مراسم اهدای جوایز اسکار در حوزه رسانه به عنوان قدیمیترین مراسم آکادمی در هشتاد و نهمین دوره خود، بامداد روز دوشنبه با معرفی برترینهای صنعت سینمای جهان به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما ،برجستهترین اتفاق مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ در تاریخ سینمای ایران، عنوان برترین فیلم خارجیزبان این دوره است که با افتخار به «فروشنده» اصغر فرهادی تعلق گرفت. فیلمی که پیش از این برای فیلمنامه و بازیگر نقش اول مرد نیز در جشنواره کن انتخاب شده بود.
حال، سینمای ایران نمایندهای دارد که توانسته بعد از کارگردانان بزرگی مثل فلینی، برگمان و سائورا، دو جایزه اسکار را برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در کارنامه خود و تاریخ سینمای کشورش ثبت کند.
«فروشنده» سال ۹۵ توانست برای سومین بار بزرگترین افتخارات سینمایی را از آن خود کند و قدرتش را به رخ جهان بکشد و فرهنگ و هنر این سرزمین را در میان کشورهای دیگر مطرح کند.
اینکه جریانات سیاسی اخیر چقدر در اهدای اسکار امسال تاثیر داشته است، بارها توسط منتقدان داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت و مسائلی در این زمینه مطرح شد که هیچ کدام نتوانست ارزشهای سینمای فرهادی را زیر سوال ببرد اما متاسفانه موجهای مخالف داخلی که هر از چندگاهی مجال خودنمایی پیدا میکنند اینبار هم دست به کار شدهاند تا با زیر سوال بردن هوش و قدرت اصغر فرهادی و حاشیهسازی برای او، افتخارآفرینیهای کارگردان شناخته شده کشورمان را بیارزش جلوه دهند. در این راستا هنرمندان و چهرههای فرهنگی برجسته کشور اما، نظرات متفاوتی داشتند. جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی، که به واسطه آثار ارزشمندش در جهان چهرهای شناخته شده دارد در گفتوگو با «همبستگی» ضمن تبریک به اصغر فرهادی برای کسب اسکار بهترین فیلم خارجی به ابهامات دریافت این جایزه هم پاسخ داد.
آقای پناهی، اصغر فرهادی برای دومین بار اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.
فقط سینمای ایران بلکه برای همه ایران. شما باید به این توجه داشته باشید که این جایزه متعلق به همه ایرانیان، از هر سنخ و قشر و گروهی هست. من به شما اطمینان میدهم که ایرانیان خارجنشین هم از این رخداد خوشحالاند. بهشما قول میدهم که آنها نیز به واسطه این اتفاق سرشان را بالا خواهند گرفت و گامهایشان را محکمتر بر خواهند داشت و به ایرانی بودنشان خواهند بالید.
اما گویا این جایزه برای همه افتخارآمیز نبوده است. عدهای هستند که حواشی سیاسی حولِ این اتفاقات را دستمایه انتقاد از آقای فرهادی قرار دادند.
خوب این گروه از آدمها همیشه هستند. آنها همواره به کسانی که با تفکراتشان همسو نیستند، مشکوکاند و میکوشند تا با یکسری ایرادهای عجیب و غریب کام شیرین هنرمند و مردم را تلخ کنند. بدیهیترین حربهشان هم همین برچسبهای سیاسی است. سالهاست که از این مسائل در جهت کوبیدن سینماگران استفاده میکنند.
آنها میگویند قوانین مهاجرتی ترامپ و موج اعتراضی علیه آن قوانین، باعث شده است که آقای فرهادی اُسکار بگیرد.
من خیلی به این حرفها قائل نیستم. این منصفانه نیست که شما فقط مسائل سیاسی را در نظر و کیفیت فیلم را نادیده بگیرید.
یعنی میخواهید بگویید که جریانات سیاسی اخیر در دنیا هیچ نقشی در اُسکارِ «فروشنده» نداشته است؟
ما به هیچ وجه نمیتوانیم جریانات بیرونی سینما و تاثیرش بر اتفاقات سینمایی را حتی در سطوح وسیعتری چون اسکار نادیده بگیریم. بله همه ما میدانیم که جهان در این روزها با روی کار آمدن ترامپ شرایط خاصی را تجربه کرده است. نمیتوانیم انکار کنیم که اسکار هم از این اتفاقات متاثر بوده است.
یعنی سناریویی در کار بوده؟
نه به هیچوجه! این حرفها ساخته ذهنهای ناآگاه است. کسانی که این جور تهمتها را به اسکار و آقای فرهادی میبندند، یا مکانیزم انتخاب برترینهای اسکار را نمیدانند یا که خدایی ناکرده خودشان را به ندانستن میزنند. شیوه اسکار برای انتخاب برترینها کاملا مشخص و روشن است. آکادمی اسکار چیزی حدود شش هزار و اندی عضو دارد که از ایران هم چیزی حدود سی و اندی نفر در این آکادمی عضویت دارند و بنده هم یکی از آنها هستم و برترینها از آرای همین هنرمندان بر میآیند. هنرمندان بر نمیتابند تفکراتی همانند تفکرات ترامپ را. و زوایهشان با دولت آمریکا خودش را آرای آنها را نشان میدهد. آنها میبینند که آقای فرهادی به عنوان یک ایرانی با فیلمش در اسکار حضور دارد و از طرفی میبینند که فیلمش بسیار فیلم خوبی هم است پس آنها آقای فرهادی و فیلمش را فرصتی میبینند برای مقابله با تفکرات ترامپ. من به عنوان هنرمند و فردی که عضو آکادمی است معلوم است که پشت سر آقای فرهادی قرار میگیرم و به آن رای میدهم و همکارم در آن سوی دنیا هم همین کار را میکند. میبینید که هیچ سناریویی در کار نیست. شما نمیتوانید بگویید که از پیش سناریویی از سوی قدرتمندان آمریکا برای اسکار نوشته شده است تا بیایند و به این فیلم جایزه بدهند. نه اصلا این چنین نیست.
عدهای اعتقاد دارند که آقای فرهادی با سر باز زدن از مراسم اسکار، روی موجهای اعتراضی سوار شده است تا شاید فیلمش جایزه بیاورد که این طور هم شد.
اگر شما در شرایط آقای فرهادی باشید چه کار میکنید؟ هر هنرمندی در چنین شرایطی این چنین تصمیم میگیرد. این بدیهی است. هنرمند همواره خوی اعتراضی دارد. یک وجهی از او نسبت به چیزهایی که در اطرافش میگذرد معترض است. اصلا مبنای هنر به نظرم همین روحیه اعتراضی هنرمند است. مهم نیست کجا باشیم؛ آمریکا یا هر کشور دیگری. هنر خوی اعتراض را در خود دارد. اصلا سبکهای هنری چطور به وجود آمدند؟ از اعتراض هنرمندان به سبکهای پیشین، سبکهای جدید هنری ساخته شدند و بدعتهای هنری جدید بنا شدهاند. حالا این وجه اعتراضی هنرمند هم در هنرش و هم نسبت به مسائل پیرامونش وجود دارد. من فکر میکنم اگر هر انسان اخلاق مدار دیگری به جای آقای فرهادی بود همین کار را میکرد.
یعنی چشمش را روی مراسمی مانند اسکار میبست و. . .
بله حتما. من یادم است که آن وقتها که مساله انگشت نگاری مطرح بود من و یک سری از فیلمسازان دیگر گفتیم پایمان را هم به آن کشور نمیگذاریم اما آقایانی که الان سعی میکنند که جایزه آقای فرهادی را کمارزش جلوه دهند، همان زمان زیر بار این بیادبیها رفتند و به آن کشور سفر کردند.
مقصودتان ماجرای انگشتنگاری در فرودگاههای آمریکاست؟
بله. من به خاطر دارم دورانی در آمریکا از خارجیها انگشتنگاری میکردند. من آن وقت خودم به عنوان هنرمند دیدم که این مساله خیلی توهین آمیز است. خیلی ناراحت شدم و حاضر نشدم که این فرآیند انگشت نگاری را برای سفر به آمریکا طی کنم. همان وقتها من میخواستم به آرژانتین سفر کنم. هواپیمای ما در فرودگاهی در نیویورک توقف کرد و کارکنان آن فرودگاه آمدند و از مسافران انگشت نگاری کردند. من این صحنه را دیدم و عصبانی شدم و اجازه ندادم که از من انگشت نگاری کنند. بعد من را بازداشت کردند و به ایران برگرداندند. خب این طبیعی بود که من اجازه ندهم. من به عنوان هنرمند زیر بار چنین کار وقیحانهای نمیروم. هیچ هنرمندی زیر بار نمیرود. آقای فرهادی هم اگر بود زیر بار آن ماجرا نمیرفت.
پس شما معتقدید که. . .
اگر آقای فرهادی این کار را نمیکرد باید به هنرمند بودنشان شک میکردیم. یک مسالهای هم که باید بگویم این است که در سینمای ما چون برگزار کنندگان خودشان سلیقههای خودشان را اعمال میکنند، فکر میکنند که همه جا اوضاع به همین منوال است. در حالیکه به هیچ وجه این طور نیست. آنها میخواهند کارهای خودشان را توجیه کنند و در نتیجه همه را به کیش خویش پندارند. جالب است که برایتان بگویم که من در طول دوران کاریام تنها یک بار در جشنوارهای در اصفهان بود که احساس کردم یک عده میخواهند در آرای داوران تاثیر بگذارند. ماجرا از این قرار بود که توی جلسه جمع بندی آرا یک نفر که داور هم نبود وارد جلسه شد. پرسیدیم شما اینجا چه کار میکنید! گفت آمدم تا ببینم اگر مشکلی بود کمک کنم. من گفتم برو بیرون، اگر مشکلی بود صدایت میکنیم. رای گیری را شروع نکردم تا وقتی که آن آقا از جلسه خارج شد.
سینمای ایران مدتهاست که هر بار که در جهان توفیقی به دست میآورد، از سوی عدهای در داخل کشور برچسب سیاسی میخورد. حال برخی از دوستداران سینما نگرانند که مبادا از ماجرای اسکار برای محدودتر کردن اهالی سینما سوء استفاده شود.
من در ۳۶ کشور داوری کردم و از این میان در هجده کشور رییس هیات داوران بودم. من به شما گواهی میدهم که به هیچ وجه در هیچ کشوری به من و هیات داوران سلیقهشان را اعمال نکردم. هرگز حتی پرش پلکی یا اشارهای یا برخوردی ندیدم که احساس کنم که اینها دارند مرا به سمت سلیقه خودشان سوق میدهند. این حرفها، این برچسبها نادرست و ناروا هستند. نه فقط آقای فرهادی بلکه سینمای ایران همواره برای این مرز و بوم آبرو خریده است. از ایشان متشکرم که با تمام این محدودیتها در ایران است و فیلم میسازد. بچههای سینمای ایران مایه غروراند. بیایید این حرفها را کنار بگذاریم و همه در کنار هم از این افتخار آفرینی لذت ببریم.
منبع : ایمان زینعلی -روزنامه همبستگی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما، آینه اجتماع یا اجتماع، آینه سینما؟! مستند «کاپرا کجاست؟»؛ در جستجوی فرانک کاپرای سینمای ایران
- «قهرمان» فرهادی در برزیل اکران میشود
- گفتگوی سایت جشنواره کن با اصغر فرهادی/ من عاشق داستانم تا سینما
- ریما رامینفر، «جدایی نادر از سیمین» را برای نابینایان روایت میکند + تیزر
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- رئیس هیات داوران جشنواره کن: فیلمهایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته میشود را نمیبینم
- به دعوت امیر کاستاریکا انجام میشود؛ اکران «قهرمانِ» فرهادی در صربستان
- جوایز جشن کارگردانان به برادران ارک، فرهادی و پاکروان رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- فیلم «جاده خاکی» در فرانسه روی پرده رفت/ آمار تماشاگران
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- گلمکانی : مخالفان فرهادی انتظار دارند که فرهادی با تانک حمله کند
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- مروری بر حضور سینمای ایران در جشنواره کن؛ از «زیر درختان زیتون» تا «برادران لیلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
آخرین ها
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان