد.

منبع: شرق

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 27565 و در روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳:۲۱
2024 copyright.