انیمیشن یکی از دو صنعت رو به رشد جهان تا سال ۱۴۰۴ است؛ صنعتی که حالا توانسته هالیوود جنجالی را از نظر درآمدزایی پشت سر بگذارد و توجه قدرتهای نوپای عرصه فناوری اطلاعات را به خود جلب کند، بهطوری که هماکنون چین و هند دو مدعی تازه صنعت انیمیشن به شمار آمده و توانستهاند سهم خود از بازار جهانی انیمیشن را به نحو قابل توجهی ارتقا دهند.سینماسینما، علی نعیمی: در ایران اما، ظهور پدیدههای صنعت انیمیشن در سالهای اخیر با موج گسترده مهاجرت نیروهای متخصص و ورشکستگی شرکتهای کوچک دانشبنیان رو به افول است. بنابر اعلام خانه انیمیشن ایران، در ۷سال گذشته بیشتر از ۲۵۰ شرکت تولید انیمیشن ورشکسته و تعطیل شدهاند و تعداد زیادی از نیروهای متخصص این رشته به خارج از کشور مهاجرت کرده و در استودیوهای بینالمللی مشغول به کار شدهاند. این موضوع درحالی رخ میدهد که حیات صنعت انیمیشن در ایران وابسته به سفارشهای دولتی است. کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن که بهتازگی انیمیشن ناسور با موضوع عاشورا و قیام امام حسینعلیه السلام از او روی پرده اکران بود در گفتوگویی با ما درباره شرایط اقتصاد انیمشین در ایران به نکات جالبی اشاره میکند.
آیا صنعت انیمیشن توانسته جایگاه خود را به عنوان یک هنر ـ صنعت بهدست بیاورد؟
متاسفانه تا رسیدن به جایگاه هنر – صنعت و ایجاد چرخه اقتصادی پویا فاصله زیادی وجود دارد. تعداد تولیدات سالانه سینمایی در انیمیشن هنوز خیلی کم است. چرخه ویدئوی خانگی هنوز راه نیفتاده است. سریال انیمیشن برای شبکه خانگی وجود ندارد. هرچند تیمها و افراد قدرتمندی با انرژی و خلاقیت، سعی در ایجاد این چرخه و بنیانهای این هنر – صنعت دارند و گامهای خوبی در اینباره برداشته شده اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به این هدف وجود دارد.
حمایتهای دولت تا چه میزان توانسته این هنر را تقویت کند؟
حمایتهای دولتی بدون هیچ استراتژی مشخصی فقط بهصورت سلیقهای از سوی مدیران اعمال میشود. آنهم نه به شکل بسترسازی برای رشد این صنعت، بلکه فقط به شکل سفارش گاهبهگاه به بعضی تیمها و آن هم با اعمال سلیقه زیاد و کنترلی که نهتنها روح اثر هنری بلکه شوق و اشتیاق هنرمند را خفه میکند. شناخت نداشتن مدیران و عمر کوتاه مدیریت آنها و اینکه به شدت علاقهمند هستند و مجبورند پروژهها را در همان مقطع کوتاه تصمیم خود به سرعت به نتیجه برسانند از آسیبهای جدی به بدنه انیمیشن است. مسائل زیادی وجود دارد؛ تمام گناه کمکاری و رشد نکردن انیمیشن هم متوجه بخش دولتی نیست. اما دولت با قدرت خود میتواند بخش خصوصی را در مسیر درست بیندازد که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
اقتصاد انیمیشن در سینمای ایران چقدر جای رشد و پیشرفت دارد و آیا با توجه به شرایط اکران میتوان انیمیشن را جزوی از چرخه اقتصادی دانست که بتواند دخل و خرجش را جور کند؟
بله؛ بدون شک اگر حجم و کیفیت تولیدات زیاد شود و افراد ارزشمندی در زمینه پخش و معرفی آثار انیمیشن وارد میدان بشوند، این چرخه در سینمای انیمیشن ایران با قدرت راه خواهد افتاد و بدون شک مثل سینمای امریکا و ژاپن، میتواند از پردرآمدترین محصولات سینمایی کشور باشند. ضمن اینکه بهدلیل مشخصات و مولفههای تولید انیمیشن بیش از سینما توان جهانی شدن و عرضه بینالمللی دارد.
آیا سرمایهگذاران در سینمای ایران رغبتی برای سرمایهگذاری در ساخت انیمیشن دارند؟
در اینباره هنوز اینرسی زیادی وجود دارد اما خوشبختانه تعدادی از سرمایهگذاران ارزشمند سینما به انیمیشن رقبت پیدا کردهاند و امیدواری زیادی برای اهالی انیمیشن به همراه داشته است.
تولیدات سینمای ایران در انیمیشن را تا چه میزان همردیف و قابل رقابت با دیگر کشورها و در سطح بینالمللی میدانید؟
به شکل بالقوه توان بالایی وجود دارد اما تا بالفعل شدن راه زیادی در پیش است. من معتقدم با ایجاد یک راه منحصر به فرد امکان تولید آثار ارزشمند قابل رقابت با سینمای جهان خواهیم داشت. اما برای رسیدن به این جایگاه نیازمند برنامهریزی و هوشمندی و اراده جمعی هستیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- گفتوگوی فرهاد توحیدی و اشکان رهگذر به بهانه پخش انیمیشن «جبیر»
- بازدید علیرضا رضاداد از استودیو هورخش
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از صحنههای پرواز در آثار هایائو میازاکی
- دو انیمیشن ایرانی در میان ۹۶ اثر واجد شرایط اسکار/ فهرست به تایید آکادمی نرسیده است
- انیماتور «باب اسفنجی» و «هی آرنولد» درگذشت
- فراز و نشیبهای مدیریت سرمایه انسانی در هنر صنعت انیمیشن
- برشهای کوتاه/ انیمیشن کوتاه “El héroe” (قهرمان)
- انیمیشن کوتاه بلبلاک
- سومین دوره «جلسات کارتون تهران» برگزار میشود، آشنایی با تخصصهای مهم در انیمیشن
- اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از ۱۷ شهریور
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره «آنیبار»
- مریل استریپ راوی انیمیشن کوتاه اپل درباره روز زمین شد
- این روزها داش آکل تنها نیست!/ نگاهی به فیلمهای کوتاه تیرگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان فیلم توقیفشده «شاهین»: ۲۹ روز سکوت کردیم/ از همکارانم تشکر میکنم و عذر میخواهم
- نمایش ۲ فیلم ایرانی در بخش مسابقه سیوهشتمین جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- بلژیک، آلمان، شانگهای سه مقصد بعدی « دشت خاموش»
- لوگوی «زخم کاری» منتشر شد/ معرفی عوامل سریال جدید مهدویان
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
آخرین ها
- اکران فیلم جدید سلمان خان، همزمان در سینما و پلتفرم/ اوج گرفتن کرونا در هند
- روایت و نقد «سرایدار» در نوزدهمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + ویدئو
- پایان سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث در رادیو
- انتشار مستر کلاس نامزد اسکار/ برت مورگن از مستند بیوگرافی صحبت میکند
- «قصیده گاو سفید» به جشنواره ترایبکا دعوت شد
- لوگوی «زخم کاری» منتشر شد/ معرفی عوامل سریال جدید مهدویان
- بلژیک، آلمان، شانگهای سه مقصد بعدی « دشت خاموش»
- نمایش ۲ فیلم ایرانی در بخش مسابقه سیوهشتمین جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «دانتون ابی» دوم از راه میرسد/ تولید فیلم شروع شد
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- کارگردان فیلم توقیفشده «شاهین»: ۲۹ روز سکوت کردیم/ از همکارانم تشکر میکنم و عذر میخواهم
- فیلمبرداری «تا فردا» به تهیهکنندگی نیکی کریمی پایان یافت + عکس
- برشهای کوتاه/ مستند مسافران بین ۲ دنیا
- چماق عطاران
- فرزین محدث «قصاف» را به صحنه میبرد
- اطلاعات جدید از مراسم اسکار ۲۰۲۱/ ماسک جلوی دوربینها الزامی نیست
- افزایش ظرفیت استفاده از مکانهای سربسته در کالیفرنیا
- «انبار» بهترین فیلم جشنواره رومانی شد
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- تغذیه و سلامتی در ماه رمضان در رادیو
- «قاتلان ماه کامل» اسکورسیزی مقابل دوربین رفت
- فیلم سینمایی «شاهین» توقیف شد
- فقط یک گلوله!
- پاسخ تند علی عباسی به «بهمن فرمانآرا»
- نمایش آنلاین «تابستان داغ» در سوئد
- «هوشنگ منصور خاکی» بازیگر پیشکسوت درگذشت
- فیلم کوتاه «دوسولوپین» به جشنواره آمریکا رسید
- مجموعه نمایشنامه «آرزوی کودکی» منتشر شد
- وقتی صدایی همیشه در دلت لانه کرده
- عوامل سریال «اسپینجر» هر دو هفته یک بار تست می دهند /هزینه هربار تست کرونا ۲۵ میلیون تومان است