موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز «داریوش فرهنگ» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آن را میخوانید.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرهنگ با بیان اینکه مردم ایران را بسیار دوست دارد گفت: بارها با خودم فکر کردم که مردم چرا هنرمندان را دوست دارند، دلیلش این است که آنها را از خودشان می دانند و به آنها احترام میگذارند.
وی ادامه داد: شخصا همیشه سعی کردم به شعور و فهم مردم احترام بگذارم، کارهای دم دستی انجام ندهم و سطح بازیگریام را پایین نیاورم زیرا معتقدم هنرمندان چشم و گوش مردم و آیینهای در برابر اجتماع هستند.
فرهنگ با بیان اینکه سینما بدین شکل نیست که هر آنچه جلوی آن میگذرد ثبت شود، بیان کرد: سینما واقعیت نیست بلکه واقعیت جدید است که با دوربین ساخته میشود. همه چیز را باید از واقعیتی که هست، ساخت زیرا واقعیت جدید از آن بوجود میآید که از آن واقعیتر است.
وی با اشاره به فیلم «باشو غریبه ای کوچک» خاطرنشان کرد: در فیلم «باشو غریبهای کوچک» دستیار اول بهرام بیضایی بودم و چیزهای زیادی از او آموختم زیرا او سینمای متفاوتی دارد.
فرهنگ درباره فیلم سینمایی «طلسم» نیز بیان داشت: در زمان ساخت طلسم دائم با خودم فکر میکردم که قرار است درمورد چه چیزی فیلم بسازم و از دوستی که در گروه ما بود پرسیدم که این فیلم به نظرت درباره چه چیزی هست و او در پاسخ به من گفت درباره عشق است. یعنی اگر به من نگفته بود من به دنبال کارکترهایی همچون شازده و کشاورز و … میرفتم و کاملا گمراه میشدم اما بعد متوجه شدم داستان اصلی فراتر از عشق یعنی درباره غیبت عشق است.
وی خاطرنشان کرد: قرار بود واروژ کریم مسیحی سریال «سربداران» را بسازد و بهرام بیضایی آن را بنویسد. تهیه کننده، آقای پرتوی گفت یک نمونه را واروژ بسازد که ببینیم چه شکلی میشود و من هم که خیلی جوان بودم نقش یک مغول خونخوار را بازی کردم.
وی در پایان خطاب به فریدون جیرانی که با او به گفتگو نشسته بود، بیان کرد: توصیه من به جوانان این است که باید نگاهتان را عوض کنید و نسبت به جهان و هستی نظر داشته باشید زیرا در این صورت میتوانید به کارتان تداوم ببخشید.
در کارنامه هنری داریوش فرهنگ کارگردانی آثاری همچون: «طلسم»، «تکیه بر باد»، «یک گزارش واقعی»، «دو فیلم با یک بلیت» و… همچنین کارگردانی مجموعههای تلویزیونی «سلطان و شبان»، «طلسم شدگان»، «تولدی دیگر»، «راه شب» و … دیده میشود.
وی همچنین در آثاری همچون «محمد رسول الله (ص)»، «شاید وقتی دیگر»، «سفر»، «دو فیلم با یک بلیت» و مجموعههای تلویزیونی «کلاه پهلوی»، «بی گناهان»، «در جستجوی آرامش»، «سلمان فارسی»، «معصومیت از دست رفته» و ... نقش آفرینی داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- «باد صبا» برای یک آلبوم خانوادگی است/ لاموریس احیا کننده رمانتیسیسم در سینما بود
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است