مائده طهماسبی از جمله بازیگرانی است که علاوه بر تئاتر، در سینما نیز خوش درخشید. او در سینما نقشهای ماندگاری را در کارنامه خود ثبت کرده؛ نقشهایی که هر کدام به خاطره بسیاری از علاقهمندان سینما تبدیل شدهاند. گفت و گوی کوتاهی که با او داشتیم که در ادامه میخوانید.
چرا در طی این سالها کمکار شدهاید؟
دلایل زیادی دارد، اما میتوانم به چند نکته از آنها اشاره کنم. ابتدا باید بگویم که در طی این چند سال تولیدات سینما آنقدرهای هم زیاد نیست. اگر نگاهی به تعداد آثار سینمایی ساخته شده در طی سالهای اخیر بیندازیم متوجه میشویم که فیلمهای کمتری ساخته شده است. طبعاً در چنین شرایطی بازیگران نیز به علت پیشنهاد کم، کمکار خواهند شد. به هر حال باید بپذیریم در هر حرفهای فراز و نشیب وجود دارد. سینما چند سالی دوران رکود را تجربه کرد اما به نظر میرسد این شرایط کمکم رو به بهبود است و میزان تولیدات سینما افزایش پیدا کرده است.
چرا تولیدات در سینمای ایران کم شده است؟
دلایل زیادی دارد که باید توسط کارشناسان این حوزه بررسی شود و آسیبهای موجود در آن مرتفع شود. اما در مورد خودم باید بگویم که حقیقتاً فیلمنامههای خیلی خوبی پیشنهاد نشد. در شرایطی که نمیخواهم در هر کاری حضور پیدا کنم، فیلمنامهها و نقشهای ضعیف مزید بر علت شد تا طی این چند سال کمکارتر باشم.
آیا کمکاریتان در طی سالهای اخیر به دلیل وسواس بیش از اندازه خودتان نیست؟
بگذارید اینگونه پاسخ دهم، در واقع در طی ۱۱ سال گذشته همواره در جایگاهی به عنوان بازیگر قرار داشتم که میتوانستم نقشهایم را خود انتخاب کنم. به همین دلیل همواره سعی کردم مسائل زیادی را در انتخاب نقشها درنظر بگیرم. بعد از فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین نقشی که در فیلم سینمایی «زندان زنان» ایفا کردم به یک باره با انبوه زیادی از پیشنهادهای یک شکل مواجه شدم که تماماً نقشهای مشابه این دو فیلم بود. تصور کنید اگر قرار بود مائده طهماسبی تنها به فکر حضور زیاد در سینما و یا پر کردن رزومه کاریش باشد، در حال حاضر در کارنامهاش تعداد زیادی نقش شبیه به هم وجود داشت.
بحث مالی قضیه برایتان مهم نبود؟
اگر به واقع جزو آن دسته از افرادی بودم که تنها به بحث مالی این حرفه فکر میکردم، شاید راحتتر میتوانستم قدم بردارم. البته این خود ایراد نیست اما من نمیخواهم برای حضور در نقشهای شبیه به هم در حرفهام تبدیل به کلیشه شوم و در طول مدت کاریم خود را تکرار کنم. برای اینکه به این سمت حرکت نکنم واقعاً تحملم را زیاد کردم و به بسیاری از فیملنامهها و نقشها که کلیشهای بودند جواب منفی دادم.
مواجهه مائده طهماسبی با موقعیتهای کاری جدید و وادیهای تجربه نشده چگونه است؟
اینکه هر بازیگری به دنبال تجربههای جدید و کار با کارگردانهای شاخص است امری بدیهی است. خوشبختانه به دلیل ادامه ندادن بازی در نقشهای شبیه به هم در طول فعالیتم در سینما، کاراکترهای بهتری به من پیشنهاد شد که با هم تفاوت داشتند. نقش «گوهر» در فیلم سینمایی «ماهیها عاشق میشوند» از همین دست کاراکترهاست. اصولاً برایم تأثیرگذاری نقش در آثار سینمایی بیش از کوتاهی و بلندیشان در فیلم مهم است. نقشهای کوتاه زیادی را بازی کردم که واقعاً دوستشان دارم، یکی از آنها در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی است.
به عنوان یک بازیگر زن، مهمترین مشکل پیش روی بازیگران زن در سینما را چه میدانید؟
یکی از اصلیترین معضلات ما در سینما نوشتن یک شخصیت تأثیرگذار در فیلمنامهها برای بازیگران زن است، چون واقعاً بسیاری از موارد را در هنگام نوشتن درنظر میگیریم در نتیجه نوشتن برای بازیگران زن نیاز به خلاقیت دارد تا باعث محدود شدن بازیگران زن و عدم نشان دادن تواناییشان در بازیگری نشود. شرایط کنونی باعث شده است که در فیلمنامهها کمتر شاهد نقشهای تأثیرگذاری باشیم که بازیگران زن ایفاگر آن هستند. اصولاً در فیلمها شاهد مادر مهربان، مادربزرگ مهربان و خواهر مهربان هستیم که خیلی در فیلمنامه تأثیرگذار نیستند و یا لایههای زیرین این شخصیتها به خوبی پرداخته نمیشود.
اگر نگاهی به تولیدات سینمای هالیوود و نوع پرداخت آنها در شخصیتها بیندازیم متوجه میشویم که آنها برای جذب مخاطب و جذابیت فیلم گاهی براساس شخصیت یک زن در سن ۵۰ سالگی قصهای را خلق میکنند و آن را در موقعیتهای مختلف و خاص قرار میدهند و همین امر توجهها را به سمت فیلم و بازیگر و محتوای آن نیز جلب میکند.
نحوه انتخاب فیلمنامههایی که قرار است در آنها حضور پیدا کنید چگونه است؟
غیر از نقش و میزان تأثیرگذاری که در فیلمنامه دارد و یا گروهی که قرار است سازنده فیلمنامه باشند، شرایط اجتماعی، فرهنگی و تفکری که پشت متن فیلمنامه قرار دارد بسیار برایم حائز اهمیت است. باید متن پیشنهادی را بفهمم و درک کنم تا بتوانم پروژه را همراهی کنم.
با توجه به اینکه مائده طهماسبی همسر بازیگر سینما و تلویزیون فرهاد آئیش است، از نوع ارتباط کاریتان در زندگی شخصی خود بگویید.
رابطه ما در حوزه کاری بسیار خوب است و همواره نظر یکدیگر را جویا میشویم. در مجموع، دائم در حال سؤال پرسیدن از هم هستیم که از شرایط کار یکدیگر باخبر باشیم و اگر نیاز به کمک هم داشتیم، حتماً کار را انجام دهیم.
در مورد فیلمنامههای پیشنهادی با هم بسیار صحبت میکنیم و زمانهایمان را برای حضور در خانه یا هنگام فیلمبرداری با هم هماهنگ میکنیم. این بسیار خوب است که در خانه به حرفهای هم گوش میدهیم و دائم در حال تبادلنظر هستیم، البته که نقد کردن یکدیگر با توجه به اینکه سلیقه هم را قبول داریم، بسیار به ما کمک میکند. همسرم «فرهاد آییش» من را نقد میکند و من نیز همین رویه را در برابر کارهایی که انجام میدهد در نظر میگیرم.
منبع: فارس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- «گالیله» اواخر فروردین روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- فقدان معرفه النفس قرآنی/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی شخصیتپردازی در سریال «برف بیصدا میبارد»
- «کوزوو» آماده نمایش شد
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوزوو» با بازی فرهاد آئیش آغاز شد
- فرهاد آئیش در «خائن کشی» کیمیایی، نقش مصدق را بازی میکند + عکس
- گفتوگو با فرهاد آئیش/ نقشم در سریال «خوب، بد، جلف» را خیلی دوست نداشتم/ استفاده از کلمه طنز، تحقیر کمدی است
- پوریا پورسرخ به «برف بیصدا میبارد» پیوست
- مائده طهماسبی: هنوز هم در کار در حال یادگرفتن هستم و کشف و شهود دارم
- ضبط «دیوار به دیوار ۲» به ۸۰ درصد رسید/ رایگان به سریال پیوست
- روایت افسانه چهره آزاد از مردی که بعد از شلیک گلوله شکارچی ها زنده ماند/ویدئو
- نمایشی با بازی حامد کمیلی و فرهاد آئیش/ ویدئو
- اجرای جدید نعیمی در فصل مدارس/ ترکیب سینماییها و تئاتریها در یک نمایش
- حامد کمیلی با «شوایک، سرباز ساده دل» به صحنه تئاتر میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
- فوت یک بازیگر جوان/ پدیده ابطحی درگذشت
- هفتاد سالگی هنروتجربه در جشنواره کن
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد