علیرضا شجاعنوری – عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر – با تاکید براینکه سینما و جشنواره فجر باید سمزدایی شوند گفت: باید کمک شود تا فیلمسازان، بیمزاحمت فیلم بسازند. اهالی سینما باید دوباره دور هم جمع شوند چون با پراکنده کردن سینماگران از کنار یکدیگر نمیتوانیم «سینما» داشته باشیم.
به گزارش سینماسینما، این سینماگر که در مقاطع مختلف سابقه مدیریت در جشنوارههای سینمایی از جمله جشنواره جهانی فجر را داشته و اخیرا از سوی رئیس سازمان سینمایی به عضویت شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر درآمده است، درباره فعالیت این شورا و رویکردهای تازه در جشنواره ملی و بینالمللی فجر نکاتی را بیان کرد.
جشنواره فجر امسال متفاوت میشود؟
او ابتدا در پاسخ به اینکه آیا دستاورد شورای سیاستگذاری که نامهایی شناخته شده در آن هستند، قرار است به برگزاری یک جشنواره فجر خاص منتج شود، گفت بله، به نظرم بخاطر شرایطی که در آن هستیم طبیعتاً یک جشنواره خاص خواهیم داشت، اما اینکه به چه شکل و چگونه برگزار شود هنوز مشخص نیست. البته به سرعت هم نمیتوان در این فرصت کوتاه جشنواره متفاوت داشت ضمن اینکه حتی اگر فرصت زیادی هم بود باز هم نمیشد به سرعت تصمیم گیری کرد چرا که باید یک سمزدایی از سینما و جشنواره فجر صورت گیرد تا کمکم به سمتی برویم که یک جشنواره تراز در شأن مردم و سینمای بالنده ایران داشته باشیم؛ بنابراین آنچه در این دوره خواهیم دید قطعاً متفاوت از آنچه تاکنون بوده، خواهد بود ولی هنوز به فرمت مشخصی نرسیدهایم.
شجاعنوری درباره اینکه با توجه به تجربههایی که پیشتر داشته چه پیشبینیای از جشنواره فجر امسال با حضور این شورای سیاست گذاری دارد، بیان کرد: نکتهای که فعلا با قطعیت میتوانم بگویم این است که در حال حاضر، جماعتی که صادقانه و مخلصانه سینما را دوست دارند و میخواهند هر کاری از دستشان برمیآید برای بهبود این سینما انجام دهند، دور هم جمع شدهاند. این بزرگترین اتفاقی است که الان رخ داده و از آنجا که این جمع را خوب میشناسم و میدانم همگی حسن نیت دارند و صاحب نظرند، میتوانیم امیدوار باشیم که نتیجه خوب و قابل قبولی حاصل شود. ما در شورا یک جلسه برگزار کردهایم و باید این جلسات ادامه داشته باشد تا هرکس آنچه را در ذهن دارد تعریف کند تا بعد براساس فرمتی که آقای شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره در ذهن دارند، مسیر حرکت را پیدا کنیم. در نهایت باید تلاش شود تا مسئولان و مخاطبان و هنرمندان دوباره یک گردهمایی ملیِ دلنشینِ سینمایی داشته باشند.
وی اضافه کرد: همه از صمیم دل میخواهیم که اهالی سینما دور هم جمع شوند و سینما را دغدغه خود بدانند. با پراکنده کردن سینماگران از کنار یکدیگر اصلا نمیتوانیم سینما داشته باشیم. باید همه سینماگران حضور داشته باشند چون هر کدام با هر تفکر و رویکری رنگ و بوی خود را دارند. در این راستا باید کمک شود که فیلمسازان، بیمزاحمت فیلم بسازند.
بخش ملی جشنواره فجر میتواند بینالمللی باشد؟
او در پاسخ به اینکه با توجه به صحبتهای وزیر ارشاد، چطور میتوان جشنواره ملی فیلم فجر را با روایت بینالمللی برگزار کرد و به نحوی پیش رفت که جشنواره جهانی هم سرنوشت مشخصتری داشته باشد، گفت: معتقدم جشنواره جهانی فیلم فجر در آن چند دورهای که برگزار شد، موفق بود و حیاتش باید دوباره به بهترین شکل ادامه پیدا کند. به نظرم آنچه آقای صالحی در جلسه شورای سیاستگذاری مطرح کردند با هدف دعوت از مهمانان و دستاندرکاران خارجی سینما بود که به سینمای فرهنگی ایران علاقه دارند. جشنواره ملی فجر فرصتی است که آنها میتوانند در این مهمانی و جشن سالانه سینمای ایران شرکت کنند کمااینکه در سالهای اولی که جشنواره فجر، بینالمللی نبود دستاندرکاران جشنوارهها و بازارهای بینالمللی فیلم، منتقدین، سینماگران و شخصیتهای سینمایی بینالمللی دعوت میشدند و در زمان برپایی جشنواره فجر فیلمهای ایرانی را تماشا میکردند و با حال و هوای سینمای ایران از نزدیک آشنا میشدند.
این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا میتوان برای حفظ جشنواره جهانی در یک شکل استاندارد به فرمولی مشخص رسید تا امکان تغییر آن با جابجایی دولتها و مدیران نیز فراهم نباشد، بیان کرد: قطعاً به چنین فرمولی خواهیم رسید چون این دو بخش جشنواره دو کارکرد و تعریف جداگانه دارند و هر کدام میتوانند راه خود را با استقلال و درخشندگی کامل و بدون اینکه مزاحمت یا تداخلی برای ماموریتهای دیگری به وجود آورند، ادامه دهند.
ادغام دوباره به ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
علیرضا شجاع نوری در پایان تاکید کرد: به نظرم آنچه در ادغام دوباره جشنواره ملی و جهانی فجر رخ داد، سیاسیکاری بود و چندان پشتوانه فکری کارشناسانه نداشت. به نظر میرسد مسئولان وقت تصور میکردند مأموریت جشنواره فجر ملی که در دهه فجر برگزار میشود چنان مخدوش و درهم شده و هویت خود را از دست داده بود که تصمیم گرفتند بخش بینالملل را کنار آن قرار دهند تا شاید ضعفهای آن جبران شود در صورتی که اگر ماجرا را اصولی بررسی میکردند متوجه میشدند که هر کدام از این دو بخش جداگانه میتوانند در خدمت سینمای ایران باشند. با این تاکید که جشنواره ملی فجر مردمیتر است و جشنواره بینالمللی تخصصیتر، ولی هر دو میتوانند مسیری شفاف و رو به تعالی داشته باشند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است