![poshtesahnebahman2](https://cinemacinema.ir/wp-content/uploads/poshtesahnebahman2-300x200.jpg)
به گزارش سینماسینما، بهزودی «بهمن» در سینماهای هنر و تجربه به نمایش گذاشته میشود. اما پیشتر این اثر در جشنوارههای خارجی موفقیتهایی کسب کرد. این روند چگونه بود؟
به سفارش محمد اطبایی، پخشکننده فیلم، این اثر در ابتدا برای فستیوال «پوسان» کره جنوبی و پس از آن فستیوال «شبهای سیاه تالین» فرستاده شد و مورد توجه قرار گرفت. همچنین به تازگی فستیوال «آسیاپاسیفیک» از فاطمه معتمدآریا، بازیگر این فیلم به عنوان بهترین بازیگر زن سال تقدیر کرد. از طرفی این فیلم در ایالتهای مختلف امریکا به نمایش درآمده و همچنین از طرف فستیوال مونیخ نیز پذیرفته شده و قرار است در این فستیوال به نمایش دربیاید.
فکر میکنید علت استقبال جشنوارههای خارجی از فیلم «بهمن» چیست و چرا مخاطبان غیر ایرانی به این فیلم توجه نشان دادهاند؟
بهنظر دلیل این استقبال و توجه فضای ادبیاتی است که بر فیلم حاکم است که خیلی به جنس فضای موجود در ادبیات غرب نزدیک است. از سوی دیگر از نظر معضلات و مشکلاتی که هما، شخصیت میانسال فیلم با آن روبهرو است وجوه اشتراکی با شخصیتهای جهانشمول دارد که سبب شد مخاطب غیرایرانی نیز با این فیلم ارتباط برقرار کند.
«بهمن» چندمین اثر شماست و فرآیند تولید آن به چه صورت بود؟
نخستین فیلم من با عنوان «سوگ» قرار است پس از اکران «بهمن» در سال آینده به نمایش درآید. «سوگ» تولید سال ١٣٩٠ است و توانست جایزه اصلی بخش جریان نو شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «پوسان» و جایزه بهترین فیلم جشنواره دوویل فرانسه را به خود اختصاص دهد و در همان دوران در فرانسه، بوستون، شیکاگو، نیویورک، لسآنجلس و سایر کشورهای اروپایی به مدت یک ماه اکران شد. موفقیت این فیلم به من در تولید فیلم «بهمن» کمک کرد. از آنجا که این فیلم در فضای ویژهای تولید شد و قصه مکانی بود که ١٠ روز متوالی بارش برف در آن بند نمیآمد، فرآیند تولید این فیلم دشوار و ویژه بود و معتقدم خوش اقبالی من بود که با یک تیم حرفهای که همگی انتخابهای اول من بودند و بهویژه بازیگری چون فاطمه معتمدآریا توانستم این فیلم را بسازم.
داستان درباره هما، پرستار بیمارستانی است که به دلیل شبکاری ١٠ روزه در آستانه فروپاشی عصبی قرار میگیرد، تا چه اندازه این داستان متاثر از فضای اجتماعی حال حاضر است؟
داستان این فیلم برگرفته از یک داستان کوتاه با نام «برف» نوشته ان. دیتی، نویسنده امریکایی است. همچنین این فیلم برگرفته از رابطه مادرم با مادر بزرگم است. مادربزرگم در ماههای پایانی زندگیاش به دلیل بیماری تصمیم گرفت از لندن به ایران بیاید و مادرم از او پرستاری میکرد. نوع رابطه مادر و مادربزرگ الهامبخش داستان این فیلم و شخصیت اصلی آن یعنی هما بود. از طرفی حضور نسیم مرعشی در کنار من برای نگارش فیلمنامه به من کمک میکرد که جنس نگاه و دغدغههای شخصیت زنی که خلق شده بود به دنیای زنانه و درونمایههای چنین داستانهایی نزدیک باشد.
فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود. بهنظر شما چقدر اکران در این گروه سینمایی به بهتر دیده شدن فیلم کمک میکند یا اینکه معتقدید بهتر بود در گروه سینماهای آزاد به نمایش درآید؟
از روز شنبه (۵ دی) فیلم «بهمن» در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود. یکی از جذابیتهای سینما این است که مشخص نمیشود چه مسیری به جذب تماشاگر بیشتر برای فیلم کمک میکند. اما این فیلم به هدفگذاری گروه مخاطب سینمای هنر و تجربه خیلی نزدیک است. از طرف دیگر هنر و تجربه کمک کرد فیلمهای بسیاری از خاکخوردن در آرشیوها نجات یابند و برای مخاطب سینما اکران شوند. از همین رو من با ذات کلی این گروه سینمایی خیلی موافق هستم اما برخی جزییات وجود دارد که در طول زمان و با گفتوگو و تعامل با مدیران و سینماگران میتواند بهتر پیش برود.
شما یکی از شاگردان عباس کیارستمی بودهاید، این فیلمساز و فیلمهای او چه تاثیری بر فضای کلی فیلمهای شما داشته است؟
تاثیر سینمای کیارستمی بر فیلمسازان چه آنهایی که در کلاسهای او حضور داشتهاند و چه آنهایی که در کلاسهایش نبودهاند، انکارناپذیر است. اما برای من که یکی از شاگردان او بودهام بخش دیگر این تاثیر از این لحاظ است که میتوانم به کمک آشناییام با این فیلمساز از ابتدا فیلمنامه، نسخه تدوینشده یا فیلم در هر مرحلهای را به کیارستمی به عنوان یک مخاطب بدون تعارف که نگاه مشخصی در سینما دارد و دیدگاه خودش را بیتعارف و صریح مطرح میکند، در میان بگذارم و عکسالعمل و نظر او را جویا شوم.
و سخن آخر؟
خیلی علاقهمندم این شانس را داشته باشم که بازخوردهای تماشاگران را در سالنهای سینما دریافت کنم چراکه هنوز تجربه اکران در ایران را نداشتهام و تاکنون تجربههای اکران فیلمهایم در ایران در حد نمایش تکسانس بوده است. اما این امکان که مخاطب ایرانی بتواند فیلم را ببیند و برای آن تبلیغ یا حتی ضد تبلیغ بکند نقطه پایانی کار یک فیلمساز میتواند باشد تا نفس راحتی بکشد و به تماشای نتیجه کارش بنشیند.
منبع: اعتماد
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود