
۱۵ سالی میشود که در زمینه تهیهکنندگی فیلم فعالیت میکردید و از کارگردانی فاصله گرفته بودید، چرا این اتفاق افتاده بود؟
کارگردانی ذوق و قریحه میخواهد، اصلا فیلمسازی انگیزه لازم دارد و باید انرژی درونی و دغدغه وجود داشته باشد. در این مورد که دوباره کارگردانی کردم، پسرم (امیر ثقفی) بود که مرا ترغیب کرد. البته من تهیهکنندگی را جدا از کارگردانی نمیدانم و با این کار بستری برای کارگردانهای دیگر حاضر میکردیم که حرفشان را بزنند.
پس «هلن» بود که شما را ترغیب کرد؟
در «هلن» مسائل مختلف اجتماعی بیان میشود. البته در تهران وقتی از پیاده رو به سمت دیگر میروی، تا زانو در سوژه هستی، اما من به دنبال سوژهای بودم که عمق داشته باشد. در این فیلم مهاجرت را به شکلی که فرار از مشکلات و تصور بهشت است منع میکنم، چون اعتقاد دارم هر گیاهی در خاک خودش میتواند خوب رشد کند. همچنین بنیان خانواده جایگاه ویژهای دارد، چون در بدترین شرایط کسی که به کمک ما میآید خانواده است و فکر میکنم خانواده نمودی از جامعه کلی است و از همین رو در فیلم به این عنصر بها میدهیم.
این روزها در حال فیلمبرداری هستید؟
بیشتر از ۲۵ درصد کار را جلوی دوربین بردهایم و بازیگرانی چون رویا نونهالی، پژمان بازغی، روشنگ گرامی، ستاره پسیانی و هوتن شکیبا تاکنون جلوی دوربین رفتهاند.
فیلم را در جشنواره فیلم فجر میبینیم؟
بیشتر فیلمسازها میخواهند فیلمشان را به جشنواره برسانند و ما هم سعی میکنیم این اتفاق بیفتد. اما اگر فیلمی خوب شود و مخاطب آن را ببیند و بتواند با آن ارتباط برقرار کند، خودش بزرگترین اتفاق برای اثر خواهد بود.
به هر حال جشنواره فیلم به دیده شدن آثار کمک میکند، درست است؟
من شخصا جشنواره را دوست دارم و رقابتی را که وجود دارد و سالم باشد هم میپسندم. اما فکر میکنم باید به جوانها بیشتر بها داد. اگر جوانی فیلم خوبی ساخته که همرده با اثر یک پیشکسوت است، از جوانتر قدردانی شود تا رشد بهتری داشته باشند. البته در کارهایی مانند فیلمبرداری تجربه بیشتر باعث بهتر شدن کار میشود، اما در مقوله کارگردانی، ایده و خلاقیت مهم است که در این مورد باید به جوانها بها داده شود.
خودتان هم در تیمی که کار میکنید، جوانگرایی دارید؟
بله، تیمی که برای فیلم «هلن» با آنها کار میکنم جوان هستند و میانگین سنی آنها ۳۰ سال است.
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» به عملکرد سالندارها
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- علیاکبر ثقفی: عقبنشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ دولت شفافسازی کند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- علی اکبر ثقفی: تهیهکنندگان سینما دلسرد شدهاند/ تلاش برای تولید ۲ فیلم جدید
- تا کی به انتظار؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی